Reklama
Rozwiń

Usługi internetowe wkraczają w nową fazę

Infrastruktura już okrzepła, teraz czas na uregulowanie kwestii prawnych.

Publikacja: 04.06.2018 21:00

Usługi internetowe wkraczają w nową fazę

Foto: 123RF

Co roku przybywa na świecie ponad 80 milionów ludzi, ale użytkowników internetu zdecydowanie więcej, bo ponad 350 milionów. Ilość danych powstających i wędrujących po sieci jest porażająca. Znaleźliśmy się w ciekawym momencie rozwoju internetu. Usługi świadczone za jego pomocą i cały ekosystem sieciowy w ostatnich latach mocno się sprofesjonalizowały, a jednocześnie nadal trwa walka ostra o rynek. Opis zjawisk i trendów na rynku domen internetowych w Polsce przynosi najnowszy raport NASK. Według niego zeszły rok przyniósł spore przetasowania na liście największych rejestratorów nazw w domenie .pl: nazwa.pl objęła pozycję lidera, spychając na drugie miejsce Home.pl, a OVH awansowało na trzecią pozycję. Jednocześnie można odnotować zatrzymanie się skokowego wzrostu rejestracji domen i wejścia w fazę pewnej stabilizacji rynkowej i regulacyjnej. Ten rynek dobrze więc ilustruje globalne procesy w świecie internetu.

Rynek ewoluuje

– Na początku bardzo intensywnego rozwoju usług internetowych mieliśmy do czynienia z chaosem. Rozwój był błyskawiczny, ale w dużym stopniu nieprzewidywalny i w pewnym stopniu przypadkowy. Stąd np. zjawisko bańki spekulacyjnej, nazywanej bańką internetową w latach 1995–2000 – mówi dr inż. Wojciech Kamieniecki, dyrektor NASK.

Efektem niestabilności i nieprzewidywalności rynku było pęcznienie i pęknięcie bańki. Późniejsza sytuacja, chociaż stabilniejsza, również nie była całkowicie możliwa do przewidzenia. Firmy oferowały usługi w dużych ilościach, a rynek dopiero weryfikował, na które będzie popyt, umożliwiający ich dalsze istnienie i rozwój. Prosta aplikacja mogła odnieść gigantyczny sukces biznesowy i przynieść swoim autorom niewyobrażalne zyski. Natomiast setki innych nie przyjmowały się i zniknęły z rynku. Inwestowanie w nowe rozwiązania było stosunkowo ryzykowne, ale potencjalnie stopa zwrotu mogła być kosmiczna.

– Obecnie wiodące koncerny zajęły niemal niekwestionowaną pozycję na rynku. Nowe produkty i usługi są nadal projektowane i wdrażane w bardzo szybkim tempie, ale już w oparciu o rozpoznanie rynku i doświadczenia z dotychczasowej działalności. Nowa rzeczywistość cyfrowa „okrzepła”. Społeczeństwa przywykły do jej specyfiki – podkreśla Wojciech Kamieniecki.

Sieć stała się elementem kultury życia codziennego i biznesowego. W związku z tym zdarzenia są bardziej przewidywalne. Natomiast w sferze społecznej procesy zachodzą wolniej, więc można przyjąć, że nadal mamy do czynienia z etapem intensywnej zmiany. Przykład? Wpływ mediów społecznościowych na wiele aspektów życia wciąż jest przedmiotem badań psychologów i socjologów. Z pewnością wpływ ten jest znaczny, a umiejętność ich wykorzystania do inżynierii społecznej dopiero się rozwija, co pokazują spektakularne efekty kampanii wyborczych, wykorzystujących możliwości mediów społecznościowych.

– Generalnie ten okres stabilności, z którym raczej mamy do czynienia w tej chwili, należy wykorzystać do uregulowania kwestii prawnych, na wyrównywanie dostępu do podstawowych usług, lepsze mechanizmy bezpieczeństwa. I takie inicjatywy podejmuje Ministerstwo Cyfryzacji wraz z innymi resortami i jednostkami właściwymi – radzi dyrektor NASK.

Mniej transferów

Dobrym przykładem stabilizacji i profesjonalizacji jest rynek domen internetowych. W 2017 roku zanotowano prawie 136 tys. transferów nazw w domenie .pl, czyli ponad 11 tys. miesięcznie. Oznacza to, że abonenci około 5 proc. nazw zdecydowali się na zamianę dostawcy usług w zakresie obsługi administracyjnej i technicznej. Liczba ta spadła w porównaniu z 2016 r., kiedy to łącznie było prawie 158 tys. transferów.

Zdaniem ekspertów w Polsce istnieje potencjał wzrostu rynku wynikający z faktu, że wiele mikro- i małych przedsiębiorstw nie posiada własnej nazwy w domenie internetowej. Korzystną przesłanką odnośnie do rozwoju rynku w przyszłości jest również stały wzrost liczby abonentów domeny .pl. Natomiast łączna liczba nazw w tej domenie zmniejszyła się w zeszłym roku o 4,7 proc. i wyniosła ponad 2,57 mln. Domena .pl utrzymała szóste miejsce wśród europejskich domen krajowych, na świecie jest na dziesiątym miejscu, a na 16. spośród wszystkich rejestrów tzw. domen najwyższego poziomu.

W 2017 r. NASK oraz rejestr domeny .pl aktywnie działali na rzecz rozwoju internetu i rynku domen, zarówno na arenie międzynarodowej, jak i podczas wielu inicjatyw krajowych. Rejestr ten uczestniczył m.in. w V Seminarium Arbitrów i Mediatorów Sądu Polubownego ds. Domen Internetowych przy PIIT.

– Każdy, kto uważa, że inny podmiot wykorzystujący nazwę domeny .pl naruszył jego prawa – mogą być to m.in. prawa własności intelektualnej, prawa cywilne – ma możliwość uzyskania orzeczenia Sądu Polubownego potwierdzającego naruszenie tych praw – informuje Ireneusz Matusiak, prezes Sądu Polubownego ds. Domen Internetowych. Dodaje, że nazwa domeny .pl nie jest rzeczą i nie przysługuje do niej prawo własności w takim rozumieniu jak np. prawo do domu, auta. Mówimy jedynie o zbiorze uprawnień i obowiązków.

Regulacje pod lupą

Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego Cyfrowa Polska podkreśla, że rok 2018 może się okazać kluczowy dla branży nowych technologii ze względu na sfinalizowanie prac nad unijną reformą prawa autorskiego. Po miesiącach dyskusji mamy już wypracowany projekt dyrektywy, który niestety może uderzyć w ten sektor, bo ogranicza prawa użytkowników internetu i nowoczesnych technologii. Od tego, jak teraz zachowa się Parlament Europejski, będzie zależało, czy europejski przemysł kreatywny, producenci i mniejsi wydawcy będą konkurencyjni dla zachodnich firm. Ważne jest to, aby internet, który odgrywa podstawową rolę w gospodarce cyfrowej, pozostawał otwarty i dostępny dla wszystkich – podkreśla ZIPSEE.

Michał Kanownik prezes ZIPSEE „Polska cyfrowa”

Z roku na rok coraz głębiej żyjemy w świecie cyfrowym, dlatego by państwo było nowoczesne, musi stawiać na rozwój sektora informatycznego. Nieuniknione będzie inwestowanie w robotykę i sztuczną inteligencję, co zapowiedział już minister nauki Jarosław Gowin. Ale przy tym konieczne będzie wprowadzenie zachęt dla przedsiębiorców do inwestycji w tego typu innowacje. Niewątpliwym wyzwaniem dla Polski będą również wszelkie kwestie związane z cyberbezpieczeństwem. To obszar, który potrzebuje dużych inwestycji. W cyfrowym świecie bardzo ważne jest, by przygotować zarówno naszą administrację, jak i prywatne firmy do rosnących zagrożeń związanych z cyberatakami.

IT
IT
Planowanie infrastruktury IT w MŚP
IT
Jak uczynić zakupy w internecie bezpiecznymi. Niska świadomość klientów
IT
Mapy Google powiedzą, gdzie stoi policja. A w kolejce do wprowadzenia już kolejne nowości
IT
Amerykanie alarmują: chińskie dźwigi portowe szpiegują. Są też w Polsce
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
IT
Firmy i konsumenci mogą wykorzystać atuty transformacji cyfrowej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku