Specjaliści firmy Eset ostrzegają, że do wspomagania rozwoju dzieci coraz częściej wykorzystujemy nowoczesne technologie, w tym inteligentne zabawki, ale tego typu urządzenia IoT nierzadko zawierają luki w oprogramowaniu. – To umożliwia nieuprawniony dostęp do urządzenia i jego danych. Niektóre zabawki mogą wymagać przy uruchomieniu wprowadzenia poufnych danych, które niekoniecznie przechowywane są w bezpieczny sposób – alarmuje Kamil Sadkowski, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa w Eset.

Przykładów w ostatnim czasie można mnożyć. Miś Fisher Price dla maluchów, reklamowany jako „interaktywny, uczący się przyjaciel, który mówi, słucha i pamięta, co mówi twoje dziecko, a nawet odpowiada, gdy się do niego mówi”, miał w apce lukę, która otwierała hakerom możliwość uzyskania nieautoryzowanego dostępu do danych użytkownika. Zabawka CloudPets, która pozwalała rodzicom i dzieciom udostępniać wiadomości dźwiękowe za pomocą przytulanki, przechowywała dane (hasła, adresy e-mail i same wiadomości) w słabo zabezpieczonej chmurze. Efekt? Wrażliwe informacje wyciekły. Z kolei lalka My Friend Cayla, wyposażona w inteligentną technologię umożliwiającą zadawanie pytań i otrzymywanie odpowiedzi poprzez wyszukiwanie w internecie, miała lukę, dzięki której cyberprzestępcy mieli możliwość szpiegowania domowników (niemiecki organ nadzoru telekomunikacyjnego wydał wręcz ostrzeżenia przed użytkowaniem lalki). Eksperci ostrzegają: konsekwencje mogą być dotkliwsze. Nie trudno wyobrazić sobie, że zabawka połączona z domowym Wi-Fi umożliwi włamanie do inteligentnych domów.

Czytaj więcej

Rosyjscy hakerzy uderzają w polskie lotniska

Firma konsultingowa NCC przeprowadziła badanie siedmiu „smart” zabawek. Test pokazał, że wykryto aż 20 problemów, z których dwa uznano za wysokiego ryzyka (chodziło m.in. o brak szyfrowania czy słabe zasady dotyczące haseł). Fachowcy twierdzą, że hakerzy dzięki zabawkom zyskują coraz większe możliwości – takie przedmioty dla dzieci często wyposażane są nie tylko w łącza Wi-Fi i Bluetooth, ale także mikrofony, głośniki, wyświetlacze i kamery.

Szacuje się, że do 2027 r. rynek inteligentnych zabawek odnotuje dwucyfrowy wzrost, a jego wartość przekroczy 24 mld dol.