Zaskakujące przyspieszenie. Polacy odrabiają cyfrowe zapóźnienie

Poprawiamy swoje umiejętności cyfrowe, coraz częściej kupujemy online i zdalnie załatwiamy sprawy urzędowe czy służbowe. Rośnie też znaczenie kompetencji i specjalistów IT na rynku pracy.

Aktualizacja: 22.10.2024 09:48 Publikacja: 21.10.2024 13:48

Do cyfrowej zmiany zachęca i zmusza otaczająca rzeczywistość. Wśród zachęt jest rosnący dostęp do in

Do cyfrowej zmiany zachęca i zmusza otaczająca rzeczywistość. Wśród zachęt jest rosnący dostęp do internetu

Foto: AdobeStock

Do 48,8 proc. zwiększył się w Polsce w tym roku odsetek mieszkańców w wieku 16–74 lat, którzy mają co najmniej podstawowe cyfrowe kompetencje. To o 4,5 pkt. proc. więcej niż w zeszłym roku, chociaż nadal znacząco poniżej unijnej średniej, która jeszcze w minionym roku sięgała 56 proc.

Pozytywnym zjawiskiem jest natomiast przyspieszenie zmian, bo jak wynika z danych Eurostatu, w poprzednich latach (2021-23), odsetek Polaków z co najmniej podstawowymi umiejętnościami IT zwiększył się ledwie o 1,4 pkt. proc.

Szybki internet pod strzechy

Do cyfrowej zmiany zachęca nas i zmusza otaczająca rzeczywistość. Wśród zachęt jest rosnący dostęp do internetu, którym w tegorocznym badaniu mogło się pochwalić już niemal 96 proc. gospodarstw domowych. To wzrost o 2,6 p. proc. w skali roku (także na wsiach ta dostępność sięga 95,5 proc. – w czym pewnie pomaga fala podmiejskich przeprowadzek mieszczuchów)

Zwiększył się też zasięg szybkiego, szerokopasmowego Internetu, z którego przez łącze stacjonarne może korzystać ponad 72 proc. gospodarstw, a prawie 76 proc. ma dostęp mobilny.

Czytaj więcej

Nowe przepisy umożliwią rewolucję AI w Polsce? Na razie jest fatalnie

Kolejną zachętą jest rosnąca dostępność cyfrowych usług administracji publicznej (na czele z deklaracjami podatkowymi), a także szybki rozwój handlu online – wspierany także przez ekspansję automatów paczkowych.

Według danych serwisu cashless.pl w trzecim kwartale br. liczba automatów paczkowych w Polsce przekroczyła 50 tysięcy (do końca roku ten rekord może zostać pobity), a w ciągu ostatnich 12 miesięcy nad Wisłą przybyło ponad 15,5 tys. nowych automatów paczkowych. Pomogło to zwiększyć do 67,4 proc.(czyli o ponad 3 pkt proc.) odsetek osób kupujących w Internecie.

Zdalny dostęp do pracy

Rozwojowi cyfryzacji sprzyja też podejście pracodawców. Jak zwraca uwagę raport GUS, w ciągu dwóch lat (od 2022 roku) bardzo się zwiększył udział przedsiębiorstw, które zapewniają swoim pracownikom zdalny dostęp do zasobów firmy (na czele ze służbową pocztą elektroniczną). W tym roku ten dostęp zapewnia już prawie 89 proc. badanych firm - prawie o jedną trzecią więcej niż przed dwoma laty (67 proc.).

Zdecydowania większość, bo 94 proc. przedsiębiorstw stosuje też środki bezpieczeństwa ICT w 2024 r. (dbając najczęściej o silne hasła dostępu i zapasowe kopie danych) – ale nadal nie wszystkie.

Widać też rosnące znaczenie kompetencji cyfrowych – w tym roku prawie jedna trzecia przedsiębiorstw (31,4 proc.) zapewniała swoim pracownikom szkolenia podnoszące umiejętności z zakresu ICT (w tym co piąta szkoliła specjalistów ICT a ponad jedna czwarta pozostałych pracowników). To wyraźnie więcej niż w poprzednich latach, skoro np. w 2023 r. w szkolenia z kompetencji cyfrowych inwestowała niespełna co czwarta z firm zatrudniających co najmniej 10 pracowników, a w 2021 r. ten odsetek szkolących też wynosił niespełna 25 proc.

Szkolenia są niezbędne w sytuacji, gdy w prawie co trzeciej firmie zadania związane z obsługą IT wykonują jej pracownicy. W tym specjaliści IT, których zatrudniało w tym roku 26 proc. przedsiębiorstwa, a 5,6 proc. prowadziło ich rekrutację.

Szybki rozwój nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, którą wykorzystuje na razie niespełna 6 proc. firm, sprawia jednak, że w skali roku zwiększył się udział przedsiębiorstw, które zlecają zadania ICT zewnętrznym firmom. W tym roku robiło tak prawie 79 proc. firm, czyli o ok. 5 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej.

Do 48,8 proc. zwiększył się w Polsce w tym roku odsetek mieszkańców w wieku 16–74 lat, którzy mają co najmniej podstawowe cyfrowe kompetencje. To o 4,5 pkt. proc. więcej niż w zeszłym roku, chociaż nadal znacząco poniżej unijnej średniej, która jeszcze w minionym roku sięgała 56 proc.

Pozytywnym zjawiskiem jest natomiast przyspieszenie zmian, bo jak wynika z danych Eurostatu, w poprzednich latach (2021-23), odsetek Polaków z co najmniej podstawowymi umiejętnościami IT zwiększył się ledwie o 1,4 pkt. proc.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Nowa funkcja w Google Maps. Tym razem nie dla kierowców
IT
Nowy sposób przejmowania kont pocztowych. Cyberprzestępcy kradną pliki cookie
IT
Biznes musi znaleźć potężne pieniądze na cyberbezpieczeństwo. Nowe przepisy unijne
IT
Social media dopiero od 15. roku życia? Norwegia chce wprowadzić limit wiekowy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
IT
Koniec kolejek w urzędach i nowe możliwości. Polacy mają zyskać totalny dostęp online