Dlaczego tak się dzieje? „Technologia i demokracja pozostają w ostrym konflikcie. Każdy z nich jest wytworem całkowicie odmiennej epoki, każdy działa wedle innych reguł i zasad. Demokratyczna machina powstała w dobie państwa narodowego, hierarchii, autorytetów i uprzemysłowionej gospodarki. Zasadnicze cechy technologii cyfrowej pasują do tego modelu jak pięść do nosa: jest ona ageograficzna, zdecentralizowana, opiera się na danych, podlega efektowi sieciowemu i gwałtownym wzrostom. Mówiąc najprościej: demokracji nie stworzono z myślą o czymś takim” – pisze Bartlett.
Michał SzułdrzyńskiFot. Waldemar Kompała
I opisuje, jak coraz bardziej uzależniamy się od świata cyfrowego, jak uzależniamy się do mediów społecznościowych, które równocześnie mają coraz większy wpływ na naszą debatę polityczną. Pokazuje, że algorytmy, które coraz bardziej rządzą naszym życiem, mogą w pewnych warunkach uderzać w naszą wolną wolę. „W miarę, jak algorytmy stają się coraz szybsze i bystrzejsze, wzrasta pokusa, by zrzucić na nie te kłopoty, bo tak łatwiej, prędzej i nie trzeba tyle wiedzieć. Łatwo jej ulec, ale kapitulacja skazałaby nas na utratę samodzielnego myślenia i coraz większą zależność od maszyn” – zauważa.
Demokracja jest pod presją technologii również dlatego, że zmienia ona bardzo mocno podstawy ekonomii, która jest fundamentem demokracji
Autor opisuje też trafnie paradoksy rozwoju nowych technologii, które co innego obiecywały, a co innego stworzyły: „Dolina Krzemowa, radośnie dążąc do globalnej wioski z jej totalną łącznością i przepływem informacji, niechcący wypuściła postawę plemienną z klatki, którą zbudowała dla niej nowoczesna demokracja przedstawicielska.” W efekcie zamiast totalnej łączności, mamy pogłębiające się podziały, a nadmiar informacji i pogłębianie plemienności sprawiają, że stajemy się coraz bardziej podatni na manipulację i propagandę. W efekcie coraz bardziej liczą się silne tożsamości, które zupełnie rozbijają wspólnotę polityczną. „W demokracji pewna doza stronniczości jest potrzebna, wręcz pożądana. Lecz kiedy stronniczość przytłacza wszystko inne, demokracja kruszy się, gdyż ta postawa wyklucza kompromis”.