Jakie są najważniejsze wątpliwości?
Projektowany tryb oceny dostawców sprzętu i oprogramowania budzi istotne wątpliwości w zakresie zgodności z Konstytucją. Ustrojodawca, w ustawie zasadniczej, określił fundamenty demokratycznego państwa prawnego, które powinny mieć odzwierciedlenie w prawie stanowionym. Zatem projektowane akty prawne powinny m. in. chronić prawa nabyte oraz muszą być zgodne z zasadą niedziałania prawa wstecz (art. 2 Konstytucji), z zasadą wolności działalności gospodarczej (art. 20 i 22 Konstytucji) oraz zasadą równości wobec prawa i zakazem dyskryminacji (art. 32 Konstytucji).
Jakie nowe rozwiązania prawne wprowadza Projekt?
Zgodnie z przepisami Projektu, opublikowanego w dniu 8 września 2020 r., na stronie resortu cyfryzacji, dostawcy sprzętu, oprogramowania lub usług mogą zostać poddani procedurze oceny ryzyka. Regulacje dotyczące procedury ocennej zostały określone w art. 66a, 66b i 66c zmienianej ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (art. 1 ust. 29 i nast. Projektu).
Legitymację do przeprowadzenia oceny nadano Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa – organowi opiniodawczemu i doradczemu utworzonemu przy Radzie Ministrów.
mat. pras.
Postępowanie ocenne wszczynane jest na wniosek członka Kolegium, w oparciu o możliwe obszary działalności, w których dostawca sprzętu lub oprogramowania może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego (art. 66a ust. 2 pkt 2 Projektu).