Wybuch pandemii SARS-CoV-2 był dla nas wyzwaniem. Mieliśmy świadomość jak ważna jest praca naszych inżynierów, aby utrzymać niezakłócone nadawanie programów radiowych i telewizyjnych. Nasza firma szybko i sprawnie przystosowała się do nietypowych warunków pracy. Najważniejszym celem była ochrona zdrowia i życia pracowników oraz utrzymanie ciągłości kluczowych procesów biznesowych.
Było dla nas oczywiste, że dla władz i instytucji zaangażowanych w walkę z koronawirusem telewizja i radio to jeden z podstawowych kanałów komunikacji ze społeczeństwem. Co więcej, dla wielu Polaków, szczególnie osób starszych, wiadomości przekazywane za pośrednictwem telewizji to jedyne źródło informacji. W ostatnich miesiącach telewizja przyciągała przed ekran wszystkich, bez względu na wiek. W czasie pandemii rosła konsumpcja treści telewizyjnych, ponieważ przebywający w izolacji Polacy nie tylko poszukiwali informacji o sytuacji epidemiologicznej ale też starali się zająć czymś swoją uwagę. Według danych Nielsen, w marcu Polacy spędzili przed telewizorem średnio 5 godzin i 13 minut, tj. o 53 minuty więcej niż w porównywalnym okresie rok wcześniej! Dlatego sprawna praca kilkuset inżynierów i specjalistów Emitel, którzy w całej Polsce odpowiadają za utrzymanie infrastruktury emisyjnej i usług, było i nadal jest niesamowicie ważne.
Od początku roku obserwowaliśmy rozwój pandemii na świecie. Jak tylko pojawiły się informacje o pierwszych przypadkach zarażenia wirusem SARS-CoV-2 w Polsce, podjęliśmy decyzję o uruchomieniu procedur zarządzania kryzysowego, tzw. business continuity management. Obserwowaliśmy i stosowaliśmy się do zaleceń władz ale w wielu przypadkach de-facto podejmowaliśmy działania z wyprzedzeniem w stosunku do rozporządzeń rządu. Ustalone zostały priorytety realizacji zadań, część projektów została natychmiastowo zamrożona. Całość działań w Spółce była koordynowana przez specjalnie utworzony zespół zarządzania kryzysowego. Każdy dzień pracy rozpoczynała sesja tzw. war room meeting i przejście obszar po obszarze przez wszystkie kluczowe sprawy w firmie.
W trosce o pracowników, mając na uwadze konieczność izolacji społecznej, zmieniliśmy zasady przydzielania zadań, by jak najbardziej ograniczyć potrzebę przemieszczenia się naszych zespołów technicznych. W normalnych okolicznościach, nasi inżynierowie pokonują rocznie setki tysięcy kilometrów. Rewolucyjne zmiany, które wprowadziliśmy, nie spowodowały najmniejszego uszczerbku dla jakości czy czasu usuwania awarii. W efekcie liczba wyjazdów interwencyjnych naszych specjalistów spadła o około 30 proc. Jednocześnie niemal wszyscy pracownicy biurowi i kadra zarządzająca przeszła na tryb pracy zdalnej. W ciągu zaledwie 12 godzin blisko 500 pracowników Emitel weszło w zupełnie nowy tryb pracy co było sytuacją bez precedensu w ponad 50-letniej historii Emitela. W takich chwilach niesamowicie istotna jest sprawna i regularna komunikacja do pracowników. Przekazywanie instrukcji i decyzji, informowanie o sytuacji zdrowotnej w firmie, jest niezbędne w sytuacji gdy pracownicy świadczą pracę w rozproszeniu.