Czy pandemia Covid-19 przyspieszyła cyfryzację w ochronie zdrowia? Jak cyfryzacja pomaga w walce z koronawirusem?
Pandemia koronawirusa przeorganizowała nasze życie. Ochrona zdrowia stała się tu newralgicznym punktem. Nagle pojawiła się potrzeba, aby pacjenci mogli załatwić najważniejsze sprawy online, bez konieczności kontaktu osobistego z personelem administracyjnym i medycznym. Nastąpił przełom w tym obszarze.
E-recepta, a później e-skierowanie – zapewniły bezpieczną realizację usług w ochronie zdrowia bez wizyty w przychodni. Wprowadziliśmy teleporady – podczas epidemii koronawirusa cztery na pięć porad w podstawowej opiece zdrowotnej odbyło się w tej formie z powodzeniem.
Swoistą bramą do cyfrowych usług w ochronie zdrowia stało się internetowe konto pacjenta, którego funkcjonalność rozwijaliśmy pod kątem walki z koronawirusem. Znajdziemy tu m.in. wynik testu w kierunku SARS-CoV-2 (pacjent otrzymuje SMS o tym, że wynik jest już dostępny), formularz online zgłoszenia kwarantanny do sanepidu oraz informację o obowiązku i czasie przebywania na kwarantannie lub w izolacji domowej. Wdrożone e-rozwiązania wspierają także skomplikowaną logistycznie operację związaną ze szczepieniami. Pozwalają na monitoring, analizę, automatyzację procesów i ograniczenie biurokratyzacji, udrażniając system. Te funkcjonalności znajdują się głównie na IKP. Należą do nich: e-skierowanie na szczepienie przeciwko Covid-19, e-karta szczepień oraz informacja o zaszczepieniu, którą można wygenerować w postaci kodu QR. Jego ważność sprawdza aplikacja mobilna „Zaszczepieni”.
Wszystkie dokumenty związane z realizacją szczepień, np. wpis o kwalifikacji i wpis do e-karty szczepień, są wystawiane elektronicznie i przesyłane do centralnego systemu. W praktyce oznacza to mniej papierowej dokumentacji medycznej oraz odciążenie personelu.