Obecnie trwają prace nad projektem ustawy z dnia 29 września 2021 r. o ochronie wolności słowa w internetowych serwisach społecznościowych (dalej jako „ustawa”). Ustawa ma z jednej strony stanowić ochronę dla konstytucyjnej wolności słowa, z drugiej zaś strony ochronę dóbr osobistych naruszanych przez anonimowych użytkowników portali społecznościowych.
Najważniejsze zagadnienia
Celem regulacji jest stworzenie warunków dla wspierania wolności wypowiedzi, zapewnienia prawa do prawdziwej informacji, poprawy stopnia ochrony wolności i praw człowieka w internetowych serwisach społecznościowych (dalej jako „serwisy”), przestrzegania przez serwisy wolności do wyrażania poglądów oraz przekonań, pozyskiwania i rozpowszechniania informacji oraz wolności komunikowania się.
Ustawa przewiduje powołanie Rady Wolności Słowa (dalej jako „Rada”), tj. kolegialnego organu administracji publicznej stojącego na straży przestrzegania przez serwisy wartości składających się na szeroko rozumianą wolność słowa. Członków Rady powołuje Sejm na 6-letnią kadencję. Regulamin działania Rady określi Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w drodze zarządzenia (dalej jako „Prezes UKE”).
W dalszej części ustawa reguluje obowiązki usługodawców. Wśród nich jest m.in. obowiązek ustanowienia wewnętrznego postępowania kontrolnego, którego celem będzie rozpatrywanie reklamacji użytkowników na ograniczenie dostępu do treści lub do profilu użytkownika oraz rozpowszechnianie treści o charakterze bezprawnym. W razie uwzględnienia reklamacji usługodawca znosi ograniczenie dostępu do treści lub profilu albo uniemożliwia rozpowszechnianie treści o charakterze bezprawnym. W razie nieuwzględnienia reklamacji usługodawca informuje o możliwości dochodzenia roszczeń na drodze postępowania cywilnego. Nadzór nad postępowaniem sprawować będzie Prezes UKE. Użytkownik niezadowolony ze sposobu rozpatrzenia reklamacji może w terminie 7 dni od otrzymania informacji o sposobie rozpatrzenia, wnieść w formie dokumentu elektronicznego skargę do Rady. Z założenia postępowanie ma być szybkie - Rada wydaje decyzję w terminie 7 dni i doręcza ją niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od jej wydania, zaś usługodawca zobowiązany jest ją wykonać nie później niż w terminie 24 godzin od jej doręczenia. Co istotne, usługodawca nie może ponownie ograniczyć dostępu do treści, które były przedmiotem badania Rady.
Innym obowiązkiem jest sporządzanie sprawozdań dotyczących sposobu rozstrzygania reklamacji (dotyczy usługodawców otrzymujących ponad 100 reklamacji rocznie). Sprawozdania te będą publikowane w Dzienniku Urzędowym UKE.