To, że z formalnego punktu widzenia każdy podpis elektroniczny jest wiążący, nie oznacza, że każdy rodzaj podpisu tak samo zabezpiecza interesy stron w przypadku kwestionowania jego skuteczności. Tymczasem bezpieczeństwo i wiarygodność stanowią istotną kwestię dla stron w elektronicznym obrocie prawnym.
Nieznajomość regulacji prawnych, a stąd niepewność co do bezpieczeństwa dokumentów elektronicznych zniechęca wiele osób i firm do korzystania z podpisów elektronicznych i innych usług zaufania, bo dzisiaj nie stanowią już problemu takie kwestie praktyczne, jak dostępność i łatwość obsługi (intuicyjność) procesów paperlees.
Słownik:
PODPIS ELEKTRONICZNY . – to dane elektroniczne używane przez osobę fizyczną jako podpis. Narzędzie to pozwala zatwierdzić dokumenty w postaci elektronicznej, eliminując tym samym potrzebę ich drukowania i wysyłania. Istotnym jest, że podpis musi być użyty świadomie i być powiązany z podpisywanym dokumentem. Definicja e-podpisu mieści w sobie jego różne rodzaje w zależności od mocy prawnej poszczególnych typów podpisu, np.:
• kwalifikowany podpis elektroniczny – daje pewność, że nikt nie ingerował w treść dokumentu, wiarygodnie identyfikuje tożsamość podpisującego, przypisany tylko podpisującemu, utworzony za pomocą bezpiecznego urządzenie o składania podpisu, równoważny z podpisem własnoręcznym, rozpoznawalny we wszystkich krajach UE
• zaawansowany podpis elektroniczny – daje pewność, że nikt nie ingerował w treść dokumentu, wiarygodnie identyfikuje tożsamość podpisującego, przypisany tylko podpisującemu
• zwykły podpis elektroniczny - dane w formie elektronicznej, które są dołączone lub logicznie powiązane z innymi danymi elektronicznymi i które służą jako metoda uwierzytelniania. Takim podpisem jest choćby wpisane imię i nazwisko w treści maila
KWALIFIKOWANA PIECZĘĆ ELEKTRONICZNA – jest cyfrowym odpowiednikiem pieczątki firmowej. Zawiera nazwę, adres i inne dane przedsiębiorstwa. Zapewnia integralność i autentyczność dokumentów elektronicznych. Narzędzie to przeznaczone jest dla osób prawnych, a więc firm, organizacji czy instytucji. Istotnym jest, że e-pieczęć umożliwia automatyzację wielu procesów związanych z dokumentami. Wdrożenie pieczęci elektronicznej można zastosować do masowej korespondencji do klientów np. w przypadku zmian naszych regulaminów lub cennika. Dokumenty opatrzone taką pieczęcią są wiążące i potwierdzają wiarygodność nadawcy, a jednocześnie umożliwiają zaoszczędzenie na druku i wysyłce.
KWALIFIKOWANY ELEKTRONICZNY ZNACZNIK CZASU – odpowiednik daty pewnej w rozumieniu kodeksu cywilnego, czyli poprzez powiazanie z konkretnym dokumentem wskazuje na wiarygodny czas jego powstania i dodatkowo zabezpiecza integralność jego treści.
KWALIFIKOWANA WALIDACJA – usługa, która wystawia poświadczenia stanowiące na mocy unijnego prawa dowód potwierdzający ważność oraz status prawny podpisów i pieczęci elektronicznych, którymi opatrzone są dokumenty elektroniczne. Stanowi gwarancję, że dokument nie został podrobiony.
KWALIFIKOWANA KONSERWACJA – usługa zapewniającą długookresową moc dowodową ważności podpisów i pieczęci elektronicznych i ich jednoznacznego powiązania z treścią konkretnych dokumentów. Dzięki zastosowaniu odpowiednich środków formalno-prawnych oraz zaawansowanych metod kryptograficznych zagwarantowana jest odporność na manipulacje (fałszerstwa) mimo ciągłego postępu technologii cyfrowych i kwantowych.
KWALIFIKOWANA USŁUGA REJESTROWANEGO DORĘCZENIA ELEKTRONICZNEGO (e-Doręczenia) – jest równoważna prawnie z „tradycyjną” pocztową przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Działa na rynku polskim i europejskim. Umożliwia przesłanie korespondencji przy zagwarantowaniu poufności, drogą elektroniczną z zapewnieniem dowodów wysłania i otrzymania. Chroni przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub nieupoważnioną ingerencją w treść korespondencji.
IDENTYFIKACJA ELEKTRONICZNA – jest to proces używania danych w postaci elektronicznej identyfikujących osobę, unikalnie reprezentujących osobę fizyczną lub prawną lub osobę fizyczną reprezentującą osobę prawną. Pomaga „domknąć” wachlarz usług zaufania poprzez połączenie ich z tożsamością danej osoby. Dzięki temu wiele procesów odbywających się w biznesie czy administracji publicznej może zostać przeniesionych do wymiaru cyfrowego, zapewniając wygodę użytkownikom. Elektroniczna tożsamość to cyfrowe „ja”. W e-transakcjach, elektroniczna tożsamość jest odpowiedzią na pytanie: „o jaką osobę chodzi?”. Pozwala uniknąć podszywania się i modyfikacji tożsamości. Jej podstawą są nasze dane zawarte w środku identyfikacji elektronicznej – jednostce, w której znajdują się dane pozwalające na identyfikację danej osoby, przekazywane za zgodą tej osoby do strony, która tej identyfikacji potrzebuje.