To, że z formalnego punktu widzenia każdy podpis
elektroniczny jest wiążący, nie oznacza, że każdy rodzaj podpisu tak samo
zabezpiecza interesy stron w przypadku kwestionowania jego skuteczności.
Tymczasem bezpieczeństwo i wiarygodność stanowią istotną kwestię dla stron w
elektronicznym obrocie prawnym.
Nieznajomość regulacji prawnych, a stąd niepewność co do
bezpieczeństwa dokumentów elektronicznych zniechęca wiele osób i firm do
korzystania z podpisów elektronicznych i innych usług zaufania, bo dzisiaj nie
stanowią już problemu takie kwestie praktyczne, jak dostępność i łatwość
obsługi (intuicyjność) procesów paperlees.
Słownik:
PODPIS ELEKTRONICZNY . – to dane elektroniczne używane przez
osobę fizyczną jako podpis. Narzędzie to pozwala zatwierdzić dokumenty w
postaci elektronicznej, eliminując tym samym potrzebę ich drukowania i
wysyłania. Istotnym jest, że podpis musi być użyty świadomie i być powiązany z
podpisywanym dokumentem. Definicja e-podpisu mieści w sobie jego różne rodzaje
w zależności od mocy prawnej poszczególnych typów podpisu, np.:
• kwalifikowany
podpis elektroniczny – daje pewność, że nikt nie ingerował w treść dokumentu,
wiarygodnie identyfikuje tożsamość podpisującego, przypisany tylko
podpisującemu, utworzony za pomocą bezpiecznego urządzenie o składania podpisu,
równoważny z podpisem własnoręcznym, rozpoznawalny we wszystkich krajach UE
• zaawansowany
podpis elektroniczny – daje pewność, że nikt nie ingerował w treść dokumentu,
wiarygodnie identyfikuje tożsamość podpisującego, przypisany tylko
podpisującemu
• zwykły
podpis elektroniczny - dane w formie elektronicznej, które są dołączone lub
logicznie powiązane z innymi danymi elektronicznymi i które służą jako metoda
uwierzytelniania. Takim podpisem jest choćby wpisane imię i nazwisko w treści
maila
KWALIFIKOWANA PIECZĘĆ ELEKTRONICZNA – jest cyfrowym odpowiednikiem
pieczątki firmowej. Zawiera nazwę, adres i inne dane przedsiębiorstwa. Zapewnia
integralność i autentyczność dokumentów elektronicznych. Narzędzie to
przeznaczone jest dla osób prawnych, a więc firm, organizacji czy instytucji.
Istotnym jest, że e-pieczęć umożliwia automatyzację wielu procesów związanych z
dokumentami. Wdrożenie pieczęci elektronicznej można zastosować do masowej
korespondencji do klientów np. w przypadku zmian naszych regulaminów lub
cennika. Dokumenty opatrzone taką pieczęcią są wiążące i potwierdzają
wiarygodność nadawcy, a jednocześnie umożliwiają zaoszczędzenie na druku i
wysyłce.
KWALIFIKOWANY ELEKTRONICZNY ZNACZNIK CZASU – odpowiednik daty pewnej w rozumieniu kodeksu
cywilnego, czyli poprzez powiazanie z konkretnym dokumentem wskazuje na
wiarygodny czas jego powstania i dodatkowo zabezpiecza integralność jego
treści.
KWALIFIKOWANA WALIDACJA –
usługa, która wystawia poświadczenia stanowiące na mocy unijnego prawa
dowód potwierdzający ważność oraz status prawny podpisów i pieczęci
elektronicznych, którymi opatrzone są dokumenty elektroniczne. Stanowi gwarancję, że dokument nie został
podrobiony.
KWALIFIKOWANA KONSERWACJA –
usługa zapewniającą długookresową moc dowodową ważności podpisów i
pieczęci elektronicznych i ich jednoznacznego powiązania z treścią konkretnych
dokumentów. Dzięki zastosowaniu odpowiednich środków formalno-prawnych oraz
zaawansowanych metod kryptograficznych zagwarantowana jest odporność na
manipulacje (fałszerstwa) mimo ciągłego postępu technologii cyfrowych i
kwantowych.
KWALIFIKOWANA USŁUGA REJESTROWANEGO DORĘCZENIA
ELEKTRONICZNEGO (e-Doręczenia) – jest równoważna prawnie z „tradycyjną”
pocztową przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Działa na rynku
polskim i europejskim. Umożliwia przesłanie korespondencji przy zagwarantowaniu
poufności, drogą elektroniczną z zapewnieniem dowodów wysłania i otrzymania. Chroni
przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub
nieupoważnioną ingerencją w treść korespondencji.
IDENTYFIKACJA ELEKTRONICZNA – jest to proces używania danych
w postaci elektronicznej identyfikujących osobę, unikalnie reprezentujących
osobę fizyczną lub prawną lub osobę fizyczną reprezentującą osobę prawną.
Pomaga „domknąć” wachlarz usług zaufania poprzez połączenie ich z tożsamością
danej osoby. Dzięki temu wiele procesów odbywających się w biznesie czy
administracji publicznej może zostać przeniesionych do wymiaru cyfrowego,
zapewniając wygodę użytkownikom. Elektroniczna tożsamość to cyfrowe „ja”. W
e-transakcjach, elektroniczna tożsamość jest odpowiedzią na pytanie: „o jaką
osobę chodzi?”. Pozwala uniknąć podszywania się i modyfikacji tożsamości. Jej
podstawą są nasze dane zawarte w środku identyfikacji elektronicznej –
jednostce, w której znajdują się dane pozwalające na identyfikację danej osoby,
przekazywane za zgodą tej osoby do strony, która tej identyfikacji potrzebuje.