Aktualizacja: 22.11.2024 01:40 Publikacja: 24.03.2024 09:04
Dominik Skoczek
Foto: ZAPA
Polska jest ostatnim krajem w Unii Europejskiej, który nie przyjął jeszcze dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym (tzw. dyrektywa DSM – Digital Single Market). Dyrektywa została uchwalona w kwietniu 2019 r. Jej podstawowym celem było zmniejszenie narastającej luki pomiędzy zyskami platform internetowych a wynagrodzeniem twórców, producentów i wydawców.
Przyjęcie dyrektywy stanowiło niepowtarzalną szansę na poprawę sytuacji twórców konsekwentnie pauperyzowanych w dobie dynamicznie rozwijającej się dystrybucji internetowej, a także stworzenie przejrzystych reguł sprawiedliwego podziału zysków z eksploatacji. Był rok 2019 i już wtedy było wiadomo, że regulacje spóźnione są co najmniej o 5 lat… A jednak w powszechnym odbiorze krajów dbających o swoją kulturę, był to wielki sukces. Po raz pierwszy od 20 lat legislacja europejska zwracała się ponownie w stronę twórców i przemysłów kreatywnych. Przyjęto zapisy o nowym prawie pokrewnym chroniącym prawa dziennikarzy i wydawców prasy w internecie. Zobowiązano platformy takie jak m.in. YouTube do zawierania umów licencyjnych z twórcami praktycznie wszystkich gatunków twórczości (muzyki, filmu, prasy, literatury, fotografii, sztuk wizualnych) oraz do ponoszenia odpowiedzialności za treści udostępniane przez swoich użytkowników. Przyjęto także przepisy pozwalające na tantiemy z internetu dla twórców filmowych.
Czy przeprowadzenie kolejnej aukcji rzeczywiście przybliży Polskę do realizacji unijnego celu cyfrowego?
Polskie firmy są jednymi z liderów wykorzystania AI w naszym regionie Europy – ocenia Michał Targiel, partner PwC Polska, Intelligent Process Automation AI.
Jako firma technologiczna aspirujemy do grona tych największych. I domyślam się, że tym największym to nie do końca pasuje – mówi Jakub Olek, dyrektor ds. polityki publicznej w Europie Środkowo-Wschodniej w TikToku.
Przeprowadziliśmy całościową ocenę aplikacji TikTok, aby zobaczyć, jakie dane są zbierane i dokąd wysyłane. Wnioski są pozytywne – przekonuje Steven Bailey, head of privacy & cyber consulting w NCC Group.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Śmierć do dziś pozostaje nieodwracalna, ale nowe technologie pozwalają nam na iluzję nieśmiertelności. Cyfrowe wskrzeszanie zmarłych to coraz popularniejsza usługa, która może poważnie zmienić sposób, w jaki przeżywamy żałobę - pisze Dominik Zieliński z Sieci Badawczej Łukasiewicz – ITECH Instytut Innowacji i Technologii.
Trzy lata po tragicznym wypadku, gdy na planie „Rust” zginęła od kuli operatorka Halyna Hutchins, na EnergaCAMERIMAGE odbyła się światowa premiera tego filmu
Jim Jarmusch, w niedawnej rozmowie ze stacją radiową France Inter, podzielił się szczegółami dotyczącymi jego najnowszego filmu „Father, Mother, Sister, Brother”.
W Toruniu pokazano „Marię Callas" z Angeliną Jolie. W kinach dopiero w lutym. Operator filmu Ed Lachman otrzymał Złotą Żabę za całokształt twórczości. „Blitz” Steve’a McQueena o wojennym Londynie porywa świetnymi zdjęciami, ale rozczarowuje. Premiera w AppleTV+ 22 listopada.
Filmy z komentarzem artystów: Doroty Masłowskiej, Artura Andrusa, Michała Witkowskiego trafią najpierw do kin, a potem na specjalną platformę VOD.
Po ogłoszeniu wyników Spotify za trzeci kwartał 2024 r. akcje streamingowego giganta poszybowały do blisko 480 dolarów, a współzałożyciele platformy w ostatnim czasie zarobili na sprzedaży akcji ponad 800 mln dolarów.
Aktor powinien oddać całą złożoność swojego bohatera. Nie narzucać widzowi ocen, ale sprawić, by odczuł on skomplikowanie człowieka i sam go ocenił. Zadał sobie pytanie, dlaczego postąpił tak, a nie inaczej - mówi gwiazda, która spędza tydzień w Toruniu jako przewodnicząca jury głównego konkursu na festiwalu EnergaCAMERIMAGE.
Studio Paramount Pictures pokazało pierwszy plakat oraz zwiastun filmu „Mission: Impossible – The Final Reckoning”. W ósmej odsłonie popularnej serii filmów akcji nie zabraknie Toma Cruise’a.
Horrorowa logika staje w „Nieumarłych” na głowie, kiedy martwi wracają do żywych. Grozę zastępuje w nich bowiem żałoba.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas