„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 22.12.2024 06:00 Publikacja: 24.03.2024 09:04
Dominik Skoczek
Foto: ZAPA
Polska jest ostatnim krajem w Unii Europejskiej, który nie przyjął jeszcze dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym (tzw. dyrektywa DSM – Digital Single Market). Dyrektywa została uchwalona w kwietniu 2019 r. Jej podstawowym celem było zmniejszenie narastającej luki pomiędzy zyskami platform internetowych a wynagrodzeniem twórców, producentów i wydawców.
Przyjęcie dyrektywy stanowiło niepowtarzalną szansę na poprawę sytuacji twórców konsekwentnie pauperyzowanych w dobie dynamicznie rozwijającej się dystrybucji internetowej, a także stworzenie przejrzystych reguł sprawiedliwego podziału zysków z eksploatacji. Był rok 2019 i już wtedy było wiadomo, że regulacje spóźnione są co najmniej o 5 lat… A jednak w powszechnym odbiorze krajów dbających o swoją kulturę, był to wielki sukces. Po raz pierwszy od 20 lat legislacja europejska zwracała się ponownie w stronę twórców i przemysłów kreatywnych. Przyjęto zapisy o nowym prawie pokrewnym chroniącym prawa dziennikarzy i wydawców prasy w internecie. Zobowiązano platformy takie jak m.in. YouTube do zawierania umów licencyjnych z twórcami praktycznie wszystkich gatunków twórczości (muzyki, filmu, prasy, literatury, fotografii, sztuk wizualnych) oraz do ponoszenia odpowiedzialności za treści udostępniane przez swoich użytkowników. Przyjęto także przepisy pozwalające na tantiemy z internetu dla twórców filmowych.
„Smart” transformacja to już nie tylko domena miast. Coraz powszechniejsze stają się cyfrowe rozwiązania na wsi, pomagające np. w prowadzeniu gospodarstwa rolnego - pisze Dominik Zieliński, Sieć Badawcza Łukasiewicz - ITECH Instytut Innowacji i Technologii.
Interakcje między ludźmi a maszynami stają się coraz bardziej naturalne, a granica pomiędzy światem cyfrowym a fizycznym wydaje się stopniowo zacierać - pisze Marta Miedzińska, Sieć Badawcza Łukasiewicz – ITECH Instytut Innowacji i Technologii.
Odformalizowanie realizacji inwestycji telekomunikacyjnych stało się konieczne w świetle realizacji celu cyfrowego Unii Europejskiej - pisze profesor Jan Widacki.
Czy przeprowadzenie kolejnej aukcji rzeczywiście przybliży Polskę do realizacji unijnego celu cyfrowego?
Polskie firmy są jednymi z liderów wykorzystania AI w naszym regionie Europy – ocenia Michał Targiel, partner PwC Polska, Intelligent Process Automation AI.
Nest Lease, to nowy gracz na polskim rynku leasingowym, będący częścią grupy Nest Bank. Firma powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie mikro i małych przedsiębiorców na elastyczne i nowoczesne rozwiązania finansowe. Dzięki zaawansowanej technologii i indywidualnemu podejściu, Nest Lease planuje w ciągu dwóch lat wejść do grona dziesięciu największych firm leasingowych w Polsce. W rozmowie z Lechem Stabiszewskim, pełniącym funkcję p.o. prezesa zarządu Nest Leasing S.A., przyglądamy się strategii i ofercie Spółki oraz trendom w branży leasingowej.
W duecie z krytykiem filmowym Marcinem Radomskim wybieramy najbardziej utalentowane młode gwiazdy Hollywood. Czy Timothée Chalamet, Zendaya, Paul Mescal, Anya Taylor-Joy lub Sydney Sweeney to przyszłość kina? Rozmawiamy o ich rolach, potencjale na celebrytów oraz oceniamy wybory zawodowe. Kto wygrywa w box office, a kto na festiwalach w Cannes i Wenecji?
Dziś dwie opowieści: dla dzieci „Mufasa: Król Lew”, dla wszystkich stęsknionych prostoty i szlachetności film o autorze „Małego Księcia” – „Saint Exupery. Zanim powstał Mały Książę”
Gabriela Muskała nakręciła jeden z najciekawszych debiutów ostatnich lat.
Napinanie się nigdy nic dobrego twórcom nie przynosi.
W 1930 r. Antoine de Saint-Exupéry, późniejszy autor „Małego księcia”, pracował jako pilot w firmie pocztowej w Argentynie. Gdy jego najbliższy przyjaciel Henry Guillaumet nie wrócił do bazy z lotu, Antoine wyruszył na poszukiwania. O tym jest film Pabla Agüera.
Międzynarodowa koprodukcja Telewizji Polskiej, film animowany „Kapral Wojtek” w reżyserii Iaina Gardnera, znalazła się na oscarowej shortliście w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany. Jest oparta na prawdziwych wydarzeniach z czasów II wojny światowej.
Na liście BBC znalazły się „Ida” i „Pianista”. A co w pierwszej dziesiątce?
Stanisław Tym jak mało kto wpłynął na nasze poczucie humoru i widzenie Polski. A przecież wiele jego poglądów Polaków by zaskoczyło. A może nie?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas