Odpowiedzialne projektowanie produktów cyfrowych – granica pomiędzy zaangażowaniem a uzależnieniem

Projektanci produktów cyfrowych mają szansę odegrać ważną rolę w kształtowaniu bardziej transparentnego świata cyfrowego, promując odpowiedzialne podejście projektowe - oparte na wartościach i kreowaniu trwałych relacji z użytkownikami - pisze Marta Miedzińska, Sieć Badawcza Łukasiewicz – ITECH Instytut Innowacji i Technologii.

Publikacja: 07.06.2024 12:39

Odpowiedzialne projektowanie produktów cyfrowych – granica pomiędzy zaangażowaniem a uzależnieniem

Mózg

Foto: Adobe Stock

Według danych z raportu "Digital 2024 Global Overview Report" , liczba użytkowników internetu na całym świecie wzrosła do 5,44 miliarda, co stanowi około 67,4% globalnej populacji. W ciągu tylko ostatnich 12 miesięcy liczba ta wzrosła o 178 milionów, a tempo wzrostu wynosi 3,4% rocznie. Co ważne, aż 96,3% użytkowników internetu korzysta z urządzeń mobilnych. Cyfrowy świat wypełnia coraz większą część naszej codzienności, dlatego ważne, aby korzystać z niego świadomie. O ile tematyka tzw. fake newsów czy cyfrowych oszustw wydaje się być relatywnie często podnoszona, o tyle etyczne projektowanie produktów cyfrowych jest rzadko podejmowanym tematem. Tymczasem nieetyczne praktyki projektowe (tzw. dark patterns) są powszechnie wykorzystywane, również w aplikacjach cieszących się bardzo dużą popularnością (np. Uber czy Zalando).

Pozostało jeszcze 96% artykułu

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje. Jak mądra będzie „smart” wieś?
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje: Moralność maszyn, czyli liczne pytania natury etycznej
Opinie i komentarze
Jan Widacki: Modernizacja stacji bazowej telefonii komórkowej nie musi być rozbudową
Opinie i komentarze
Prof. Jan Widacki: Miliardy za częstotliwości kosztem inwestycji?
Opinie i komentarze
Michał Targiel, partner PwC Polska: Inwestycje w AI warunkiem przetrwania
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10