Bartek Brzeski, Huawei Enterprise Business Group: Big data kluczem do sukcesu firm

Big data dotychczas kojarzona była przede wszystkim ze zbieraniem przez wielki biznes danych konsumenckich. Okazuje się jednak, że coraz więcej danych, pochodzących zarówno od klientów, jak i z szeroko rozumianego ekosystemu biznesowego, „wytwarzanych” lub przetwarzanych jest przez same przedsiębiorstwa.

Publikacja: 01.04.2019 18:56

Według prognoz IDC do 2025 roku udział danych generowanych przez segment Enterprise wzrośnie do 74 proc. w porównaniu z danymi konsumenckimi. Przemysł 4.0 wymusza transformację technologii, która będzie potrzebować coraz bardziej wydajnych i niezawodnych metod przechowywania zettabajtów danych.

""

mat. pras.

cyfrowa.rp.pl

Dane są „najcenniejszym niematerialnym zasobem firmy, który może zapewnić jej przewagę nad konkurencją w cyfrowej transformacji”, twierdzą analitycy IDC. Nowe trendy w przetwarzaniu danych, takie jak big data czy data warehouse, pozwalają nie tylko zyskać przewagę nad konkurencją, ale także zainicjować nowe kierunki dla rozwoju biznesu.
Przedsiębiorstwa, wraz z całym ekosystemem biznesowym i klientami, stają się podstawowym źródłem wytwarzania i przechowywania danych,
a według najnowszych badań podobny trend będzie rozwijał się dalej.

Dalszy rozwój automatyzacji, wprowadzenie nowych generacji sieci telekomunikacyjnych i wszystkich innowacji związanych z tzw. czwartą rewolucją przemysłową (tzw. Przemysł 4.0) spowoduje geometryczny wzrost ilości przetwarzanych danych. Według International Data Corporation (IDC) od 2018 roku ilość generowanych na całym świecie danych wzrośnie z 33 ZB (jeden zettabajt to miliard gigabajtów) aż do 175 ZB w 2025 roku. Jednocześnie już teraz zasoby firmowe (pracownicy, urządzenia, takie jak czujniki, sterowniki czy kamery, urządzenia IoT itp.) generują dziesiątki, setki, a nawet tysiące operacji zapisu i odczytu z różnych źródeł do bazy danych.

Problemem dla przedsiębiorstw staje się więc już nie tylko, jak zbierać i analizować dane, ale coraz bardziej kluczowe jest ich przechowywanie i jak najszybszy (najlepiej w czasie rzeczywistym) dostęp do już zgromadzonych i/lub przetworzonych informacji. Tak znaczący wzrost będzie miał więc wpływ nie tylko na minimalną wymaganą pojemność dysków, ale także zwiększy zapotrzebowanie na wysoką wydajność całej infrastruktury przetwarzania danych.

Systemy pamięci masowej, stosowane w przedsiębiorstwach, muszą być przystosowane, aby poradzić sobie z taką ilością zadań. Tradycyjne dyski HDD nie są w stanie sprostać temu wyzwaniu ze względu na ich archaiczną, powolną i podatną na awarie strukturę. Na ratunek przychodzą macierze All-Flash, na które decyduje się coraz więcej administratorów centrów danych i dużych przedsiębiorstw.

Big data to innowacja, na której korzystają wszyscy. Konsumenci zyskują lepsze usługi i produkty idealnie dopasowane do ich potrzeb. Mieszkańcy miast oszczędzają mnóstwo czasu dzięki niezauważalnym inteligentnym systemom zarządzania przestrzenią miejską. Sektor finansowy jest w stanie zapewnić spersonalizowane oferty dla swoich klientów. Przedsiębiorstwa mogą przygotowywać dokładniejsze analizy, opracowywać lepsze strategie, które skuteczniej trafią do ich klientów.

Jest to najczęściej cytowany przez media przykład wykorzystania danych przez organizacje, który, choć prawdziwy, stanowi tylko jeden z aspektów biznesu opartego na danych. Dane są w rzeczywistości wykorzystywane w każdym dziale firmy – od zautomatyzowanej hali produkcyjnej, poprzez księgowość, aż po system zarządzania magazynami.

Zbieranie i analizowanie danych zapewnia trafniejsze podejmowanie decyzji, automatyzację procesów, wyższą wydajność pracy i większą skalowalność biznesu. Biznes oparty na danych jest szybszy, bardziej inteligentny i zapewnia przewagę nad konkurencją.

Bartek Brzeski

Architekt rozwiązań w Huawei Enterprise Business Group dla regionu CEE & Nordics, odpowiedzialny w sumie za 28 rynków. W Huawei odpowiada m.in. za rozwój, projektowanie i wdrażanie architektury IT

Według prognoz IDC do 2025 roku udział danych generowanych przez segment Enterprise wzrośnie do 74 proc. w porównaniu z danymi konsumenckimi. Przemysł 4.0 wymusza transformację technologii, która będzie potrzebować coraz bardziej wydajnych i niezawodnych metod przechowywania zettabajtów danych.

Dane są „najcenniejszym niematerialnym zasobem firmy, który może zapewnić jej przewagę nad konkurencją w cyfrowej transformacji”, twierdzą analitycy IDC. Nowe trendy w przetwarzaniu danych, takie jak big data czy data warehouse, pozwalają nie tylko zyskać przewagę nad konkurencją, ale także zainicjować nowe kierunki dla rozwoju biznesu.
Przedsiębiorstwa, wraz z całym ekosystemem biznesowym i klientami, stają się podstawowym źródłem wytwarzania i przechowywania danych,
a według najnowszych badań podobny trend będzie rozwijał się dalej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie i komentarze
Co niosą ze sobą treści pornograficzne generowane przez sztuczną inteligencję
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Opinie i komentarze
Dominik Skoczek: W Polsce cyfrowi giganci mają się dobrze
Opinie i komentarze
Tantiemy autorskie z internetu: jak korzyści nielicznych przekuć w sukces wszystkich
Opinie i komentarze
Od kredy i tablicy po sztuczną inteligencję. Szkoła chce być na czasie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje, czyli wątpliwości wokół Neuralinka i sterowania myślami