Trendy i wyzwania dla e-handlu na kolejne lata

Wielokanałowość, media społecznościowe i analiza danych – zyskują na znaczeniu w e-commerce.

Publikacja: 12.12.2016 20:47

Trendy i wyzwania dla e-handlu na kolejne lata

Foto: 123RF

Wartość polskiego rynku e-commerce do końca tej dekady niemal się podwoi. Największym wygranym będą te firmy, które dopasują się do obserwowanych trendów. Atrakcyjna cena jeszcze do niedawna gwarantowała sukces. Dziś już nie wystarcza, bo konkurencja jest potężna.

W danych tkwi moc

Każdego dnia klienci są zalewani ofertami i różnego rodzaju informacjami. Kluczem do sukcesu jest dotarcie do nich z odpowiednio spersonalizowaną propozycją. W tym może pomóc analiza danych, która nabiera znaczenia szczególnie w e-handlu, gdzie umiejętność szybkiego reagowania na zmieniające się trendy i potrzeby rynku jest niezbędna. Eksperci podkreślają, że pomocne w tym zakresie mogą być rozwiązania z zakresu tzw. marketing automation.

Jednocześnie coraz trudniej znaleźć specjalistów potrzebnych do pracy w e-commerce. Rekrutacja odpowiedniego analityka internetowego zajmuje kilka miesięcy, a oczekiwane przez niego wynagrodzenie jest kilka razy wyższe niż średnia krajowa. Mimo to ponad połowa ankietowanych przedsiębiorców deklaruje, że w ciągu najbliższych trzech lat znacząco zwiększy swoje inwestycje w narzędzia do analityki danych – podaje Cloud Technologies. Z kolei już ponad 60 proc. firm przyznaje, że to właśnie Big Data jest głównym motorem napędowym dla ich przychodów.

Mobilność priorytetem

Model zakupu za pośrednictwem jednego kanału odchodzi do lamusa, a coraz większego znaczenia nabiera wielokanałowość, czyli tzw. omnichannel. Rośnie nacisk na mobilność, co dobrze ilustruje rosnący w dwucyfrowym tempie rynek sprzedaży smartfonów.

– Działając w e-commerce w Polsce, firmy muszą być nieustannie gotowe do podejmowania nowych wyzwań oraz szybkiej adaptacji nowinek technologicznych oraz trendów konsumenckich – podkreśla Wojciech Pawlik, dyrektor marketingu w Morele.net. Za inwestycję w tę spółkę odpowiedzialny jest Maciej Kowalski, partner funduszu Private Equity Managers. – Poprzez inwestycje z portfela MCI.TechVentures w spółki z sektora e-commerce na różnych rynkach, np. Morele czy Frisco w Polsce, Pigu.lt na rynkach bałtyckich czy Windeln w Niemczech obserwujemy, jakie są kluczowe elementy ścieżek zakupowych klienta i jakie zachodzą w nich zmiany – mówi.

Na rynku e-commerce w Polsce mocno rozpycha się też Komputronik. – Nasi klienci lubią oglądać produkty stacjonarnie, a sprawdzać ceny online i dokonywać zakupu tam, gdzie akurat jest im wygodniej – mówi Radosław Olejniczak, dyrektor działu zakupów Komputronika. Jego zdaniem e-commerce nadal będzie napędzał rynek, jednak w połączeniu ze sprzedażą stacjonarną może on funkcjonować jeszcze skuteczniej.

Na rosnące znaczenie sprzedaży wielokanałowej można spojrzeć z dwóch stron: jako na szansę (klienci wielokanałowi wydają więcej), ale również wyzwanie, które wiąże się z koniecznością wspomnianego już spersonalizowania oferty oraz nowoczesnej komunikacji marketingowej.

Przyszłością marketingu jest integracja działań, w tym tradycyjny e-mail – twierdzi firma Sare zajmująca się e-mail marketingiem. Podkreśla, że aby te działania nie były traktowane jako spam, trzeba korzystać ze sprawdzonych baz, stosować model double opt-in (po wpisaniu w formularz adresu jest na niego automatycznie wysyłana wiadomość z linkiem aktywacyjnym) oraz badać preferencje odbiorców. Obecnie aż 73 proc. użytkowników poczty stosuje filtry antyspamowe, a 50 proc. blokuje wyświetlanie grafik.

O wielokanałowości dużo się mówi, natomiast firm, które rzeczywiście działają w tym modelu, nie jest wiele. Ten odsetek będzie jednak rósł. Ponad dwie trzecie ankietowanych przedstawicieli kadry zarządzającej sklepami detalicznymi zamierza rozwijać swój biznes właśnie w  modelu omnichannel.

Potencjał w społeczności

W życie coraz aktywnej wchodzi tzw. pokolenie Y i Z, które jest motorem rozwoju najnowszych trendów. Handel internetowy nie może przejść obojętnie wobec takich zjawisk, jak snapchatyzacja (wykorzystanie bieżących wydarzeń do promocji, zakupów) czy uberyzacja. Jednocześnie coraz większego znaczenia zaczynają nabierać media społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter czy Instagram. Liczba osób z nich korzystających rośnie w imponującym tempie. Mogą być z powodzeniem wykorzystywane jako platformy w e-handlu – nie tylko promocyjne, ale również sprzedażowe.

Wartość polskiego rynku e-commerce do końca tej dekady niemal się podwoi. Największym wygranym będą te firmy, które dopasują się do obserwowanych trendów. Atrakcyjna cena jeszcze do niedawna gwarantowała sukces. Dziś już nie wystarcza, bo konkurencja jest potężna.

W danych tkwi moc

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Historia zdrowia każdego w jednym pliku. Firma z Warszawy chce zlikwidować kolejki
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja z Polski chce odmienić działanie firm w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polska elektrownia wodna nie musi mieć tamy
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA