W dobie fake newsów i anonimowości odnalezienie rzetelnych informacji w sieci bywa trudne. Jak zatem mieć pewność, że to, co czytamy w Internecie, jest wartościową, sprawdzoną treścią? Odpowiedź jest prosta – stawiaj tylko na zweryfikowane źródła i pewnych partnerów. Tylko tak możesz mieć pewność, że informacje, które wyświetlają się na Twoim ekranie, są prawdziwe, rzetelnie opracowane i niosą ze sobą realną wartość.

Założenie własnej strony internetowej lub bloga nigdy dotąd nie było tak proste. Z jednej strony to atut globalnej sieci, w której każdy może swobodnie kreować swoją obecność. Z drugiej strony to także pole do rozpowszechniania fałszywych i nierzetelnych informacji.

Część użytkowników traktuje Internet jak encyklopedię. Szuka w nim odpowiedzi na nurtujące pytania, wpisując w Google konkretne frazy i odwiedzając podsunięte przez wyszukiwarkę strony. I oczywiście nie ma w tym nic złego, o ile będziemy potrafili skutecznie zweryfikować wyświetlane informacje. Dzięki kilku prostym zasadom unikniemy błądzenia po dziesiątkach witryn w poszukiwaniu odpowiedzi i danych.

Korzystaj z doświadczenia znanych firm i instytucji

Informacje podawane przez odpowiedzialne organizacje z reguły są skrupulatnie sprawdzane przed publikacją. Wynika to z dbałości o reputację firm i instytucji, które nie mogą sobie pozwolić na rozpowszechnianie niepewnych danych i wprowadzanie internautów w błąd. Groziłoby to kryzysem wizerunkowym. Dlatego też, jeśli odpowiedź na pytanie zadanie wyszukiwarce znajduje się w oficjalnym serwisie znanej marki, możemy przyjąć, że są to rzetelne informacje, z których można bez obaw korzystać.

Śledź firmowe blogi

Wiele podmiotów decyduje się na prowadzenie blogów z informacjami na temat swojej branży. Wartość merytoryczna takich stron jest zazwyczaj wyższa niż przypadkowych blogów, których autorzy pozostają anonimowi. Sprawdź, które firmy z interesujących Cię branż prowadzą takie platformy i czerp z nich wiedzę. Dla przykładu – największy w Polsce dostawca usług internetowych – home.pl – prowadzi serwis blog.home.pl, na którym pracownicy firmy regularnie publikują wpisy związane z cyberbezpieczeństwem, branżą ecommerce, marketingiem online, nowinkami ze świata IT itp. Dodatkowo marka niedawno uruchomiła także platformę edukacyjną akademia.home.pl, na której prowadzi darmowe webinary na podobne tematy. Użytkownicy korzystający z tego typu źródeł mają pewność, że przekazywane treści będą przydatne i aktualne.

Odwiedzaj bazy wiedzy tworzone przez ekspertów

Bazy wiedzy tworzone przez ekspertów charakteryzują się konkretnymi, przydatnymi informacjami podanymi w przystępny sposób (często z wykorzystaniem np. zrzutów ekranu lub filmików instruktażowych), które doceniają internauci. Widać to w statystykach – serwis pomoc.home.pl z informacjami związanymi z Internetem, technologią i biznesem odwiedza miesięcznie ponad 200 tys. unikalnych użytkowników.

Weryfikuj aktualność treści

Nieaktualne informacje to częsta pułapka cyfrowego świata. Wyniki wyszukiwania często pokazują treści, których autorami są specjaliści publikujący w poczytnych, sprawdzonych serwisach, ale nie aktualizują ich. Oznacza to, że wyświetlane informacje faktycznie były rzetelne, ale w szybko zmieniającym się świecie są już nieaktualne, a więc zupełnie nieprzydatne.

W tym przypadku reguła jest bardzo prosta – przed zagłębieniem się w tekst czy wideo sprawdź datę publikacji lub aktualizacji materiału. Szkoda czasu na czytanie lub oglądanie, jeśli okaże się, że materiał pochodzi sprzed kilku lub kilkunastu lat i przez ten czas nikt go nie zmieniał.

Bądź krytyczny

Intuicja i nieufność internatów to jedne z ważniejszych elementów ułatwiających weryfikację informacji publikowanych w sieci. Nie przyjmuj wszystkiego, co czytasz, za pewnik. Nie bój się pytać, poddawać pod wątpliwość, szukać potwierdzenia w innych źródłach. Tylko od Ciebie zależy, czy z gąszczy internetowych treści wybierzesz te wartościowe, które dają rzetelne odpowiedzi na wpisywane w wyszukiwarce pytania.

Materiał Promocyjny