Kupujący alkohol nie oszuka. Kamera sprawdzi wiek

Duże sieci brytyjskie rozpoczęły testowanie zautomatyzowanego systemu weryfikacji wieku kupujących. Dzisiaj przy kasie samoobsługowej taki zakup musi potwierdzić pracownik.

Publikacja: 02.02.2022 15:42

Kupujący alkohol nie oszuka. Kamera sprawdzi wiek

Foto: Adobe Stock

W okresie testów do ustalenia wieku klienta zostaną użyte kamery, które mogą oszacować liczbę lat - podaje BBC. Jest to część testu Home Office (brytyjskie MSW), którego celem jest opracowanie  technologii wspomagających sprzedaż alkoholu, ale i uniemożliwiających zakupy nieletnim.

Sieci Asda, Coop i Morrisons instalują już taki system w niektórych sklepach. Ta sama technologia jest już wykorzystywana w bezkasowym sklepie Aldi w Londynie.

Jeśli klienci wyrażą na to zgodę, kamera odgadnie ich wiek, korzystając z algorytmów wyszkolonych na bazie anonimowych twarzy. Jeśli system  uzna, że klient ma mniej niż 25 lat, będzie musiał okazać dowód tożsamości członkowi personelu. - Czekanie na zatwierdzenie wieku przy kasie jest czasami frustrujące dla kupujących, powiedział Robin Tombs, dyrektor generalny Yoti, firmy dostarczającej tę technologię. - Nasze rozwiązania w zakresie weryfikacji wieku pomagają sprzedawcom takim jak Asda spełniać wymagania organów regulacyjnych na całym świecie i dotrzymywać kroku wymaganiom konsumentów w zakresie szybkich i wygodnych usług, przy jednoczesnym zachowaniu prywatności - dodaje.

Dodatkowo firma podkreśla, iż system nie zachowa wykonanych zdjęć podczas weryfikacji.

Czytaj więcej

Nowa technologia przewidzi datę śmierci. To rewolucyjne odkrycie

Testowany na ponad 125 tys. twarzy w wieku od 6 do 60 lat algorytm przewidywał ich wiek średnio z dokładnością do 2,2 roku – 1,5 wśród 16-20-latków.

- Wiemy, jak bardzo brakuje czasu niektórym naszym klientom, dlatego zawsze chcemy, aby robili u nas zakupy szybciej i łatwiej - mówi Geri Hebberd, starszy dyrektor ds. innowacji w handlu detalicznym firmy Asda.

Obawy dotyczące prywatności pojawiły się w 2020 r., kiedy 18 sklepów przetestowało system rozpoznawania twarzy, który ostrzegał pracowników klientów o „kradzieży lub zachowaniu antyspołecznym”. W międzyczasie Sainsbury's przetestował ukryty detektor z obsługą sztucznej inteligencji, który wysyłał materiał wideo do pracowników ochrony, jeśli klienci schowali jakiś przedmiot np. pod ubraniem.

W okresie testów do ustalenia wieku klienta zostaną użyte kamery, które mogą oszacować liczbę lat - podaje BBC. Jest to część testu Home Office (brytyjskie MSW), którego celem jest opracowanie  technologii wspomagających sprzedaż alkoholu, ale i uniemożliwiających zakupy nieletnim.

Sieci Asda, Coop i Morrisons instalują już taki system w niektórych sklepach. Ta sama technologia jest już wykorzystywana w bezkasowym sklepie Aldi w Londynie.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Sztuczna Inteligencja
ChatGPT coraz potężniejszy. Najnowsza wersja ma już „oczy” i rozumie sarkazm
Sztuczna Inteligencja
Algorytmy znad Wisły mogą zdziałać cuda
Sztuczna Inteligencja
Sztuczna inteligencja łamie kolejne bariery. To już groźne
Sztuczna Inteligencja
Wirtualny raper okazał się rasistą. „Nieustanne słowa na N”
Sztuczna Inteligencja
To może oznaczać koniec pornografii. „Skok fal mózgowych”