Kupujący alkohol nie oszuka. Kamera sprawdzi wiek

Duże sieci brytyjskie rozpoczęły testowanie zautomatyzowanego systemu weryfikacji wieku kupujących. Dzisiaj przy kasie samoobsługowej taki zakup musi potwierdzić pracownik.

Publikacja: 02.02.2022 15:42

Kupujący alkohol nie oszuka. Kamera sprawdzi wiek

Foto: Adobe Stock

W okresie testów do ustalenia wieku klienta zostaną użyte kamery, które mogą oszacować liczbę lat - podaje BBC. Jest to część testu Home Office (brytyjskie MSW), którego celem jest opracowanie  technologii wspomagających sprzedaż alkoholu, ale i uniemożliwiających zakupy nieletnim.

Sieci Asda, Coop i Morrisons instalują już taki system w niektórych sklepach. Ta sama technologia jest już wykorzystywana w bezkasowym sklepie Aldi w Londynie.

Jeśli klienci wyrażą na to zgodę, kamera odgadnie ich wiek, korzystając z algorytmów wyszkolonych na bazie anonimowych twarzy. Jeśli system  uzna, że klient ma mniej niż 25 lat, będzie musiał okazać dowód tożsamości członkowi personelu. - Czekanie na zatwierdzenie wieku przy kasie jest czasami frustrujące dla kupujących, powiedział Robin Tombs, dyrektor generalny Yoti, firmy dostarczającej tę technologię. - Nasze rozwiązania w zakresie weryfikacji wieku pomagają sprzedawcom takim jak Asda spełniać wymagania organów regulacyjnych na całym świecie i dotrzymywać kroku wymaganiom konsumentów w zakresie szybkich i wygodnych usług, przy jednoczesnym zachowaniu prywatności - dodaje.

Dodatkowo firma podkreśla, iż system nie zachowa wykonanych zdjęć podczas weryfikacji.

Czytaj więcej

Nowa technologia przewidzi datę śmierci. To rewolucyjne odkrycie

Testowany na ponad 125 tys. twarzy w wieku od 6 do 60 lat algorytm przewidywał ich wiek średnio z dokładnością do 2,2 roku – 1,5 wśród 16-20-latków.

- Wiemy, jak bardzo brakuje czasu niektórym naszym klientom, dlatego zawsze chcemy, aby robili u nas zakupy szybciej i łatwiej - mówi Geri Hebberd, starszy dyrektor ds. innowacji w handlu detalicznym firmy Asda.

Obawy dotyczące prywatności pojawiły się w 2020 r., kiedy 18 sklepów przetestowało system rozpoznawania twarzy, który ostrzegał pracowników klientów o „kradzieży lub zachowaniu antyspołecznym”. W międzyczasie Sainsbury's przetestował ukryty detektor z obsługą sztucznej inteligencji, który wysyłał materiał wideo do pracowników ochrony, jeśli klienci schowali jakiś przedmiot np. pod ubraniem.

Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Sztuczna Inteligencja
ChatGPT coraz potężniejszy. Najnowsza wersja ma już „oczy” i rozumie sarkazm
Sztuczna Inteligencja
Algorytmy znad Wisły mogą zdziałać cuda
Sztuczna Inteligencja
Sztuczna inteligencja łamie kolejne bariery. To już groźne
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Sztuczna Inteligencja
Wirtualny raper okazał się rasistą. „Nieustanne słowa na N”