Koncerny technologiczne pracują nad ulepszonymi okularami, które mogą podbić masowy rynek, zamiast być tylko kosztowną ciekawostką. Wpływa na to rozwój AI, która wprowadza w tej dziedzinie nową jakość, ale i popularność inteligentnych okularów Ray-Ban Meta, stworzonych przez firmę Meta we współpracy z EssilorLuxottica, właścicielem tej marki. Od debiutu urządzenia w 2023 roku sprzedano 2 miliony par.
A prognozy są niezwykle optymistyczne. Według ABI Research rynek inteligentnych okularów wzrośnie z 3,3 mln sztuk w 2024 roku do prawie 13 mln w 2026 roku. Z kolei IDC prognozuje, że produkty takie jak okulary Mety osiągną sprzedaż na poziomie 8,8 mln w 2025 i niemal 14 mln w 2026 roku.
To wszystko powoduje, że firmy takie jak Apple, Snap, Google, Meta, ByteDance (spółka-matka TikToka), podejmują podobne działania do Mety i szykują premiery swoich urządzeń.
Apple rzuca wyzwanie firmom Snap i Meta
Światowe koncerny technologiczne postrzegają ten rynek jako wielką szansę. Według dobrze poinformowanego w planach Apple analityka Ming-Chi Kuo, firma pracuje nad aż czterema projektami dotyczącymi inteligentnych okularów. Pierwsze urządzenia mają trafić do sprzedaży w II kwartale 2027 r. Szacuje on, iż Apple planuje wysyłkę od 3 do 5 mln sztuk w pierwszym roku sprzedaży. Nie będą wyposażone w wyświetlacz, w odróżnieniu od bardziej zaawansowanych urządzeń XR, których premiera planowana jest na późniejsze lata. Zamiast tego zaoferują sterowanie głosowe i gestami, wbudowane kamery umożliwiające robienie zdjęć i nagrywanie wideo, odtwarzanie dźwięku oraz zestaw czujników wspieranych przez sztuczną inteligencję.
Apple przewiduje, że urządzenia te mogą częściowo zastąpić funkcje aparatu smartfona oraz bezprzewodowych słuchawek dousznych. Analitycy podają na łamach branżowego serwisu 9to5mac, że kluczowym elementem projektu jest specjalnie zaprojektowany układ scalony oparty na technologii Apple Watch, co ma zapewnić całodzienną żywotność baterii.