Drony i roboty zamiast człowieka

Autonomiczne pojazdy, maszyny asystujące doręczycielom czy tzw. bezzałogowe statki powietrzne to tylko niektóre z innowacyjnych rozwiązań, które w przyszłości zrewolucjonizują branżę logistyczną na świecie.

Praca kuriera z punktu widzenia samego pracownika jest ciężka i słabo opłacana. Z kolei przez operatorów branży logistycznej ostatni moment łańcucha dostaw, czyli doręczenie przesyłki odbiorcy, a więc tzw. ostatnia mila, to najmniej rentowna część działalności. Nic dziwnego, że firmy kurierskie z nadzieją zerkają w stronę nowych technologii.

Sprawniej i taniej

Drony będą szybko i w sposób całkowicie bezemisyjny dostarczać paczki ważące do 5 kg, w zasięgu 15 km, lecąc z prędkością 30–70 km/h – twierdzą eksperci firmy ZF.

Bezzałogowe statki powietrzne (BSP, z ang. UAV) to przyszłość branży, choć wciąż jeszcze wydaje się dość odległa. Szacuje się, że taki scenariusz będzie zrealizowany do 2030 r. Swoje pilotaże w tym zakresie prowadzą jednak już teraz wiodący gracze na rynku kurierskim, jak Amazon (Prime Air) czy DHL (Parcelcopter). To może być rewolucja w branży. Eksperci twierdzą bowiem, że BSP są w stanie transportować 95 proc. przesyłek, które dziś dowożone są przez kurierów drogą naziemną, przynosząc wymierne oszczędności. Analizy Ark-Invest wskazują, że koszt doręczenia przesyłek takim transportem powietrznym można byłoby zredukować do stawki nawet niższej niż 1 euro. Fachowcy zastrzegają jednak, że to założenie przy odpowiedniej skali. Jakiej? Szacuje się, że w ten sposób musiałoby być rozsyłanych 400 mln paczek rocznie (to tyle, co wszystkie dostawy kurierskie w Polsce).

Ale nowe technologie w branży KEP to nie tylko niższe koszty. To także znaczące usprawnienie procesów logistycznych. Dlatego – jak wskazują prognozy firmy Zebra Technologies – dzięki m.in. wdrożeniu autonomicznych robotów, do 2028 r. aż 40 proc. zakupów będziemy w stanie otrzymać już w dwie godziny po ich zamówieniu.

Na rewolucje w branży KEP nie musimy jednak czekać aż tak długo. Ona dzieje się na naszych oczach. W konsekwencji – jak pokazują badania – aż 78 proc. firm logistycznych planuje do 2023 r. zaoferowanie dostawy tego samego dnia. Według firmy General Logistics Systems w segmencie konsumenckim takie dostawy już za nieco ponad dwa lata mogą stanowić 15–20 proc. przesyłek w Europie.

Towar z drukarki

– Handel online wymusza stałe poszukiwanie rozwiązań, które są wygodne dla e-sklepów i dla internautów. Szybkie dostarczenie zamówienia ze sklepu z możliwością śledzenia przesyłki po drodze i – w razie konieczności – łatwy zwrot to dziś standard – komentuje Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.

Potrzebne są jednak kolejne nowe rozwiązania – nie tylko drony, ale również pojazdy autonomiczne czy nowatorskie usługi dostaw typu crowdsourcing. Przełomowym rozwiązaniem mogą stać się też drukarki 3D, dzięki którym oczekiwanie na paczkę zamówioną w e-sklepie zostanie bardzo zredukowane (po prostu towar byłby drukowany np. w aucie wiozącym już dany produkt do odbiorcy – takie testy prowadził swego czasu choćby Amazon).

Wspomniane autonomiczne roboty (w tym również samochody), asystujące, czy nawet zastępujące kurierów i listonoszy, to rozwiązanie, które pilotażowo wdrożono już na kilku rynkach. Na próbę paczki do odbiorców rozwożone były takimi samochodami bez kierowców np. w Miami. Wspólny projekt Forda i firmy Postmates ma od stycznia 2019 r. wejść w kolejną fazę testów.

Zwolennikiem wprowadzenia samodzielnych robotów w branży logistycznej jest norweska poczta Posten Norge. W lipcu rozpoczęła ona kooperację ze startupem Buddy Mobility w zakresie rozwożenia paczek. Ich robot ma dostarczać przesyłki do 100 odbiorców dziennie. – Robot będzie wyposażony w zaawansowane sensory i systemy kontroli, a do tego będzie poruszać się z prędkością zaledwie 6 km/h, zatem nie będzie stanowił zagrożenia dla otoczenia – uspokaja Tone Wille, prezes Posten Norge.

To, że tego typu pojazdy są bezpieczne, udowodniła Starship Technologies – firma, która pozyskała od inwestorów (m.in. Daimler) ponad 17 mln dol. na rozwój autonomicznej technologii, swoimi „łazikami” dostarczała posiłki z restauracji w Londynie.

Eksperci wierzą, że tego typu urządzenia w przyszłości zastąpią kurierów. Matthew Robertson, prezes firmy NetDespatch, twierdzi, że dzięki autonomicznym maszynom paczkowym już za nieco ponad dekadę taki zawód będzie niepotrzebny. Ale eksperci firmy PrimeVision przekonują, że autonomiczne pojazdy i drony wpłyną nie tylko na tzw. ostatnią milę, ale całkowicie zrewolucjonizują pracę w magazynach i sortowniach, gdzie automaty będą w stanie wykonać większość obowiązków.

Prawie jak Uber

Wspomniany wcześniej crowdsourcing to też perspektywiczna usługa wzorowana na zasadzie, jaką wykorzystuje Uber. Paczki, dzięki aplikacji i mapie w smartfonie, odbierać i dostarczać będzie mógł każdy, komu będzie akurat po drodze. To ma rozwiązać problem z brakiem rąk do pracy w logistyce, a także przyspieszyć cały proces dostaw. Aż 87 proc. ankietowanych przez Zebrę przedsiębiorstw spodziewa się, że do 2028 r. zacznie realizować właśnie takie dostawy crowdsourcingowe (w tym również korzystać z sieci kierowców, którzy zgłaszać się będą do realizacji konkretnego zamówienia, np. Uber). Badania pokazują, że 50 proc. robiących e-zakupy we Francji czy Niemczech byłoby skłonnych za taką szybką dostawę zapłacić nawet 10 proc. wartości zamówienia.

Mogą Ci się również spodobać

Polsce ucieka wielka szansa na lek na Covid-19

Właśnie ucieka szansa na stworzenie w Polsce leku, który może uratować życie milionom ludzi. ...

Google: Tych informacji Polacy szukali w sieci w 2019 roku

Najpopularniejszym hasłem wyszukiwanym przez internautów z Polski był „strajk nauczycieli” – wynika z danych ...

Polska „fabryka patentów” skończy z bolesnymi zastrzykami

Biotts – innowacyjna spółka z Wrocławia – rozwija autorskie receptury leków w obszarze onkologii, ...

Miał być wielki sukces w grach, a jest widmo kryzysu

Po falstarcie „Cyberpunka”, gorszym od oczekiwań giełdowym debiucie Huuuge i kłopotach Techlandu polska branża ...

Największa oszustka Doliny Krzemowej stanie przed sądem

Założycielka startupu Theranos, Elizabeth Holmes stanie przed sądem w 2020 roku. Wraz z nią ...

Klastery boru – niezwykłe cząsteczki w walce z nowotworami

W Instytucie Immunologii i Terapii Doświadczalnej PAN im. Ludwika Hirszfelda we Wrocławiu trwają prace ...