Superszybka kolej? Ale Polaków przerażają wagony bez okien

mat. pras.

Przełomowa technologia transportowa, rozwijana m.in. pod egidą wizjonera i miliardera Elona Muska, może trafić na potężną barierę.

Lewitujące na magnetycznej poduszce pociągi, poruszające się w wypełnionych próżnią rurach, mają osiągać prędkość dźwięku. Problem w tym, że takie konstrukcje wymagają wagonów bez okien. Tymczasem pasażerowie nie wyobrażają sobie podróżowania w zamkniętej tubie. A przynajmniej Polacy. Zespół pod kierownictwem dr Agaty Stasik z Akademii Leona Koźmińskiego przeprowadziła badanie, z którego wynika, że aż połowa z nas jako dużą niedogodność wskazuje brak okien w wagonie.

CZYTAJ TAKŻE: Hyperloop bije rekord prędkości

Okazuje się, że ów problem można rozwiązać dzięki cyfrowym imitacjom. Właśnie wyposażenie w przyszłości kapsuł kolei próżniowej w wirtualne okna, czyli ekrany imitujące np. widok na zewnątrz wagonu, a także multimedialne panele z dostępem do filmów, muzyki czy gier komputerowych, to – jak wynika z badania potencjału wprowadzenia do powszechnego użytku technologii hyperloop – sposób na przekonanie pasażerów do innowacyjnego transportu.

W polskim badaniu udział wzięło 1,5 tys. osób. Ankietowanym zadano pytania dotyczące preferowanych sposobów podróżowania na różnych dystansach. A zatem jakby to było, gdybyśmy mogli podróżować z prędkością nawet 1000 km/h? – Skutki wprowadzenia technologii hyperloop jako nowego środka transportu dla uczestników badania oznaczałyby przede wszystkim zmianę samego postrzegania odległości między miastami – mówi Agata Stasik.

CZYTAJ TAKŻE: Polski hyperloop to 600 km/h po istniejących torach

Socjolożka wskazuje, że w kontekście czasu przejazdów Polska skurczyłaby się do rozmiarów Warszawy. – Mogłoby to skłaniać ludzi do osiedlania się poza granicami dużych miast, a także znacząco ułatwić logistykę dalszego wyjazdu i zmniejszyć jego koszty – komentuje.

Respondenci zauważają, że największymi zaletami nowego środka transportu byłyby kapsuły odjeżdżające co 5 minut (ponad 78 proc. respondentów uważa, że podniosłoby to ich komfort podróży). Obawy respondentów budzi przede wszystkim wspomniany brak okien w kapsułach, ale również sterowanie próżniowymi pociągami przez komputer (22 proc. odpowiedzi).

Generalnie badani, którym opowiedziano o technologii hyperloop, są pozytywnie nastawieni do idei superszybkiej kolei (88 proc.). Najwięksi jej zwolennicy to mieszkańcy miast w wieku 18-30 lat. W podziale na grupy zawodowe najbardziej „za” była wyższa kadra zarządzająca i właściciele firm, dla których skrócenie czasu dojazdu na długich, międzymiastowych trasach mogłoby być niezwykle pomocne.

CZYTAJ TAKŻE: Rosja zbuduje hyperloopa. Jazda tylko dla bogatych

Projekt badawczy „Potencjał rozwoju i wdrażania w Polsce technologii kolei próżniowej w kontekście społecznym, technicznym, ekonomicznym i prawnym” jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Apple ma sprytny plan na Chińczyków. Wojna handlowa mu niestraszna

Urządzenia Apple’a produkowane są w Chinach, ale Foxconn twierdzi, że nie będzie problemów z ...

Numery milionów osób mogły trafić do hakerów przez błąd Twittera

Wyjątkowo niepokojące wieści płyną z Twittera. Według informacji zaprezentowanych przez spółkę, hakerzy mogli mieć ...

Google oświetli drogę kierowcy

Koncern pracuje nad nową funkcją Google Map, która ma zwiększyć bezpieczeństwo podróży w nocy, ...

Ogromna nadzieja dla niewidomych: implant pozwoli im odzyskać wzrok

Jest nadzieja dla osób niewidomych. Już sześciu pacjentów otrzymało specjalne implanty, umożliwiające im częściowe ...

Koniec z „potworami”. Dron, który zabija ze skutecznością 98 proc.

Chińczycy wraz z koncernem Bayer zbudowali armię dronów, która ma za zadanie zwalczać szkodniki ...

Amazon pozwany o zaniedbania w czasie pandemii

Pracownicy Amazona z siedziby w Staten Island w USA skarżą w sądzie swojego pracodawcę. ...