Superszybka kolej? Ale Polaków przerażają wagony bez okien

mat. pras.

Przełomowa technologia transportowa, rozwijana m.in. pod egidą wizjonera i miliardera Elona Muska, może trafić na potężną barierę.

Lewitujące na magnetycznej poduszce pociągi, poruszające się w wypełnionych próżnią rurach, mają osiągać prędkość dźwięku. Problem w tym, że takie konstrukcje wymagają wagonów bez okien. Tymczasem pasażerowie nie wyobrażają sobie podróżowania w zamkniętej tubie. A przynajmniej Polacy. Zespół pod kierownictwem dr Agaty Stasik z Akademii Leona Koźmińskiego przeprowadziła badanie, z którego wynika, że aż połowa z nas jako dużą niedogodność wskazuje brak okien w wagonie.

CZYTAJ TAKŻE: Hyperloop bije rekord prędkości

Okazuje się, że ów problem można rozwiązać dzięki cyfrowym imitacjom. Właśnie wyposażenie w przyszłości kapsuł kolei próżniowej w wirtualne okna, czyli ekrany imitujące np. widok na zewnątrz wagonu, a także multimedialne panele z dostępem do filmów, muzyki czy gier komputerowych, to – jak wynika z badania potencjału wprowadzenia do powszechnego użytku technologii hyperloop – sposób na przekonanie pasażerów do innowacyjnego transportu.

W polskim badaniu udział wzięło 1,5 tys. osób. Ankietowanym zadano pytania dotyczące preferowanych sposobów podróżowania na różnych dystansach. A zatem jakby to było, gdybyśmy mogli podróżować z prędkością nawet 1000 km/h? – Skutki wprowadzenia technologii hyperloop jako nowego środka transportu dla uczestników badania oznaczałyby przede wszystkim zmianę samego postrzegania odległości między miastami – mówi Agata Stasik.

CZYTAJ TAKŻE: Polski hyperloop to 600 km/h po istniejących torach

Socjolożka wskazuje, że w kontekście czasu przejazdów Polska skurczyłaby się do rozmiarów Warszawy. – Mogłoby to skłaniać ludzi do osiedlania się poza granicami dużych miast, a także znacząco ułatwić logistykę dalszego wyjazdu i zmniejszyć jego koszty – komentuje.

Respondenci zauważają, że największymi zaletami nowego środka transportu byłyby kapsuły odjeżdżające co 5 minut (ponad 78 proc. respondentów uważa, że podniosłoby to ich komfort podróży). Obawy respondentów budzi przede wszystkim wspomniany brak okien w kapsułach, ale również sterowanie próżniowymi pociągami przez komputer (22 proc. odpowiedzi).

Generalnie badani, którym opowiedziano o technologii hyperloop, są pozytywnie nastawieni do idei superszybkiej kolei (88 proc.). Najwięksi jej zwolennicy to mieszkańcy miast w wieku 18-30 lat. W podziale na grupy zawodowe najbardziej „za” była wyższa kadra zarządzająca i właściciele firm, dla których skrócenie czasu dojazdu na długich, międzymiastowych trasach mogłoby być niezwykle pomocne.

CZYTAJ TAKŻE: Rosja zbuduje hyperloopa. Jazda tylko dla bogatych

Projekt badawczy „Potencjał rozwoju i wdrażania w Polsce technologii kolei próżniowej w kontekście społecznym, technicznym, ekonomicznym i prawnym” jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Robo-pies pracuje na budowie. Nie przyjdzie po podwyżkę

Spot – robot skonstruowany przez Boston Dynamics – wziął na siebie najbardziej żmudne prace ...

Chatbot pierwszego kontaktu. Czy interniści będą potrzebni?

Aplikacje i chatboty od Infermedica pomagają we wstępnej ocenie stanu zdrowia oraz kierowaniu chorych ...

Sztuczna inteligencja zrobi z tobą film porno

Technologia pozwalająca na tworzenie filmów deepfake to kolejny powód, by przestać ślepo wierzyć w ...

Polska cyfryzacja kuleje. Trzeba ją rozpędzić

Za cztery lata polska e-administracja będzie błyszczeć w Europie, a rodzime firmy IT mocno ...

Portugalczyk oskarża Huawei o kradzież, a Huawei USA o nękanie

Huawei zarzucił Waszyngtonowi, że wykorzystuje wszystkie dostępne narzędzia, aby zakłócać działalność biznesową firmy i ...