Superszybka kolej? Ale Polaków przerażają wagony bez okien

mat. pras.

Przełomowa technologia transportowa, rozwijana m.in. pod egidą wizjonera i miliardera Elona Muska, może trafić na potężną barierę.

Lewitujące na magnetycznej poduszce pociągi, poruszające się w wypełnionych próżnią rurach, mają osiągać prędkość dźwięku. Problem w tym, że takie konstrukcje wymagają wagonów bez okien. Tymczasem pasażerowie nie wyobrażają sobie podróżowania w zamkniętej tubie. A przynajmniej Polacy. Zespół pod kierownictwem dr Agaty Stasik z Akademii Leona Koźmińskiego przeprowadziła badanie, z którego wynika, że aż połowa z nas jako dużą niedogodność wskazuje brak okien w wagonie.

CZYTAJ TAKŻE: Hyperloop bije rekord prędkości

Okazuje się, że ów problem można rozwiązać dzięki cyfrowym imitacjom. Właśnie wyposażenie w przyszłości kapsuł kolei próżniowej w wirtualne okna, czyli ekrany imitujące np. widok na zewnątrz wagonu, a także multimedialne panele z dostępem do filmów, muzyki czy gier komputerowych, to – jak wynika z badania potencjału wprowadzenia do powszechnego użytku technologii hyperloop – sposób na przekonanie pasażerów do innowacyjnego transportu.

W polskim badaniu udział wzięło 1,5 tys. osób. Ankietowanym zadano pytania dotyczące preferowanych sposobów podróżowania na różnych dystansach. A zatem jakby to było, gdybyśmy mogli podróżować z prędkością nawet 1000 km/h? – Skutki wprowadzenia technologii hyperloop jako nowego środka transportu dla uczestników badania oznaczałyby przede wszystkim zmianę samego postrzegania odległości między miastami – mówi Agata Stasik.

CZYTAJ TAKŻE: Polski hyperloop to 600 km/h po istniejących torach

Socjolożka wskazuje, że w kontekście czasu przejazdów Polska skurczyłaby się do rozmiarów Warszawy. – Mogłoby to skłaniać ludzi do osiedlania się poza granicami dużych miast, a także znacząco ułatwić logistykę dalszego wyjazdu i zmniejszyć jego koszty – komentuje.

Respondenci zauważają, że największymi zaletami nowego środka transportu byłyby kapsuły odjeżdżające co 5 minut (ponad 78 proc. respondentów uważa, że podniosłoby to ich komfort podróży). Obawy respondentów budzi przede wszystkim wspomniany brak okien w kapsułach, ale również sterowanie próżniowymi pociągami przez komputer (22 proc. odpowiedzi).

Generalnie badani, którym opowiedziano o technologii hyperloop, są pozytywnie nastawieni do idei superszybkiej kolei (88 proc.). Najwięksi jej zwolennicy to mieszkańcy miast w wieku 18-30 lat. W podziale na grupy zawodowe najbardziej „za” była wyższa kadra zarządzająca i właściciele firm, dla których skrócenie czasu dojazdu na długich, międzymiastowych trasach mogłoby być niezwykle pomocne.

CZYTAJ TAKŻE: Rosja zbuduje hyperloopa. Jazda tylko dla bogatych

Projekt badawczy „Potencjał rozwoju i wdrażania w Polsce technologii kolei próżniowej w kontekście społecznym, technicznym, ekonomicznym i prawnym” jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polska spółka uprzedziła Google’a

Voicetel stworzył innowacyjną technologię. Umożliwia swobodne rozmowy na głos ludzi z maszynami. Notowana na ...

CD Projekt przekłada premierę „Cyberpunka”. Aż o pięć miesięcy

Tego nikt się nie spodziewał. Najbardziej wyczekiwana na świecie gra nie zadebiutuje 16 kwietnia. ...

HP ostro zetnie zatrudnienie

Koncern HP Inc. planuje zredukować globalną liczbę swoich pracowników. Proces ten będzie rozłożony na ...

Polska wysoko w rankingu usług IT

Z dziesięciu najlepszych lokalizacji dla outsourcingu na świecie aż siedem leży w Europie. Nasz ...

Rewolucja w grach. Zabójca konsol od Google`a

Google uruchomi streaming, który ma sprawić, że Xbox, PlayStation i komputery staną się zbędne. ...

Urządzenia domowe szkodliwie promieniują? Ekspert UJ wyjaśnia

Świat nauki jest podzielony w opinii, czy szkodliwe są wysokie czy niskie częstotliwości. Pole ...