Ranking Rzeczpospolitej. Polskie perły innowacji

W Selvicie wydatki na badania i rozwój pochłaniają niemal 70 proc. przychodów
Selvita, mat. pras

Producenci leków, systemów łączności, gier oraz drukarek 3D – tak wygląda czołówka polskich firm, które napędza działalność badawczo-rozwojowa.

Choć polskie innowacje wciąż są w powijakach i lądujemy w ogonie globalnych rankingów, mamy wśród rodzimych firm prawdziwe perełki, które nie szczędzą pieniędzy na badania i rozwój (B+R) oraz wyróżniają się ponadprzeciętną aktywnością patentową. Wśród poszukujących nowatorskich rozwiązań prym wiodą spółka z branży farmaceutycznej Selvita, gdyński Radmor produkujący nowoczesne systemy łączności czy EC Engineering z Krakowa – wynika z badania „Rzeczpospolitej” przeprowadzonego wśród rodzimych przedsiębiorstw.

Te trzy firmy uzyskały w naszym rankingu ponad 3 pkt na 6 możliwych. Miejsce na podium zapewniły im m.in. wyjątkowo duży stosunek wydatków na B+R do przychodów (w przypadku Selvity udział ten sięgał niemal 70 proc.) czy imponujący poziom zatrudnienia w działach pracujących nad innowacjami.

 

W tym ostatnim przypadku liderem jest informatyczny gigant Asseco Poland, który w segmencie B+R ma blisko 5 tys. pracowników. W czołówce najbardziej innowacyjnych firm w naszym rankingu znalazły się też m.in. Vigo System, CD Projekt czy Zortrax.

Rafała Tomasiaka, prezesa tej ostatniej spółki, nie dziwi wysokie miejsce w rankingu. Firma działa w branży druku 3D, a to segment, który – jak podkreśla – jest jedną z najszybciej rozwijających się nowych technologii. – Właśnie innowacyjność uczyniła z nas globalną markę – podkreśla.

Asseco też mocno inwestuje w B+R – buduje w Rzeszowie hub innowacji. – To będzie miejsce skupiające zespoły prowadzące prace badawcze nad sztuczną inteligencją, telemedycyną czy elektromobilnością – wylicza Grzegorz Warzocha, dyrektor w Asseco.

Klimat bez znaczenia

Jak pisaliśmy w środę, Polska pod względem innowacyjności zajmuje dopiero 27. miejsce na 35 państw na świecie zbadanych przez Związek Przemysłu Niemieckiego.

CZYTAJ TAKŻE: Mit polskich innowacji

Ale z naszymi firmami pod względem działań B+R, patentowania i tworzenia nowatorskich rozwiązań nie jest aż tak źle. Według najnowszego rankingu „Rzeczpospolitej” mamy spore grono przedsiębiorstw, które napędzane są przez nowe technologie i naukowców. Wśród liderów są m.in. Selvita, EC Engineering, CD Projekt, Zortrax, Syndatis i Asseco.

Ta ostatnia firma w ub.r. prowadziła aż 64 projekty badawczo-rozwojowe. Co istotne, jak wskazuje Grzegorz Warzocha, dyrektor Biura Projektów Unijnych, Asseco Poland, zdecydowana większość z nich realizowana jest ze środków własnych. – To potwierdza wysoki potencjał w opracowaniu i wdrażaniu innowacji przez naszą spółkę – komentuje.

Według najnowszych danych GUS ponad 26 proc. firm przemysłowych i 21 proc. usługowych prowadziło w latach 2016–2018 działalność innowacyjną

Innowacje są wpisane również w DNA Vigo System z Ożarowa Mazowieckiego. Spółka, założona przez naukowców z Wojskowej Akademii Technicznej, znalazła się na czwartej miejscu naszego zestawienia. Zajmuje czołową pozycję na światowym rynku tzw. fotonowych detektorów podczerwieni. – Fotonika jest jednym z najbardziej innowacyjnych segmentów gospodarki, stymulujących rozwój takich obszarów jak internet rzeczy, przemysł 4.0 czy technologia 5G. Zaawansowane technologie fotoniczne znajdują masowe zastosowania, a popyt na innowacyjne moduły detekcyjne i laserowe dynamicznie rośnie – mówi Adam Piotrowski, prezes Vigo System.

CZYTAJ TAKŻE: Jesteśmy innowacyjnym maruderem

Jak tłumaczy, spółka we współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce zamierza poszerzyć ofertę o nowe innowacyjne produkty. – Rynki, na które chcemy wejść, są wielokrotnie większe od obecnych obszarów naszej działalności, co sprawia, że efekty naszych działań mogą się przełożyć na zwielokrotnienie potencjału biznesowego i skali działalności – wyjaśnia Piotrowski.

Z podobnego założenia wychodzi Rafał Tomasiak, kierujący spółką Zortrax. – Zdolność do wprowadzania na rynek kolejnych nowych rozwiązań będzie kluczem do sukcesu naszej firmy w przyszłości – podkreśla.

 

Jego zdaniem miejsce Polski w rankingach innowacyjności i klimat, jaki panuje nad Wisłą do tworzenia nowatorskich rozwiązań, nie powinny wpływać na działalność biznesu. Przekonuje, że nadmierne skupianie się na lokalnej specyfice to błąd. – Zortrax rozpoczął swoją historię od udanej kampanii w serwisie crowdfundingowym Kickstarter, tak jak cała masa startupów z Doliny Krzemowej, Kanady czy Japonii. Pracując w branży nowych technologii, stajemy się częścią globalnej kultury i gospodarki. Oczywiście dobrze, gdy Polska wspiera innowacyjnych przedsiębiorców, ale nie przeceniałbym znaczenia wsparcia czy jego braku. Jeżeli produkt ma sens i tworzy wartość dla klientów, to odniesie sukces niezależnie od kraju, w którym był rozwijany – komentuje nasz rozmówca.

CZYTAJ TAKŻE: Polska wypadła z wyścigu po grafen

Według Dawida Jakubowicza, prezesa Ciechu, innowacyjność ma być jedną z kluczowych przewag chemicznej firmy. – Intensywnie zwiększamy efektywność produkcji i poszerzamy portfolio produktowe. Niedawno informowaliśmy o obiecujących testach technologii zawracania dwutlenku węgla w procesie produkcji sody. Zmniejszenie emisji może oznaczać oszczędności, szczególnie w obliczu wysokich cen certyfikatów CO2 – wskazuje. I dodaje, że spółka, by pozyskiwać nowatorskie projekty, inwestuje również w startupy. – Takim przykładem jest inwestycja w spółkę Smart-Fluid, która opracowała technologię wytwarzania inteligentnych materiałów absorbujących siłę uderzenia. Technologię tę można wykorzystywać w produkcji odzieży ochronnej – tłumaczy. – Aktualnie intensywnie pracujemy nad kolejnymi projektami i szukamy nowych inspiracji, stawiając na formułę open innovation, czyli współpracę z ośrodkami akademickimi, naukowcami czy platformą crowdsourcingową – zaznacza prezes Jakubowicz.

Zakorzenianie innowacji

Eksperci twierdzą, że przedsiębiorcy bez innowacji nie mają szans z konkurencją. – Firmy nieustannie szukają źródeł swojej przewagi rynkowej. Na co dzień zmagają się z rosnącymi kosztami działalności i oczekiwaniami ze strony klientów. Odpowiednie zastosowanie najnowszych technologii w ich działalności jest kluczowe – przekonuje Piotr Nędzewicz, kierujący działem komercjalizacji w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym.

– Oczekujemy, że w ciągu kolejnych kilku lat innowacyjne rozwiązania jeszcze mocniej zakorzenią się w biznesie – dodaje Sławomir Lubak, lider obszaru strategii i integracji technologii w Deloitte.

CZYTAJ TAKŻE: KE: Europa ma być liderem w danych, a AI zyskać ludzką twarz

W naszym kraju sytuacja w zakresie B+R niewątpliwie się poprawia. Według najnowszych danych GUS ponad 26 proc. firm przemysłowych i 21 proc. usługowych prowadziło w latach 2016–2018 działalność innowacyjną. – To najwyższy wynik w ostatnich latach. Coraz większe znaczenie odgrywają inwestycje w B+R. W 2018 r. odsetek wydatków przeznaczonych na ten cel wyniósł 57 proc. w przypadku przedsiębiorstw usługowych i 37 proc. w przypadku przemysłowych – mówi Ignacy Święcicki, szef zespołu gospodarki cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Uzależnieni od technologii

Czy internet zabije demokrację – zastanawia się dziennikarz Jamie Bartlett w książce „Ludzie przeciw ...

Aktualizacja spowalnia? Naukowcy mają na to sposób

Naukowcy z Texas A&M wraz z informatykami z Intel Labs opracowali narzędzie do identyfikacji ...

Algorytmy Amazona promują teorie spiskowe

Na liście bestsellerów Amazona w USA znalazła się książka promująca teorie spiskowe „QAnona”. To ...

W cyfryzacji wyprzedzamy tylko trzy kraje w UE. Dlaczego?

W unijnym rankingu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego DESI 2019 r. zajmujemy dopiero 25. ...

Wyjątkowo perfidny sposób hakerów. Tego się nikt nie spodziewał

Badacze z firmy Kaspersky zaobserwowali, że cyberprzestępcy wykorzystują rosnące zainteresowanie grami wideo, rozprzestrzeniając szkodliwe ...