„Proszę czekać” to komunikat, który w większości z nas budzi jak najgorsze skojarzenia. W świecie pędzącym wciąż naprzód oczekiwanie to strata czasu i pieniędzy. Chatbot to rozwiązanie, które eliminuje ten problem – do potrzebnych informacji mamy dzięki niemu dostęp natychmiast. Dlatego 34 proc. z nas wybiera właśnie kontakt z robotem, a nie z człowiekiem – wynika z badań agencji Symetria, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza.
CZYTAJ TAKŻE: Facebook stworzył „chatbota idealnego”. Niestety zmyśla i potrafi obrazić
Chatboty firmom dają szansę na ograniczenie kosztów i podtrzymanie kontaktu z użytkownikami, a klientom oferują możliwość nieograniczonego godzinami pracy dostępu do potrzebnych informacji. Mimo to wciąż wielu z nas broni się przed kontaktem na infolinii z chatbotami. – 24 proc. ankietowanych wybiera kontakt z człowiekiem, a nie z inteligentnym programem – zauważa Anna Schneider, UX Specialist z Symetrii. – Odsetek ten będzie się sukcesywnie zmniejszał w miarę rozwoju chatbotów, choć pozostanie pewna grupa ludzi, która kontakt z człowiekiem będzie przedkładać ponad najbardziej nawet zaawansowaną sztuczną inteligencję – dodaje.
Coraz więcej Polaków stawia na kontakt poprzez chatbota. Co więcej, okazuje się, że odbiór instytucji czy firmy, która wdrożyła taką technologię, jest lepszy (jest postrzegana jako bardziej innowacyjna).