Polskie satelity zagubione w Kosmosie? Konsekwencje fiaska rakiety Virgin Orbit

To miało być święto rodzimej branży kosmicznej, ale misja, w ramach której nanosatelity SatRev chciano umieścić na orbicie, zakończyła się niepowodzeniem, a urządzenia zostały bezpowrotnie stracone. Polska firma jest w trakcie produkcji kolejnych.

Publikacja: 10.01.2023 15:12

Polskie satelity znajdowały się w rakiecie LauncherOne, która uległa awarii i nie osiągnęła orbity

Polskie satelity znajdowały się w rakiecie LauncherOne, która uległa awarii i nie osiągnęła orbity

Foto: Bloomberg

Po pozyskaniu 5 mln dol. od Virgin Orbit, firmy miliardera Richarda Bransona, polska spółka Sat Rev została uznana przez Europejską Agencję Kosmiczną za tzw. wschodzącą gwiazdę nowej gospodarki kosmicznej. Poniedziałkowy start rakiety ze Spaceport Cornwall miał być ukoronowaniem trwających ponad rok prac polskich naukowców nad tym projektem. Niestety doszło do bliżej nieokreślonej awarii. Virgin Orbit stwierdził jedynie, że doszło do "anomalii". W praktyce rakieta odpalona w sposób nowatorski spod skrzydła specjalnie zmodyfikowanego boeinga 747, straciła cenny ładunek.

Wiele wskazuje na to, iż dwa polskie nanosatelity, które były na pokładzie obok siedmiu innych, stały się kosmicznym śmieciem. SatRev nie komentuje na razie fiaska, bo czeka na oficjalne stanowisko Virgin. Eksperci, z którymi rozmawialiśmy, uważają z kolei, że szanse na uruchomienie urządzeń są niewielkie i czeka je spalenie w ziemskiej atmosferze.

Czytaj więcej

To miała być historyczna misja. Fiasko lotu rakiety z polskimi satelitami

Misja, realizowana w kooperacji Virgin Orbit, firm Etco, Tuatara oraz wrocławskim SatRev, to projekt rządu Omanu. To miało być historyczne wydarzenie dla polskiego przemysłu kosmicznego, ale też omańskiego (na orbitę wyniesiony zostać miał pierwszy satelita z tego kraju). Teraz - jeśli okaże się, że ładunek przepadł - straty mogą być olbrzymie. Wbrew pozorom w tej branży ubezpieczenia rzeczowe nie są wcale częstą praktyką. Nie wiadomo, czy polskie satelity miały polisę (takie informacje objęte są tajemnicą przedsiębiorstw). Matt Archer, dyrektor w UK Space Agency, zapewnia jednak, że polisa na całą misję Virgin Orbit została opłacona (miała kosztować 10-12 mln dol.) i zostanie wypłacona.

Specjaliści zwracają uwagę, że ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej to standard. - Trudno sobie wyobrazić, by misja miała bez takiego OC zgodę władz brytyjskich (to tam odbywał się start - red.). Ale nie wszystko jest ubezpieczane w tego typu przedsięwzięciach. Trzeba pamiętać, że koszt ubezpieczenia jest z reguły trzecim pod względem wielkości kosztem misji, po kosztach samego wyniesienia rakiety i kosztach ładunku - tłumaczy nam prof. Katarzyna Malinowska, ekspertka z zakresu prawa ubezpieczeń i prawa kosmicznego w Katedrze Prawa Cywilnego Akademii Leona Koźmińskiego.

Czytaj więcej

Spółka Richarda Bransona inwestuje w polskie satelity

Jak wskazuje, stawki w polisach sięgają obecnie kilku procent (w przypadku ładunków - ok. 10 proc.), choć w poprzednich latach dochodziły nawet do ok. 30 proc.

Program kosmiczny Omanu miał umożliwić przechwytywanie obrazów satelitarnych o wysokiej rozdzielczości, który byłyby analizowane cyfrowo przy użyciu rozwiązań wizji komputerowej, uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.

Po nieudanym locie rakiety firma SatRev wydała oświadczenie: „Wiemy, że kosmiczny biznes jest nieprzewidywalny, a wydarzenia, takie jako to, niestety się zdarzają. Obecnie kończymy produkcję następnych satelitów, które zostaną wkrótce wyniesione na orbitę”.

Po pozyskaniu 5 mln dol. od Virgin Orbit, firmy miliardera Richarda Bransona, polska spółka Sat Rev została uznana przez Europejską Agencję Kosmiczną za tzw. wschodzącą gwiazdę nowej gospodarki kosmicznej. Poniedziałkowy start rakiety ze Spaceport Cornwall miał być ukoronowaniem trwających ponad rok prac polskich naukowców nad tym projektem. Niestety doszło do bliżej nieokreślonej awarii. Virgin Orbit stwierdził jedynie, że doszło do "anomalii". W praktyce rakieta odpalona w sposób nowatorski spod skrzydła specjalnie zmodyfikowanego boeinga 747, straciła cenny ładunek.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Design thinking usprawnia wdrożenie sztucznej inteligencji
Technologie
Amerykański samolot może latać bez końca. Tak wygląda przyszłość lotnictwa?
Technologie
Armia testuje broń przyszłości. Robopsy umieją coraz więcej, teraz zestrzelą drony
Technologie
Kryzys w IDEAS NCBR zażegnany, będzie nowy projekt. Rząd przyznaje się do błędu?
Technologie
Test na starość? Powstała prosta metoda badania tempa starzenia i ryzyka śmierci