Zaskakujące odkrycie naukowców. Covid sprawia, że neurony w mózgu się stapiają

Naukowcy z University of Queensland odkryli, że wirusy, takie jak SARS-CoV-2, mogą powodować zlewanie i stapianie się komórek mózgowych, powodując swoiste awarie, które prowadzą do przewlekłych objawów neurologicznych. zwanych „długim Covidem”.

Publikacja: 13.06.2023 19:56

Foto: Adobe stock

Profesor Massimo Hilliard i dr Ramon Martinez-Marmol z Queensland Brain Institute badają, w jaki sposób wirusy zmieniają funkcje układu nerwowego. SARS-CoV-2. Wirus wywołujący Covid-19 został wykryty w mózgach osób z „długim Covid” kilka miesięcy po ich zarażeniu koronawirusem.

- Odkryliśmy, że Covid-19 powoduje, że neurony przechodzą proces stapiania komórek, czego wcześniej nie widziano – powiedział profesor Hilliard. - Po zakażeniu neuronów białko S kolca wirusa SARS-CoV-2 zostaje w neuronach. Gdy neurony się połączą, nie umierają. Albo zaczynają strzelać synchronicznie albo całkowicie przestają działać - mówił. Jako analogię profesor Hilliard porównał rolę neuronów do roli przewodów łączących przełączniki ze światłami w kuchni i łazience. - Po fuzji każdy przełącznik albo włącza jednocześnie oświetlenie w kuchni i łazience albo nie włącza żadnego z nich – powiedział. - To zła wiadomość dla dwóch niezależnych obwodów” - dodał.

WHO: już nie Covid-19, a sztuczna inteligencja ryzykiem dla zdrowia

Odkrycie to daje potencjalne wyjaśnienie długo utrzymujących się efektów neurologicznych po infekcji wirusowej. Dotychczas uważano, że gdy wirus dostaje się do mózgu, są dwa skutki: albo śmierć komórki, albo stan zapalny. Jednak naukowcy z australijskiego instytutu udowodnili, jak twierdzą, że jest też trzecia możliwość: stapianie się neuronów.

Dr Martinez-Marmol powiedział, że także liczne inne wirusy powodują fuzję komórek w innych tkankach, ale także infekują układ nerwowy i mogą tam powodować ten sam problem. - Wirusy te obejmują HIV, wściekliznę, japońskie zapalenie mózgu, odrę, wirus opryszczki pospolitej i wirus „Zika” – powiedział. - Nasze badania ujawniają nowy mechanizm zdarzeń neurologicznych, które mają miejsce podczas infekcji wirusowej - dodał.

Według naukowców jest to potencjalnie główna przyczyna chorób neurologicznych i objawów klinicznych, która wciąż pozostaje niezbadana.

Te grupy zawodowe już cierpią przez algorytmy. Najwięksi przegrani boomu AI