Ciekły wodór może odmienić awiację. To był przełomowy lot

Pierwszy pilotowany lot samolotu elektrycznego napędzanego ciekłym wodorem miał właśnie miejsce w Europie, a jednym z pilotów był Polak. Taki napęd mogą mieć w przyszłości maszyny transoceaniczne i hipersoniczne.

Publikacja: 10.09.2023 19:07

H2Fly ma 1500 km zasięgu. Na bazie jego rozwiązań mają niebawem latać większe samoloty

H2Fly ma 1500 km zasięgu. Na bazie jego rozwiązań mają niebawem latać większe samoloty

Foto: mat. pras.

Samolot H2FLY, który wystartował z lotniska w słoweńskim Mariborze, może latać na trasach o długości 1500 km. Pierwszy lot wykonali Niemiec Johannes Anton Garbino i Polak Paweł Adamczuk.

H2FLY to niemiecka firma należąca do amerykańskiego start-upu Joby Aviation, który współpracuje ze słoweńskim producentem samolotów Pipistrel i francuskim dostawcą gazów przemysłowych Air Liquide. Samoloty wodorowe to nie tylko znacznie cichsza praca. Wodór jest uznawany za najbardziej ekologiczne paliwo, gdyż produktem ubocznym spalania jest woda.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Technologie
Kiedyś zabijała, teraz ma leczyć. „Klątwa Tutenchamona” powstrzyma raka?
Technologie
B-2 Spirit zaatakował Iran: sekrety najpotężniejszego i najdroższego bombowca świata
Technologie
„Ojciec chrzestny AI” zdradza, kto przetrwa. „Świetny moment, by zostać hydraulikiem”
Technologie
Do 2035 r. wszystko się zmieni. Rewolucja w nauce i technologii oczami twórcy ChatGPT
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Technologie
Amerykański generał: Zbliża się era hiperwojny, a Zachód nie jest na nią gotowy