Aktualizacja: 22.11.2024 00:26 Publikacja: 26.09.2023 07:04
Era prywatnych łodzi podwodnych właśnie rusza – na eksplorację głębin z początku stać będzie najbogatszych
Foto: fot: mat. pras.
Nie jest to może jeszcze pojazd dla każdego, bo kosztuje ok. 1 mln dol., ale to krok w stronę upowszechnienia podwodnej żeglugi. Za innowacyjnym przedsięwzięciem stoi holenderska firma U-Boat Worx – jej łódź może zejść na głębokość 100 metrów i rozwijać prędkość ok. 6 km/h.
To urządzenie do eksploracji akwenów charakteryzuje niewielki rozmiar i znikoma waga (ledwie 2,5 tony). Maszyna ma 1,5 m wysokości, bez kłopotu zmieszczą się w niej na fotelach dwie osoby załogi. Pojazd sterowany nie jest za pośrednictwem kierownicy czy wolantu, lecz kontrolera wyglądającego niczym tzw. pad do gier wideo. Elektryczny silnik łodzi podwodnej zapewnia na jednym ładowaniu pływanie przez osiem godzin.
Chińscy naukowcy przeprowadzili załogowe wyprawy w ośmiu największych rowach głębinowych na całym świecie, ustanawiając wiele światowych rekordów w zakresie misji z udziałem ludzi oraz odkryć oceanicznych.
Czy roboty będą zabijać ludzi? Pytanie staje się zasadne jak nigdy dotąd – autonomiczna broń wychodzi bowiem z cienia i już widać pierwsze oznaki nowego wyścigu zbrojeń.
„Nie jesteś ważny, nie jesteś potrzebny. Jesteś stratą zasobów, obciążeniem dla Ziemi, plagą dla krajobrazu” – tak niespodziewanie Gemini, popularny chatbot firmy Google, mówił do internauty. I prosił, by umarł. To nie pierwsza taka sytuacja z AI.
Chińczycy starają się wyjść na prowadzenie na rynku humanoidów. Tiangong, pierwszy na świecie elektryczny humanoidalny robot, który udostępniony został jako open source, wziął nawet udział w półmaratonie.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Chiny pokazały samolot myśliwski, który dysponując niezwykłą prędkością i potężnym uzbrojeniem, ma w razie potrzeby przebijać się w przestrzeń kosmiczną i tam prowadzić działania bojowe. Ale pojawiły się wątpliwości.
Już jutro Pałac Kultury i Nauki zamieni się w globalne centrum turystyki, goszcząc ponad 180 wystawców z 29 krajów. Odkryj wyjątkowe oferty, poznaj innowacyjne rozwiązania, zainspiruj się fascynującymi opowieściami podróżników i nawiąż cenne kontakty biznesowe. Dołącz do tego niezwykłego wydarzenia, które kształtuje przyszłość podróżowania!
Projekt rozwijany przez Wordware, spółkę założoną przez Filipa Kozerę, może być rewolucją w tworzeniu narzędzi sztucznej inteligencji. Międzynarodowi inwestorzy zdecydowali właśnie wyłożyć na niego fortunę.
Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach to powszechny postulat kolejarzy i zmotoryzowanych. Ale jednym z największych wyzwań dla zarządcy kolejowej infrastruktury jest wdrożenie systemów sterowania ruchem kolejowym.
- Idą dobre czasy dla turystyki polskiej i europejskiej - mówił podczas otwarcia Międzynarodowych Targów Turystycznych ITTF Warsaw wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys. - W pierwszych trzech kwartałach tego roku przyjechało do Polski pięć i pół procent więcej turystów niż w tym samym czasie 2019 roku, a turystyka wyjazdowa rośnie o 25 procent.
Europejki pracujące w branży technologicznej wciąż zmagają się z wieloma problemami. Luka płacowa jest tylko jednym z nich. Mało optymistycznych danych na temat sytuacji kobiet działających w tym sektorze dostarcza najnowszy raport firmy Atomico.
Pogarszająca się kondycja rosyjskiej floty komercyjnej zmusiła władze do poszukiwania nowych rozwiązań. Chcą przekonać kraje, które nie nałożyły na Rosję sankcji, aby im pomogły. Jak na razie bez sukcesów.
W Europie nowych magazynów buduje się mniej niż w poprzednich latach, ale i tak w Polsce powstaje ich najwięcej.
W wyniku zderzenia dwóch towarowych pociągów w Kuźni Raciborskiej do szpitala trafił jeden z maszynistów. Drugiemu nic się nie stało. Jak podała śląska policja, do wypadku doszło ok. 1.30 w nocy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas