Reklama

Naukowcy opracowali paliwo idealne. Nie pali się, nie wybucha

To dobra wiadomość nie tylko dla kierowców aut. Naukowcy z University of California w Riverside (UCR) opracowali nowy rodzaj bezpiecznego paliwa, które nie reaguje na ogień.

Publikacja: 29.11.2023 07:56

Nowe paliwo nie zapali się np. po wypadku. Można ocalić wiele istnień ludzkich

Nowe paliwo nie zapali się np. po wypadku. Można ocalić wiele istnień ludzkich

Foto: AdobeStock

Zespół inżynierów chemików z UCR stworzył unikalne paliwo, które jest zdolne do zapłonu tylko wtedy, gdy jest poddawane działaniu prądu elektrycznego. Bez obecności prądu, paliwo to nie reaguje na ogień, co oznacza, że nie istnieje ryzyko przypadkowego wybuchu pożaru podczas jego przechowywania czy transportu.

- Paliwo, którego teraz używamy, nie jest zbyt bezpieczne. Paruje, może się zapalić i trudno je ugasić - powiedziała Yujie Wang, doktorantka inżynierii chemicznej na UCR i jedna z autorek badania. Nowe paliwo dużo łatwiej kontrolować i zapobiegać jego spalaniu. Wystarczy odłączyć napięcie.

Podczas spalania tradycyjnego paliwa, to nie sama ciecz się pali, ale jej opary. Lotne cząsteczki paliwa unoszące się nad cieczą zapalają się w kontakcie z tlenem. Teoretycznie, aby ugasić płomień, wystarczy odciąć dostęp tlenu, jednak w praktyce jest to często trudne do wykonania.

Czytaj więcej

USA wprowadzą silniki detonacyjne. To rewolucja w lotnictwie i na polu walki

- Jeśli wrzucisz zapałkę do kałuży benzyny na ziemi, palą się opary gazu. Czujesz zapach oparów i od razu wiesz, że paliwo jest lotne. Jeśli potrafisz kontrolować opary, możesz kontrolować spalanie paliwa - wyjaśnił Prithwish Biswas, doktorant inżynierii chemicznej na UCR i pierwszy autor badania.

Reklama
Reklama

Kluczem jest sól

Bazą dla nowego paliwa jest ciecz jonowa, która jest rodzajem upłynnionej soli. - Jest podobna do soli kuchennej, czyli chlorku sodu. Sól, której użyliśmy w tym projekcie, ma niższą temperaturę topnienia niż sól kuchenna, niską prężność pary i jest związkiem organicznym - wyjaśnia Wang, cytowana przez portal scitechdialy.com.

Naukowcy podali płyn działaniu płomienia zapalniczki, aby sprawdzić, czy się zapali. Nie zapalił się. Jednak pod wpływem prądu elektrycznego, zapalił się bez problemu. - Kiedy odcięliśmy dopływ prądu, płomień znikł i mogliśmy powtarzać ten proces w kółko - przykładamy napięcie, podpalamy, a następnie wyłączamy - powiedziała Wang.

Czytaj więcej

Zaskakująca alternatywa dla benzyny. „Sztuczny liść” napędzi auta

Im wyższe napięcie prądu, tym wyższe płomienie i większa energia ze spalania. Ten efekt może być wykorzystany do regulacji mocy silnika. Odcięcie napięcia, na przykład w wyniku wypadku, zapobiega wybuchowi pożaru.

Czas na testy paliwa

Autorzy badania podkreślają, że teoretycznie płynne paliwo jonowe mogłoby znaleźć zastosowanie w każdym typie pojazdu. Zanim jednak zostanie wprowadzone na rynek paliwo musi zostać przetestowane w różnych typach silników. Musi zostać określona jego wydajność. Ciekawym aspektem cieczy jonowej jest to, że można ją mieszać z konwencjonalnym paliwem, a ona nadal zachowuje swoje właściwości. Naukowcy nie są jednak do końca pewni w jakich proporcjach można mieszać paliwa ze sobą. Paliwo jonowe, mimo oczywistych, zalet ma także wady: jest dużo droższe od konwencjonalnego. Nie ma też na razie technologii do produkowania go na masową skalę.

Technologie
Coraz więcej pracowników korzysta z AI. Oto zadania, do których najczęściej ją wykorzystują
Technologie
„Ostateczne ryzyko” rozwoju AI. Współzałożyciel Anthropic wskazuje ważną datę
Technologie
Duża zmiana w ChatGPT już w 2026 roku. OpenAI ma nowy pomysł „dla dorosłych"
Technologie
Roboty nakarmią pracowników. Niemcy wieszczą koniec kolejek po lunch
Technologie
Krawiec dla robotów. Szef Nvidii mówi o zawodach przyszłości i wpływie AI
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama