Reklama
Rozwiń

X-59 rozpoczyna nową erę lotnictwa pasażerskiego. Zostanie zaprezentowany w piątek

Trwa odliczanie do startu X-59, nowego eksperymentalnego samolotu NASA. Innowacyjny odrzutowiec ma pokonać tzw. grzmot dźwiękowy, co mogłoby doprowadzić do zdecydowanego skrócenia lotów międzykontynentalnych.

Publikacja: 09.01.2024 19:08

Wizja naddźwiękowego odrzutowca pasażerskiego. X-59 może zapoczątkować całą rodzinę cichych samolotó

Wizja naddźwiękowego odrzutowca pasażerskiego. X-59 może zapoczątkować całą rodzinę cichych samolotów naddźwiękowych

Foto: Lockheed Martin Corporation, Wikimedia Commons

Debiut naddźwiękowca, będącego wspólnym dziełem inżynierów NASA i Lockheed Martin, a właściwie jego specjalistyczny oddział Skunk Works, to istotny krok w stronę przyspieszenia transportu lotniczego. Celem jes bowiem umożliwienie komercyjnych lotów naddźwiękowych.

Prezentację X-59 NASA w piątek będzie transmitować na żywo (o godz. 22 polskiego czasu). Pokaz zaplanowano w Palmdale w Kalifornii. W czasie premiery publiczność po raz pierwszy będzie mogła zobaczyć nowatorski statek powietrzny w barwach USA.

Jak zredukować hałas

Dział Skunk Works zasłynął tym, że przez ostatnie 76 lat stosował unikalne podejście do projektowania i produkcji, co zaowocowało jednymi z najbardziej zaawansowanych samolotów w Stanach Zjednoczonych. I taki ma być też X-59 – samolot o wymiarach 30,7 m na 29,5 m napędzany jest pojedynczym silnikiem odrzutowym F414-GE-100 zbudowanym przez General Electric Aviation. Naddźwiękowy odrzutowiec ma osiągać prędkość 1,4 Macha, czyli około 1488 km/h. Będzie mógł on wznieść się na wysokości 55 tys. stóp (ponad 16,7 km).

Czytaj więcej

Udany test hipersonicznego silnika z detonacją obrotową. To rewolucja

Prędkość na razie nie robi może wielkiego wrażenia, ale maszyna powstająca w ramach programu QueSST (Quiet Supersonic Technology), to na razie eksperyment, który zwiastuje rewolucję w lotnictwie. Doświadczalna maszyna posłuży bowiem do badania redukcji grzmotu dźwiękowego, a to ten stanowi kluczowy powód, dla którego wdrożono ograniczenia w wykonywaniu lotów naddźwiękowych w pasażerskim ruchu lotniczym (seryjnie produkowano tylko dwie rejsowe maszyny tego typu: Concorde i Tu-144). Misją X-59 jest zatem opracowanie konstrukcji zdolnych do lotu z prędkością naddźwiękową ze znacząco zredukowanym natężeniem hałasu.

Samolot bez okien

Ale projekt wyróżnia również nowe podejście do kwestii pilotażu. Kabina pilota nie ma okna frontowego. Widoczność zapewnią monitory 4K i system kamer. Ekran ma prezentować złożone, przetworzone komputerowo obrazy (dostarczy je wysokiej klasy monitoring – obiektywy znajdą się nad i pod nosem). Nad całością ma czuwać zaawansowany system informatyczny XVS (eXternal Vision System).

Debiut naddźwiękowca, będącego wspólnym dziełem inżynierów NASA i Lockheed Martin, a właściwie jego specjalistyczny oddział Skunk Works, to istotny krok w stronę przyspieszenia transportu lotniczego. Celem jes bowiem umożliwienie komercyjnych lotów naddźwiękowych.

Prezentację X-59 NASA w piątek będzie transmitować na żywo (o godz. 22 polskiego czasu). Pokaz zaplanowano w Palmdale w Kalifornii. W czasie premiery publiczność po raz pierwszy będzie mogła zobaczyć nowatorski statek powietrzny w barwach USA.

Technologie
Te technologie zdominują 2025 rok. Roboty i AI zaczną masowo zastępować ludzi
Technologie
Jakie technologie zdominują rok 2025? Spytaliśmy ekspertów
Technologie
Drony przejmują dostawy kurierskie. Chiny rozpoczynają światową ekspansję
Technologie
Akumulatory będą wreszcie tanie i z łatwo dostępnego materiału. Przełomowy wynalazek
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Technologie
Humanoidy wejdą do domów w 2025 roku. Ten sprząta, ale potrafi też prać i zrobić kawę
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku