X-59 rozpoczyna nową erę lotnictwa pasażerskiego. Zostanie zaprezentowany w piątek

Trwa odliczanie do startu X-59, nowego eksperymentalnego samolotu NASA. Innowacyjny odrzutowiec ma pokonać tzw. grzmot dźwiękowy, co mogłoby doprowadzić do zdecydowanego skrócenia lotów międzykontynentalnych.

Publikacja: 09.01.2024 19:08

Wizja naddźwiękowego odrzutowca pasażerskiego. X-59 może zapoczątkować całą rodzinę cichych samolotó

Wizja naddźwiękowego odrzutowca pasażerskiego. X-59 może zapoczątkować całą rodzinę cichych samolotów naddźwiękowych

Foto: Lockheed Martin Corporation, Wikimedia Commons

Debiut naddźwiękowca, będącego wspólnym dziełem inżynierów NASA i Lockheed Martin, a właściwie jego specjalistyczny oddział Skunk Works, to istotny krok w stronę przyspieszenia transportu lotniczego. Celem jes bowiem umożliwienie komercyjnych lotów naddźwiękowych.

Prezentację X-59 NASA w piątek będzie transmitować na żywo (o godz. 22 polskiego czasu). Pokaz zaplanowano w Palmdale w Kalifornii. W czasie premiery publiczność po raz pierwszy będzie mogła zobaczyć nowatorski statek powietrzny w barwach USA.

Jak zredukować hałas

Dział Skunk Works zasłynął tym, że przez ostatnie 76 lat stosował unikalne podejście do projektowania i produkcji, co zaowocowało jednymi z najbardziej zaawansowanych samolotów w Stanach Zjednoczonych. I taki ma być też X-59 – samolot o wymiarach 30,7 m na 29,5 m napędzany jest pojedynczym silnikiem odrzutowym F414-GE-100 zbudowanym przez General Electric Aviation. Naddźwiękowy odrzutowiec ma osiągać prędkość 1,4 Macha, czyli około 1488 km/h. Będzie mógł on wznieść się na wysokości 55 tys. stóp (ponad 16,7 km).

Czytaj więcej

Udany test hipersonicznego silnika z detonacją obrotową. To rewolucja

Prędkość na razie nie robi może wielkiego wrażenia, ale maszyna powstająca w ramach programu QueSST (Quiet Supersonic Technology), to na razie eksperyment, który zwiastuje rewolucję w lotnictwie. Doświadczalna maszyna posłuży bowiem do badania redukcji grzmotu dźwiękowego, a to ten stanowi kluczowy powód, dla którego wdrożono ograniczenia w wykonywaniu lotów naddźwiękowych w pasażerskim ruchu lotniczym (seryjnie produkowano tylko dwie rejsowe maszyny tego typu: Concorde i Tu-144). Misją X-59 jest zatem opracowanie konstrukcji zdolnych do lotu z prędkością naddźwiękową ze znacząco zredukowanym natężeniem hałasu.

Samolot bez okien

Ale projekt wyróżnia również nowe podejście do kwestii pilotażu. Kabina pilota nie ma okna frontowego. Widoczność zapewnią monitory 4K i system kamer. Ekran ma prezentować złożone, przetworzone komputerowo obrazy (dostarczy je wysokiej klasy monitoring – obiektywy znajdą się nad i pod nosem). Nad całością ma czuwać zaawansowany system informatyczny XVS (eXternal Vision System).

Debiut naddźwiękowca, będącego wspólnym dziełem inżynierów NASA i Lockheed Martin, a właściwie jego specjalistyczny oddział Skunk Works, to istotny krok w stronę przyspieszenia transportu lotniczego. Celem jes bowiem umożliwienie komercyjnych lotów naddźwiękowych.

Prezentację X-59 NASA w piątek będzie transmitować na żywo (o godz. 22 polskiego czasu). Pokaz zaplanowano w Palmdale w Kalifornii. W czasie premiery publiczność po raz pierwszy będzie mogła zobaczyć nowatorski statek powietrzny w barwach USA.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Technologie
Sztuczna inteligencja rozgryzie emocje każdego. Nowa broń nie tylko dla sklepów
Technologie
Sztuczna inteligencja przerobi każdą książkę na bestseller i hit filmowy. Ma sposób
Technologie
Sztuczna inteligencja wskazała armii USA cele nalotów. To rewolucja na polu walki
Technologie
ChatGPT miesza na salach rozpraw. Sztuczna inteligencja znów pogrążyła prawników
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Technologie
Sztuczna inteligencja wchodzi do smartfonów. Przewidzi ruchy użytkownika
Technologie
Przełomowy system komunikacji od NASA. Ruchem oczu można sterować urządzeniami