Naukowcy odkryli niezwykły materiał nadprzewodzący. To przyszłość elektroniki

Materiał, w którym można włączać i wyłączać nadprzewodnictwo, ma potencjalne zastosowania w obwodach nadprzewodzących nowej generacji elektroniki. Naukowcy wykorzystali zaawansowane źródło fotonów do zweryfikowania rzadkich właściwości materiału.

Publikacja: 24.01.2024 07:59

Materiały nadprzewodzące umożliwią przyspieszenie m.in. licznych przedsięwzięć kolei magnetycznej. Na zdjęciu projekt polskiego hyperloopa firmy Nevomo

Foto: mat. pras. Nevomo

Wraz ze wzrostem potrzeb w zakresie obliczeń przemysłowych rośnie również rozmiar i zużycie energii sprzętu potrzebnego do zaspokojenia tych potrzeb. Możliwe rozwiązanie tego dylematu można znaleźć w materiałach nadprzewodzących, które mogą zmniejszyć zużycie energii.

Nadprzewodniki to mniejsza strata energii

Chłodzenie gigantycznego centrum danych pełnego stale działających serwerów do niemal zera absolutnego wymaga ogromnych ilości energii. Umożliwienie obliczeń na dużą skalę z niesamowitą efektywnością energetyczną – to cel, do którego dążą naukowcy.

„Rewolucyjny” nadprzewodnik z Korei fiaskiem. Lista wpadek naukowców jest długa

Fizycy z Uniwersytetu Waszyngtońskiego i Narodowego Laboratorium Argonne Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych (DOE) dokonali odkrycia, które może pomóc w zapewnieniu bardziej wydajnej pracy superkomputerów. Naukowcy odkryli materiał nadprzewodzący, który jest wyjątkowo wrażliwy na bodźce zewnętrzne, co umożliwia dowolne wzmacnianie lub tłumienie jego właściwości nadprzewodzących. Otwiera to nowe możliwości dla energooszczędnych przełączalnych obwodów nadprzewodzących.

Nadprzewodnictwo to kwantowo-mechaniczna faza materii, w której prąd elektryczny może przepływać przez materiał o zerowym oporze. Prowadzi to do doskonałej efektywności transportu energii.

Mnóstwo zastosowań nadprzewodników

Nadprzewodniki są wykorzystywane w najpotężniejszych elektromagnesach w zaawansowanych technologiach, takich jak obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego, akceleratory cząstek, reaktory termojądrowe, a nawet lewitujące pociągi. Nadprzewodniki znalazły również zastosowanie w informatyce kwantowej.

Sztuczna inteligencja tworzy przełomowe materiały. Skokowe przyspieszenie odkryć

Komputery z biegiem czasu się nagrzewają. Jednak — jak pisze scitechdialy.com — zespół badawczy kierowany przez Shua Sancheza z Uniwersytetu Waszyngtońskiego stworzył niezwykły materiał nadprzewodzący charakteryzujący się wyjątkową przestrajalnością. Naukowcy są w stanie kontrolować jego zachowanie, w tym są w stanie albo zwiększyć nadprzewodnictwo na tyle, aby pokonać magnetyzm, nawet bez zmiany orientacji pola, albo na tyle osłabić, że reorientacja magnetyczna nie będzie już w stanie wytworzyć stanu zerowego oporu. To pozwala kontrolować i dostosowywać wrażliwość materiału na magnetyzm. Jednym słowem są w stanie bardzo łatwo włączyć i wyłączyć nadprzewodnictwo.

Nadprzewodniki to mniejsza strata energii