Naukowcy stworzyli pierwszego robota z ludzką skórą. Przełom w chirurgii plastycznej

Japońscy naukowcy z Uniwersytetu Tokijskiego zaprezentowali twarz humanoidalnego robota, którą stworzyli z wyhodowanej w laboratorium, samoleczącej się ludzkiej skóry. Oznacza to też rewolucję w chirurgii plastycznej.

Publikacja: 26.06.2024 19:25

Japońscy naukowcy są pionierami w dziedzinie robotyki biohybrydowej, gdzie biologia łączy się z inżynierią

Foto: Adobe Stock

Badacze z Uniwersytetu Tokijskiego, prezentując uśmiechniętego robota okrytego ludzką skórą mają nadzieję, że ten przełom może pewnego dnia okazać się przydatny w przemyśle kosmetycznym i pomóc w szkoleniu chirurgów plastycznych. - Niesie to ze sobą potencjalne korzyści dla platform robotycznych, takie jak zwiększona mobilność, zdolność samoleczenia, wbudowane funkcje wykrywania i coraz bardziej realistyczny wygląd — podał w oświadczeniu Uniwersytet Tokijski.

Twarz robota pokryta żywą skórą. Roboty przybierają coraz bardziej realistyczny wygląd

Takeuchi/University of Tokyo

Skóra robota z żywych komórek człowieka

Na potrzeby badania, którego wyniki właśnie opublikowano w Cell Reports Physical Science, naukowcy stworzyli w laboratorium sztuczną skórę przy użyciu żywych komórek, w wyniku czego powstał trójwymiarowy model twarzy. Naukowcy skopiowali budowę więzadła ludzkiej skóry składającego się głównie z kolagenu i elastyny za pomocą drobnych tkanek łączących, które mocują skórę z leżącymi pod nią tkankami. Pomogło to w utrwaleniu się warstwy skóry i umożliwiło płynny wyraz twarzy.

Rewolucja w leczeniu zębów. Japońscy naukowcy stworzyli lek na ich odrastanie

- Naśladując struktury ludzkiej skóry i więzadeł oraz stosując specjalnie wykonane perforacje w kształcie litery V w materiałach stałych, znaleźliśmy sposób na połączenie skóry ze złożonymi strukturami – stwierdził główny autor badania Shoji Takeuchi z Uniwersytetu Tokijskiego. - Naturalna elastyczność skóry i silna metoda przylegania oznaczają, że skóra może poruszać się wraz z mechanicznymi elementami robota, nie rozrywając się ani nie odklejając - dodał.

Japoński wynalazek pomoże w operacjach plastycznych

Takeuchi powiedział, że badanie ujawniło przed naukowcami nowe wyzwania. Grubszą i bardziej realistyczną skórę można stworzyć poprzez włączenie gruczołów potowych, łojowych, porów, naczyń krwionośnych, tkanki tłuszczowej i nerwów. Badacz jest uważany za pioniera w dziedzinie robotyki biohybrydowej, gdzie biologia łączy się z inżynierią.

- Oczywiście istotnym czynnikiem jest także ruch, a nie tylko materiał, zatem kolejnym ważnym wyzwaniem jest stworzenie ludzkiej ekspresji poprzez zintegrowanie wewnątrz robota wyrafinowanych siłowników, czyli mięśni - podali Japończycy.

Skóra robota z żywych komórek człowieka