Naukowcy podkreślili, że nowy materiał, fosforan sodowo-wanadowy, poprawia wydajność baterii sodowo-jonowych, zwiększając gęstość energii — ilość energii magazynowanej na kilogram — o ponad 15 procent. Dzięki wyższej gęstości energii wynoszącej 458 watogodzin na kilogram (Wh/kg) w porównaniu do 396 Wh/kg w starszych bateriach sodowo-jonowych, materiał ten sprawia, że technologia sodowa może stać się realną konkurencją dla baterii litowo-jonowych, opierających się na licie, pierwiastku, którego wydobycie jest w dużym stopniu pod kontrolą Chiny.
Jakie atuty ma bateria sodowo-jonowa?
Sód jest prawie 50 razy tańszy niż lit i można go nawet pozyskiwać z wody morskiej, co czyni go znacznie bardziej zrównoważoną opcją do magazynowania energii na dużą skalę. „Baterie sodowo-jonowe mogą być tańsze i łatwiejsze w produkcji, pomagając zmniejszyć zależność od litu i czyniąc technologię baterii bardziej dostępną na całym świecie” – podkreślają naukowcy.
Czytaj więcej
Naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu i brytyjskiego Urzędu Energii Atomowej (UKAEA) opracowali pierwszą na świecie baterię diamentową, która wykorzystuje odpady nuklearne.
Badacze już stworzyli prototyp baterii przy użyciu nowego materiału, wykazując znaczną poprawę w magazynowaniu energii. NaxV2(PO4)3, część grupy zwanej „przewodnikami superjonowymi Na” lub NaSICON, został zaprojektowany tak, aby jony sodu mogły płynnie przemieszczać się do i z baterii podczas ładowania i rozładowywania – informuje portal Interesting Engineering. Materiał ma unikalny sposób przetwarzania sodu, co pozwala mu działać jako układ jednofazowy. Oznacza to, że pozostaje stabilny podczas uwalniania lub pobierania jonów sodu. Dzięki temu NaSICON zachowuje stabilność podczas ładowania i rozładowywania, dostarczając ciągłe napięcie 3,7 V w porównaniu z metalicznym sodem, wyższe niż 3,37 V w istniejących materiałach, według badaczy.
Czytaj więcej
Skręcone nanorurki węglowe mogą przechowywać trzy razy więcej energii niż akumulatory litowo-jonowe. To jedna z wielu innowacji, które odmienią zasilanie aut czy smartfonów.