MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z FUNDACJĄ AICEE
Najnowszy raport Fundacji AICEE z jednej strony ujawnia rosnący entuzjazm młodego pokolenia wobec sztucznej inteligencji (ang. AI), gdyż aż 82 proc. studentów i absolwentów uczelni w Europie Środkowo-Wschodniej aktywnie korzysta z narzędzi sztucznej inteligencji. Jednocześnie, z drugiej strony, tylko 5 proc. uczelni oferuje dedykowane kursy AI. Tymczasem istnieje duże zapotrzebowanie na edukację w tym obszarze – 57 proc. studentów chciałoby uczęszczać na dodatkowe zajęcia z zakresu sztucznej inteligencji. AI staje się też kompetencją przyszłości – 39 proc. młodych kandydatów do pracy uważa, że znajomość sztucznej inteligencji to już wymóg zawodowy. Tak duża luka edukacyjna może wręcz zahamować konkurencyjność naszego regionu. Z drugiej strony ponad połowa badanych obawia się, że nadmierne korzystanie z AI obniży jakość edukacji i doprowadzi do bezradności życiowej.
Wyniki z sześciu krajów
Badanie przeprowadzono na próbie ponad 3000 studentów i absolwentów uczelni wyższych z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, mianowicie: Polski, Litwy, Czech, Słowacji, Słowenii i Rumunii. Celem badania Fundacji AICEE było zrozumienie, jak młodzi ludzie radzą sobie w świecie edukacji i pracy, w którym sztuczna inteligencja zyskuje na znaczeniu. Raport pokazuje, jak AI wpływa na rozwój kompetencji, jakie bariery napotykają studenci i absolwenci w jej efektywnym wykorzystaniu oraz jak kształtuje początki ich kariery w Europie Środkowo-Wschodniej.
– Idea stworzenia raportu wzięła się z obserwacji wyraźnego paradoksu: młodzi masowo korzystają z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, ale uczą się o nich z niesprawdzonych źródeł i w sposób chaotyczny. Z naszego badania wynika, że tylko 5 proc. studentów ma zajęcia o AI na uczelni. Pozostali czerpią wiedzę o AI z internetu i od przyjaciół. Oczywiście w internecie można znaleźć ogrom jakościowej wiedzy, ale studenci nie zawsze są w stanie sami zweryfikować, czy źródło, z którego korzystają jest dobre. I tu właśnie jest szansa dla uczelni. Studenci są głodni wiedzy o AI, ale potrzebują wsparcia instytucjonalnego – mówi „Rzeczpospolitej” Iga Kołacz-Bieńkuńska, autorka raportu AI Ecosystem Analyst at AI CEE.
– Chodzi o to, aby dać im coś, czego nie da internet, czyli systematyczną wiedzę, kontekst etyczny, weryfikację informacji i krytyczne myślenie. Jest to wyzwanie, z którym musimy się zmierzyć. Pytanie tylko, czy uczelnie chcą być przewodnikiem w tym cyfrowym chaosie – dodaje Kołacz-Bieńkuńska.