Z tego artykułu dowiesz się:
- W jaki sposób może sztuczna inteligencja wpływać na samodzielność myślenia?
- Jakie wyniki badań przedstawiono w MIT dotyczących użycia ChatGPT przez studentów?
- Jakie obawy dotyczące edukacji z AI przedstawia prof. Wayne Holmes z University College London?
- Dlaczego ważne jest rozumienie zasad działania AI i weryfikowanie jej wyników?
Massachusetts Institute of Technology (MIT) opublikował w tym roku badanie, z którego wynika, że osoby korzystające z ChatGPT do pisania esejów wykazywały mniejszą aktywność w sieciach mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie poznawcze. Miały one również większe trudności z cytowaniem własnych tekstów niż uczestnicy, którzy nie używali chatbota AI. Zdaniem badaczy wyniki wskazują na „pilną potrzebę zbadania możliwego spadku zdolności uczenia się”.
Mózg na autopilocie. Co pokazują badania?
W badaniu wzięło udział 54 studentów z MIT i pobliskich uczelni, a aktywność ich mózgów rejestrowano za pomocą EEG. Uczestnicy wykorzystywali AI m.in. do streszczania tematów wypracowań, wyszukiwania źródeł oraz poprawy gramatyki i stylu. Narzędzie było także używane do generowania pomysłów, choć część badanych oceniała jego skuteczność w tym zakresie jako ograniczoną.
Czytaj więcej
Korzystanie przez medyków z rutynowego wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji zmniejsza ich czu...
Podobne wnioski przyniosło oddzielne badanie Carnegie Mellon University i Microsoftu, dotyczące pracowników umysłowych regularnie korzystających z AI w pracy. Analiza 900 zadań wykazała, że im większa była wiara w możliwości narzędzia, tym mniejszy wysiłek wkładano w myślenie krytyczne. Naukowcy ostrzegli, że choć generatywna AI zwiększa wydajność, może jednocześnie osłabiać samodzielne rozwiązywanie problemów.