Gartner i IDC: historia telefonów mobilnych AD 2013

Firma badawcza Gartner przedstawiła swoje zestawienie dotyczące globalnej sprzedaży urządzeń telekomunikacyjnych, z którego wynika, że w 2013 roku smartfony były kupowane częściej niż tradycyjne telefony komórkowe. 53,6 proc. spośród 1,81 miliarda nowych urządzeń sprzedanych na świecie we wszystkich kanałach dystrybucji to właśnie inteligentne telefony.

Wielka piątka

W czwartym kwartale ub.r. sprzedaż smartfonów wzrosła o 36 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej i zakończyła się wynikiem 282,3 miliona urządzeń. Cały rok to wzrost sprzedaży z 680,1 miliona w 2012 roku do 967,8 miliona egzemplarzy w 2013 (wzrost o 42,3 proc.).

Przy porównaniu kwartałów nie widać większych zmian jeśli chodzi o dominujących na światowym rynku dostawców urządzeń. Niezmiennie liderem jest Samsung, który sprzedając prawie 300 milionów smartfonów (94 miliony więcej niż rok wcześniej) dzierży 31 proc. całego rynku. Drugi jest producent z logo nadgryzionego jabłka, który w ciągu dwunastu miesięcy wprowadził na rynek 150,8 miliona brandowanych swoim znakiem handlowym telefonów. Trzeci są Azjaci z Huawei, którzy sprzedali niewiele więcej egzemplarzy niż LG (46,61 miliona vs. 46,43 milionów).

Lenovo również nie ustępuje znacząco konkurentom i ze sprzedażą prawie 44 milionów sztuk jest w ub.r. piątym na świecie dostawcą urządzeń typu smart.

Azjatycki system

Konsekwencją dominacji azjatyckich koncernów jeśli chodzi o sprzedaż urządzeń jest też miażdżąca przewaga Androida nad innymi platformami operacyjnymi, na których pracują inteligentne telefony. Liderujący system Google’a ma zdaniem analityków z Gartnera 78,4 proc. całego rynku co przekłada się na ponad 758 milionów sprzedanych urządzeń pracujących na tym oprogramowaniu. Drugi w tej kategorii iOS może się pochwalić zaledwie 151 milionami nowych użytkowników. Produkt Microsoftu, Windows Phone, mimo, że sprzedaż pracujących na nim urządzeń zwiększyła się prawie dwukrotnie z 17 do 31 milionów sztuk, wciąż wygląda słabo na tle konkurentów. Na tej platformie pracuje jedynie 3,2 proc. wszystkich smartfonów.

Zdaniem badaczy z IDC, statystyki systemów operacyjnych na których pracują smartfony wyglądają bardzo podobnie. Dwie największe platformy mają 95,7 proc. udział w rynku.

Liderem jest naturalnie Android, którego kolejne wersje w czwartym kwartale wzbudziły sympatię 226,1 miliona użytkowników (tj. o 40 proc. więcej niż w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2012 roku).

IDC: uwaga na Microsoft

Platforma Gooogle’a ma zgodnie z zestawieniem IDC 78,1 proc. udział w rynku, to wynik lepszy o prawie 8 pkt proc. niż osiągnięty rok wcześniej. Amerykanie musieli uznać wyższość Azjatów i mimo ponad 7,6-proc. wzrostu sprzedaży swoich urządzeń stracili 3,5 proc. kawałka światowego tortu udziałów.

Badacze z IDC zwracają uwagę na rosnącą dynamikę wzrostu produktu Microsoftu. Przez cały rok sprzedaż urządzeń pracujących na Windows Phone wzrosła o prawie 91 proc. z 17,5 do 33,4 miliona egzemplarzy. Udział w rynku platformy WP jest wciąż niewielki (3,3 proc.), ale dynamicznie rośnie, szczególnie w Europie, co wielu ekspertów tłumaczy nieustającą sympatią i solidarnością w stosunku do lokalnej marki.

W defensywie jest BlackBerry, którego produkty znalazły uznanie w oczach jedynie 18, 6 milinów użytkowników ( o 16 milionów mniej niż rok wcześniej), a pracuje na nim jedynie 1,9  proc. wszystkich obecnych na rynku urządzeń.

TOP 10

Według IDC, rynek telefonów komórkowych urósł o 3,5 proc. tj. o 60 milionów nowych użytkowników.

W zestawieniu najlepiej sprzedających się marek pierwsze miejsce piastuje koreański Samsung, ale kolejne wydają się być ciekawe, szczególnie z perspektywy europejskiego konsumenta.

Druga w zestawieniu jest bowiem Nokia, która sprzedała 250,8 milionów urządzeń, z czego jedynie 30 milionów stanowiły smartfony z serii Lumia.

Trzecie miejsce, bez niespodzianki, zajął Apple, którego sprzedaż opiera się tylko o iPhone’y różnych serii, dlatego ponad 150 milionów nowych sprzedanych przez amerykanów sprzętów to bardzo dobry wynik.

Na kolejnych miejscach znalazły się popularne również na Starym Kontynencie koncerny tj. LG, ZTE i Huawei.

Szósty w zestawieniu jest TCL Communication, którego sprzedaż wzrosła o ponad 12 milionów egzemplarzy w porównaniu do poprzedniego roku i zamknęła się wynikiem 49,5 miliona nowych, oddanych w ręce konsumentów produktów w 2014 roku.

Dalej są Lenovo (45,3 miliona) oraz Sony Mobile Communications ze sprzedanymi 37,6 milionami sztuk.

Dziewiąty w zestawieniu jest niedostępny w Europie – Yulong – którego 32,6 miliona nowych telefonów trafiło na rynek w 2014 roku. To wynik o 14 milionów lepszy niż rok wcześniej.

Zaskakująca jest nieobecność na liście HTC, którego próżno szukać zarówno w zestawieniach najlepszych telefonów, a co jeszcze ciekawsze smartfonów. Nie powiodła się zatem ekspansja rynków wschodzących oraz Europy, którą głośno zapowiadali włodarze koncernu wraz z premierą  modeli HTC One Desire i Max.

Ceny w dół

Ciekawie prezentują się wykresy na których przedstawione są średnie ceny smartfonów w ubiegłym roku. Średni koszt zakupu urządzenia spadł rok do roku o 52 USD z 387 do 335 USD.

Analityków IDC zaciekawiły zmiany cen u poszczególnych producentów i dystrybutorów konkretnych systemów operacyjnych. Najdroższe wciąż są produkty pracujące na platformie iOS. Średnia cena urządzenia od Apple zmieniła się w ciągu czterech lat nieznacznie. W 2010 roku za iPhone’a płacono średnio 700 dolarów, a w 2013 roku około 660-670 USD.

Triumfy święcą tanie urządzenia z Androidem. Ich popularność rośnie, a średnia cena urządzeń spada liniowo. W 2010 roku średnie wydać trzeba było 450 dolarów, a trzy lata później około 285 dolarów. Taka tendencja odzwierciedla się w sprzedaży mniejszych, lokalnych producentów, takich jak polskie Colorovo, którzy starają się zaopatrzyć rynek w tanie produkty pracujące na uznanym systemie.

Mimo zdecydowanego spadku popularności wciąż drogie są urządzenia BlackBerry. Średnia cena wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o około 40 dolarów (z 360 do 400 USD).

Popularność Lumii 520, która była bardzo udany debiutem fińskiego koncernu w zeszłym roku, przełożyła się na spadek średniej ceny urządzeń z Windows Phone’. Kiedy, jeszcze pod marką Windows Mobile, system pojawiał się na rynkach za urządzenie z takim oprogramowaniem trzeba było zapłacić ponad 500 dolarów. Jeszcze w zeszłym roku cena ta wynosiła 400 dolarów, żeby spaść pod koniec 2013 roku do 300 dolarów za egzemplarz nowego telefonu pracującego pod kontrolą systemu Microsoftu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sharp zdecydował: maski zamiast telewizorów

W związku z gigantycznym deficytem masek antywirusowych na globalnym rynku za ich produkcję biorą ...

Will Smith inwestuje w startupy. Sprzymierzył się z gwiazdą piłki

Ikona japońskiego futbolu oraz gwiazdor Hollywood połączyli siły, by wspomóc szalone projekty Elona Muska. ...

Dactyl, fan kostki Rubika

Badacze z OpenAI stworzyli zrobotyzowaną rękę napędzaną sztuczną inteligencją, która nauczyła się układać kostkę ...

Amerykański szał na jednorożce. Pinterest i Zoom rozbijają bank

Na giełdach w Nowym Jorku zadebiutowały dwie technologiczne spółki, Pinterest i Zoom, określane jako ...

Bloomberg

Moderna: szczepionka na Covid-19 wykazuje skuteczność

Notowana na Nasdaqu spółka biotechnologiczna Moderna poinformowała, że jej szczepionka na Covid-19 wywołała silną ...