UKE: możliwe trudności przy przenoszeniu numerów

Publikacja: 26.06.2015 10:33

Od dziś (26 czerwca 2015 r.) przenoszenie numeru komórkowego (MNP) użytkownika odbywa się z wykorzystaniem nowego narzędzia informatycznego należącego do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W związku z tą zmianą w procedurze regulator nie wyklucza problemów, choć – jak podaje – udostępnił operatorom narzędzie do testów 17 kwietnia.

Zgodnie z przepisami, jeśli użytkownik ma takie życzenie, operator powinien przenieść numer w ciągu 24 godzin.

„Jednoczesne przełączenie w jednym momencie wszystkich obecnych systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych obsługujących przenoszenie numerów w sieciach ruchomych na nową, jednolitą platformę może spowodować po stronie operatorów przejściowe trudności w przenoszeniu numerów” – informuje UKE.

Nowe narzędzie budowane od dłuższego czasu (Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych – PLI CBD) pozwala na wymianę informacji między operatorami przy obsłudze wniosków użytkowników o przeniesienie numeru. Teoretycznie powinna usprawnić całą procedurę i wyeliminować błędy. Do tej pory operatorzy przekazywali sobie wzajemnie zgłoszenia i dane w plikach Excel.

Platforma PLI CBD to wymóg przepisów prawa. „Prezes UKE, wypełniając zadania ustalone przepisami prawa telekomunikacyjnego, udostępnia platformę PLI CBD przedsiębiorcom telekomunikacyjnym jako narzędzie wspierające i usprawniające ich działania w zakresie realizacji uprawnienia abonentów do zachowania numeru przy zmianie dostawcy usług” – czytamy w komunikacie regulatora.

Rocznie telekomy przenoszą między sobą na życzenie użytkowników około 1,5-1,7 mln numerów, a liczba ta sukcesywnie, choć już nie tak dynamicznie jak w poprzednich latach rośnie.

Operatorzy komórkowi czekają teraz na wdrożenie analogicznego narzędzia dla numerów stacjonarnych.

– wsp. ziu

Od dziś (26 czerwca 2015 r.) przenoszenie numeru komórkowego (MNP) użytkownika odbywa się z wykorzystaniem nowego narzędzia informatycznego należącego do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W związku z tą zmianą w procedurze regulator nie wyklucza problemów, choć – jak podaje – udostępnił operatorom narzędzie do testów 17 kwietnia.

Zgodnie z przepisami, jeśli użytkownik ma takie życzenie, operator powinien przenieść numer w ciągu 24 godzin.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu