Internet LTE bije w największe kablówki

123RF

Pięciu największych dostawców stacjonarnego dostępu do internetu powiększyło w ub.r. grono abonentów tylko o 0,7 proc. – wynika z analizy „Rzeczpospolitej”.

Inwestycje w zasięg coraz szybszych łączy dostępu do internetu dopiero zaczną przynosić efekty. W 2018 r. pięć największych dostawców stacjonarnego internetu powiększyło grono abonentów o raptem 36 tys. i obsługiwało w grudniu niecałe 4,95 mln użytkowników.

Największy przyrost odnotowała telewizja kablowa Vectra (39 tys., do 632 tys.), która wyprzedziła pod względem liczby abonentów internetu Netię, spychając ją na czwarte miejsce. UPC Polska, numer dwa po Orange Polska, powiększyło grono abonentów o 35 tys. (do 1,175 mln), a Orange o 13 tys. (do 2,018 mln, nie licząc radiowego LTE dla domu).

CZYTAJ TAKŻE: SpaceX umieścił 60 satelitów Starlink na orbicie. To nowa era internetu?

Źródła przyrostu liczby użytkowników są jak zwykle dwa: Vectra była w ub.r. na zakupach, a UPC i Orange Polska inwestowały w zasięg szybkiego dostępu do internetu (Orange w światłowód).

Do grona tracących abonentów internetu należą Netia (32 tys.) i najprawdopodobniej telewizja kablowa Multimedia Polska, którą chce przejąć Vectra. Multimedia wykazały spadek liczby usług internetu, za które pobierają opłaty (tzw. RGU) o 19 tys., do 510 tys. Ponieważ firma sumuje usługi stacjonarne i mobilne, nie jest jasne, w której linii traciła. Pewne jest za to – zarząd podaje to czarno na białym – że usługa stacjonarnego dostępu do internetu przyniosła Multimediom w ub.r. drastycznie niższe przychody niż w 2017 r. Obniżyły się o około 40 mln zł, z prawie 200 mln zł do niecałych 155 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: Co czwarty abonent platformy satelitarnej czy kablówki myśli o rezygnacji

Zarząd Multimediów tłumaczy spadek konkurencją internetu LTE i własną polityką cenową: ofertami pakietów z telewizją, w których najwyraźniej przeceniono internet. Dało to efekt: liczba abonentów telewizji spadła Multimediom tylko o 4 tys. „W wyniku rozwoju technologicznego oczekujemy, że wzrośnie konkurencja na rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu” – podają Multimedia.

Netia szacuje, że w sumie w 2018 r. liczba gospodarstw domowych ze stacjonarnym łączem nie zmieniła się i wynosiła 7 mln. Dane Orange obejmują LTE dla domu i mówią o 9 mln i wzroście o 0,4 mln w porównaniu z końcem 2017 r.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Chińskie firmy zostaną wykluczone z rynku telekomunikacyjnego USA

Prezydent USA Donald Trump ma w najbliższych dniach podpisać rozporządzenie zakazujące wykorzystywania chińskiego sprzętu ...

Oxford Insights: Polska może być jednym z liderów w branży AI

Nasz kraj jest najlepiej przygotowanym do wdrażania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI) w ...

Prosiak z Polski sieje postrach na całym świecie

Komputery na całym świecie bezustannie bombardowane są coraz to nowymi wersjami złośliwego oprogramowania. Teraz ...

Gry to ziemia obiecana, ale nie dla wszystkich

Spośród ponad trzydziestu studiów notowanych na warszawskiej giełdzie najlepszą propozycją inwestycyjną są cztery największe ...

Levi’s i Google wprowadzają na rynek inteligentną kurtkę

Amerykański producent odzieży Levi Strauss & Co. Razem z koncernem Google wprowadza na rynek ...

Małe i średnie firmy na celowniku hakerów

30 proc. firm z sektora MŚP stwierdziło, że incydenty naruszenia bezpieczeństwa kosztowały je mniej ...