Polskie MVNO: Virgin walczy o zysk, Premium Mobile o rynek

Publikacja: 24.07.2019 12:02

Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej w końcu 2018 roku na rynku telefonii mobilnej w Polsce działalność prowadziło 85 firm, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2017. To nie oznacza, że rynek wirtualnych operatorów mobilnych (MVNO) zaczął przynosić kokosy.

Według UKE silny wzrost liczby operatorów wynika z pojawienia się na rynku firm, które posiadają umowę z infrastrukturalnym operatorem komórkowym i odsprzedają usługi kolejnym małym operatorom.

To, że rynek MVNO pozostaje trudny, pokazują dane finansowe największych graczy tego typu. W 2018 r. pokaźne straty zanotowały zarówno największy pod względem liczby użytkowników wirtualny operator Virgin Mobile Polska, jak i firma, która przoduje pod względem bilansu przenosin numerów – Premium Mobile.

Virgin w końcu czerwca obsługiwała 405 tys. kart SIM, czyli o 15 tys. mniej niż w grudniu. Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile, tłumaczy ten spadek ostatnimi efektami decyzji o rezygnacji z taryfy Freemium i podkreśla, że w drugim półroczu Virgin ponownie miała dodatni bilans przenoszenia numerów.

– Częściowo była to zasługa decyzji o realizacji kampanii reklamowych w telewizji w marcu i kwietniu – mówi nam Piotrowska-Oliwa.

2019 r. chce zakończyć z lekko wyższą liczbą użytkowników niż poprzedni.

Szefowa MVNO nie ujawnia finansowych wyników półrocza, ani nie komentuje prognoz, które zarząd zawarł w sprawozdaniu za 2018 r. Mówią one, że w tym roku przychody ze sprzedaży operatora urosną o 22 proc., a zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) będzie dodatni i wyniesie 3 mln zł.

– Podtrzymujemy plan utrzymania przychodów i wypracowania dodatniej EBITDA w 2019 r. Zakładamy także lekki wzrost bazy użytkowników – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa.

W ub.r. Virgin zanotował 98,4 mln zł przychodów, o 3,6 proc. mniej niż w 2017 r., gdy było to ponad 100 mln zł. Same przychody ze sprzedaży MVNO wzrosły. Strata operacyjna Virgin zmniejszyła się do 6,1 mln zł z ponad 21 mln zł. Natomiast strata netto Virgin pogłębiła się do 27,2 mln zł z 21,8 mln zł w 2017 r.

MVNO powinno być łatwiej, gdy duże telekomy podnoszą ceny abonamentów. – Na razie nie widzimy efektu podwyżek w postaci większego przepływu użytkowników w naszą stronę. Sądzę, że dzięki tym ruchom sygnalizującym koniec walki cenowej, będzie nam łatwiej zrealizować tegoroczne cele finansowe – mówi prezes Virgin.

Dużą stratę – 20 mln zł, przy niecałych 30 mln zł przychodów – zanotowała w ub.r. firma Premium Mobile, kontrolę nad którą przejął założyciel Polsatu, a Cyfrowy Polsat jako grupa w końcu marca miał około 25 proc. udziałów.

Dariusz Chlastawa, wiceprezes tego MVNO, zaznacza, że koszty rosły zgodnie z planem, jako że intensywnie zdobywa ona klientów. Nie ujawnia ilu ich jest.

Według szacunków „Rzeczpospolitej” w końcu ub.r. było to ok. 220 tys. kart SIM, ale nie wykluczone, że jest to wyższa liczba.

Straty MVNO nie zrażają takich firm jak UPC. Największa w kraju kablówka sprzedaje usługi mobilne od kilku dni.

– Telekomunikacja to sektor, w którym – aby zarabiać – trzeba mieć odpowiednią skalę. Światowe trendy pokazują, że projekty MVNO mają sens w przypadku operatorów kablowych czy telefonii stacjonarnej o dużych bazach klientów i gotowym zapleczu administracyjnym, marketingowym i technicznym. Mniejszy zaś u innych spółek – tłumaczy Dominik Niszcz, analityk Raiffeisena.

Od kwartału 2020 r. opcję przejęcia udziałów w Virgin Mobile Polska ma P4, operator sieci Play. Telekom nie komentuje, czy z niej skorzysta.

Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić