Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej w końcu 2018 roku na rynku telefonii mobilnej w Polsce działalność prowadziło 85 firm, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2017. To nie oznacza, że rynek wirtualnych operatorów mobilnych (MVNO) zaczął przynosić kokosy.
Według UKE silny wzrost liczby operatorów wynika z pojawienia się na rynku firm, które posiadają umowę z infrastrukturalnym operatorem komórkowym i odsprzedają usługi kolejnym małym operatorom.
To, że rynek MVNO pozostaje trudny, pokazują dane finansowe największych graczy tego typu. W 2018 r. pokaźne straty zanotowały zarówno największy pod względem liczby użytkowników wirtualny operator Virgin Mobile Polska, jak i firma, która przoduje pod względem bilansu przenosin numerów – Premium Mobile.
Virgin w końcu czerwca obsługiwała 405 tys. kart SIM, czyli o 15 tys. mniej niż w grudniu. Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile, tłumaczy ten spadek ostatnimi efektami decyzji o rezygnacji z taryfy Freemium i podkreśla, że w drugim półroczu Virgin ponownie miała dodatni bilans przenoszenia numerów.
– Częściowo była to zasługa decyzji o realizacji kampanii reklamowych w telewizji w marcu i kwietniu – mówi nam Piotrowska-Oliwa.