Koniec wojny cenowej w komórkach. Mniejsze sieci odetchnęły

Bloomberg

Duzi operatorzy sieci komórkowych nie toczą już wojny cenowej. To dobra wiadomość dla takich marek jak Virgin Mobile.

Virgin Mobile Polska, wirtualna sieć komórkowa, w którą zainwestował m.in. Łukasz Wejchert, nadal nie wyklucza wejścia na giełdę papierów wartościowych. Na razie czeka na decyzję Playa.

Małżeństwo czy rozwód

– Pierwsza połowa 2020 roku to okres, w którym Play ma możliwość skorzystania z opcji call przewidzianej umową ze stycznia 2018 roku. Tak więc od odpowiedzi na pytanie: „czy małżeństwo, czy rozwód”, będą zależały dalsze kroki – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile Polska.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie MVNO: Virgin walczy o zysk, Premium Mobile o rynek

Play otrzymał opcję zakupu udziałów, zgadzając się jednocześnie na nowe warunki płatności za korzystanie z jego infrastruktury, które uiszcza MVNO. Wycena Virgin ma się opierać na przychodach tej firmy skorygowanych o „pewne elementy”.

Jaki był dla Virgin Mobile Polska miniony rok? – To był rok stabilizacji dla całego rynku telekomunikacyjnego. W wypadku Virgin Mobile stał on pod znakiem przedefiniowania niektórych ofert i uproszczenia korzystania z nich – mówi Piotrowska-Oliwa.

Według niej, powodem do zadowolenia jest ostateczny pozytywny bilans numerów komórkowych Virgin. Plus ten nie był zbyt duży. Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej ta wirtualna sieć pozyskała na czysto 926 numerów. Był to dziewiąty wynik wśród MVNO.
Piotrowska-Oliwa nie podaje jeszcze wyników finansowych Virgin. Według niej w 2019 r. firma (działa 8 lat) w wymiarze poszczególnych miesięcy była rentowna.

CZYTAJ TAKŻE: Od kogo i do kogo w 2019 roku uciekali klienci sieci komórkowych

Jaki był dla operatora cały rok, ma się okazać za trzy–cztery tygodnie. Piotrowska-Oliwa zapewnia przy tym, że operator nie potrzebuje dofinansowania, bo nadal ma zapas pieniędzy dzięki emisji obligacji z 2018 r.

Virgin ma niecałe 400 tys. kart SIM

– Jako zarząd pracowaliśmy w ub.r. nad zwiększeniem liczby klientów abonamentowych i optymalizacją bazy użytkowników – mówi Piotrowska-Oliwa. Podaje, w końcu grudnia Virgin Mobile Polska obsługiwała nieco ponad 396 tys. kart SIM. To o niecałe 19 tys. (4,5 proc.) mniej niż w 2018 r. (415 tys.).

Statystyki kart abonamentowych urosły Virgin o 24,2 tys., do prawie 59 tys. Szefowa MVNO zapewnia, że negatywnego efektu w postaci spadku średniego przychodu od abonenta (ARPU) nie było.

Pomocny okazał się koniec wojny cenowej. Podwyżki u największych graczy powodowały, że mniejsi nie musieli na wyścigi obniżać swoich. Ważne będzie jednak też na ile poradzą sobie z inflacją.

Z punktu widzenia potencjalnego nowego właściciela słabością Virgin jest to, że nadal stoi kartami pre-paid. Obsługiwała ich w końcu grudnia ub.r. 337,3 tys.

Premium Mobile blisko 100 mln zł

Choć biznes MVNO nie należy do łatwych (takie firmy zdobyły około 2 proc. rynku kart SIM, ale rzadko są zyskowne), analitycy widzą sens w ich przejęciach.

– Przejęcie Virgin Mobile Polska z punktu widzenia Playa ma biznesowy sens. Przejęcie Virgin przez inną spółkę zwiększyłoby ryzyko utraty przychodów, które Play uzyskuje za udostępnianie sieci – mówi Dominik Niszcz, analityk Raiffeisen Centrobanku. Jego zdaniem to ze względu na to, że rezygnacja z opcji otwiera nowe scenariusze, może skłaniać Playa do przejęcia.

Dariusz Chlastawa, wiceprezes Premium Mobile, wirtualnej sieci o najlepszym wyniku przenoszenia numerów wśród sieci wirtualnych i nie tylko tego, danych za 2019 rok nie zdradza. Z naszych informacji wynika, że pod względem przychodów firma zbliża się do 100 mln zł. Dla porównania w 2018 r. miała 28,8 mln zł przychodu. Skok zawdzięcza także połączeniu z a2mobile, w efekcie której udziałowcem Premium stała się grupa Cyfrowy Polsat.

Telestradzie, właścicielowi kilku marek, w tym komórkowej Lajt Mobile, miniony rok przyniósł 3,8-proc. spadek przychodów (do 54,5 mln zł) i o 30 proc. niższy zysk netto (7,3 mln zł). W statystykach kart SIM grupy widać odwrócenie spadkowego trendu. W grudniu 2019 r. było ich 72,6 tys., podczas gdy w czerwcu 67,5 tys. Tu – nie kryje zarząd Telestrady pod kierunkiem Jacka Lichoty – pomogły wyższe nakłady na reklamę.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Apple Pay i Google Pay będą miały potężnego konkurenta

Facebook zakończył testy nowej usługi – WhatsApp Pay. Należący do społecznościowego giganta komunikator – ...

Zwroty od firm zaleją e-sklepy. Efekt nowych przepisów

Od 1 czerwca jednoosobowe przedsiębiorstwa będą mogły zwracać towar kupiony online i korzystać z ...

Rzeź chińskich spółek w USA. A może być gorzej

Oferty chińskich spółek technologicznych nie interesują inwestorów za Oceanem, a te już notowane na ...

Amerykanie coraz mocniej cisną Huawei

Amerykański Departament Sprawiedliwości postawił oficjalne zarzuty chińskiemu koncernowi. Naciska też na sojuszników, by nie ...

NEC za ponad 1 mld euro kupuje firmę IT z 300 polskimi inżynierami

Japoński koncern technologiczny przejmie duńską firmę KMD, która ma swój oddział w Warszawie. Sprzedaje ...

Paweł Rożyński: Dwóch się bije, trzeci korzysta

Konflikt USA i Chin o handel i prymat technologiczny jest groźny dla światowej gospodarki, ...