Raport: w 2010 usługi najważniejsze

Hardware odchodzi w zapomnienie, coraz bardziej liczy się software i usługi. To zjawisko będzie według Informa Telecoms & Media będzie wyznaczać kierunek rozwoju branży telekomunikacyjnej w 2010 r.

Publikacja: 23.12.2009 00:00

 Według firmy badawczej, kluczowymi trendami branży telco w 2010 r. będą widgety, naziemny broadband, Pay TV, separacja funkcjonalna, technologia LTE, IPTV, sklepy z aplikacjami, outsourcing i dzielenie się infrastrukturą sieciową, telewizja wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowane usługi zarządzania kontaktami i książką adresową użytkownika.

Widgety, czyli niewielkie aplikacje przeznaczone zwykle do wykonywania jednej, określonej funkcji, staną się jednym z podstawowych narzędzi, w jaki dostawcy usług telekomunikacyjnych będą starali się udoskonalać jakość doświadczenia użytkownika.

Naziemny broadband ma z kolei być sektorem, w którym już rozgrywa się walka o najszybsze prędkości. Operatorzy, szczególnie na najbardziej nasyconych rynkach, będą w nim szukać wzrostu przychodów. To oznacza, że można spodziewać się szybkiego rozwoju usług opartych na najszybsze łącza o przepływnościach 50 Mb/s i więcej.

Przychody z Pay TV, według przewidywań Informa Telecoms & Media osiągną swój szczytowy poziom w 2010 r. (w Ameryce Płn) i w 2011. (Europa). Po tym czasie zaczną spadać, z powodu coraz większej adaptacji usług telefon+internet+tv.

Funkcjonalna separacja w 2010 r. nie będzie miała wiele wspólnego z wymaganiami stawianymi przez regulatorów rynku. Na wielu firmach wymusi ją wzrastający popyt na usługi i urządzenia dostosowane do potrzeb konkretnego operatora. Bez faktycznego rozdzielenia części zajmującej się sprzedażą hurtową oraz dostosowaniem się do szybko zmieniającego się popytu i rotujących produktów, opertorzy będą zbyt wolno reagować na zmiany na rynku.

2010 będzie kolejnym rokiem testów i pierwszych rolloutów LTE. Jednak według Informa Telecoms & Media adaptacja nowej technologii będzie postępować bardzo wolno. Komercyjne wdrożenia mobilnego LTE mają według firmy badawczej nastąpić dopiero na przełomie 2013 i 2014 r.
IPTV ma pozostać w 2010 i 2011 r. w niszy, a liczba sposobów skorzystania z zawartości wideo za pośrednictwem protokołu IP będzie się zwiększać.

Sklepy z aplikacjami – według Informa Telecoms & Market na tym polu operatorzy nie mają szans np. z Apple i jego App Store oraz sklepem z aplikacjami dla systemu Google Android. Jedynym sposobem uszczknięcia części przychodów sklepów z aplikacjami są płatności za transfer danych, potrzebnych dla ściągnięcia programu na urządzenie użytkownika.

Outsourcing sieci będzie zyskiwał popularność jako jedno z narzędzi poszukiwania oszczędności. Informa Telecoms & Media przewiduje, że w 2010 r. zostanie zawartych kilka dużych umów w tym zakresie.

Nowe aplikacje do zarządzania kontaktami mają z kolei stać się centralnymi punktami urządzeń mobilnych, wokół których będą dobudowywane m.in. funkcje społecznościowe, a także usługi sms, email, komunikatory, etc.

Według raportu, 2010 będzie rokiem, w którym HDTV przebije się do głównego nurtu usług oferowanych przez operatorów. Problemem wciąż jednak jest zbyt mała liczba kanałów HD oferowanych przez telekomy.

 Według firmy badawczej, kluczowymi trendami branży telco w 2010 r. będą widgety, naziemny broadband, Pay TV, separacja funkcjonalna, technologia LTE, IPTV, sklepy z aplikacjami, outsourcing i dzielenie się infrastrukturą sieciową, telewizja wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowane usługi zarządzania kontaktami i książką adresową użytkownika.

Widgety, czyli niewielkie aplikacje przeznaczone zwykle do wykonywania jednej, określonej funkcji, staną się jednym z podstawowych narzędzi, w jaki dostawcy usług telekomunikacyjnych będą starali się udoskonalać jakość doświadczenia użytkownika.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G