Komisja Nadzoru Finansowego: CERT.GOV.PL ostrzega przed atakami hakerów

Publikacja: 03.11.2014 08:07

Nadzorujący sektor bankowy i rynek spółek publicznych notowanych na GPW Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) poinformował dziś rano, że otrzymał od Rządowego Zespołu Reagowania na Incydenty Komputerowe CERT.GOV.PL informację o możliwych w najbliższym czasie atakach na infrastrukturę teleinformatyczną instytucji sektora finansowego.

Dlatego też UKNF rekomenduje wszystkim instytucjom rynku finansowego „zwrócenie szczególnej uwagi na ryzyko związane z obszarami technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego oraz pilne wdrożenie zaleceń Rządowego Zespołu Reagowania na Incydenty Komputerowe CERT.GOV.PL”.

Będzie więc ruch na linii instytucje – dostawcy usług teleinformatycznych. Jedno z zaleceń KNF dotyczy zapisów umów między bankiem a zewnętrznym dostawcą.

Zalecenia CERT-u dla finansowych firm obejmują:

* Przygotowanie planu reakcji na ataki odmowy świadczenia usług (DDoS), w tym wyznaczenie osób odpowiedzialnych za kontakty z dostawcami usług internetowych.

* Systematyczne dokonywanie przeglądu konfiguracji kluczowych urządzeń sieciowych, znajdujących się w infrastrukturze organizacji, np. konfiguracji systemu DNS.

* Dokonanie przeglądu infrastruktury sieciowej. Zlokalizowanie elementów ograniczających transmisję. Wdrożenie reguł kontroli ruchu na urządzeniach brzegowych oraz systemach bezpieczeństwa. Przygotowanie infrastruktury pod kątem ewentualnego blokowania lub odrzucania niepożądanego ruchu sieciowego poprzez jego analizę i segregację w oparciu o zadane reguły.

* Wdrożenie dedykowanych maszyn z systemami firewall (w tym także warstwy aplikacji), IDS/IPS, monitoringu. Wymuszenie ciągłej aktualizacji mechanizmów bezpieczeństwa.

* Wdrożenie algorytmów rozkładania ruchu pomiędzy wiele fizycznych lokalizacji korzystających z danych zgromadzonych lokalnie (loadbalancing). Posiadanie infrastruktury witryny www w centrum zapasowym (zalecana inna lokalizacja oraz dostawca łącza internetowego).

* Użycie mechanizmów automatycznego (oraz na żądanie) przełączenia formy wyświetlania strony (strona dynamiczna – strona statyczna – informacja o przerwie technicznej) w zależności od poziomu wysycenia łącza oraz obciążenia serwera świadczącego usługi publiczne.

* Przygotowanie umów z dostawcą łącza internetowego w sposób umożliwiający mu podjęcie bezpośrednich działań zmierzających do odparcia ewentualnego ataku. W przypadku zlecenia świadczenia usługi obsługi strony firmie zewnętrznej, zaleca się przygotowanie odpowiednich zapisów w umowie, umożliwiających jej podjęcie działań w celu zniwelowania zagrożenia w przypadku jego wystąpienia. Wprowadzenie odpowiedzialności firmy hostującej za zapewnienie ciągłości działania powierzonego serwisu, a w przypadku operatora zapewniającego jedynie połączenie – minimalną gwarantowaną przepustowość łącza.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu