Smartfon na raty od operatora. Niekoniecznie własnego

Publikacja: 28.09.2018 16:46

Od kilku lat operatorzy komórkowi tracą rynek telefonów komórkowych na rzecz tzw. kanału otwartego: sklepów specjalistycznych, producenckich oraz przede wszystkim hipermarketów ze sprzętem RTV/AGD. Podczas gdy niegdyś odpowiadali za około 75-80 proc. rynku, dziś ich udział zbliża się do 40 proc. – mówią szacunki uczestników rynku.

Operatorzy mobilni zamiast bronić się przed trendem postanowili jakiś czas temu wyjść mu na przeciw i zaczęli oferować telefony bez abonamentu. Były jednak niekonkurencyjne cenowo i – jak do tej pory Polkomtel, operator sieci Plus – branża pobierała za nie jednorazową opłatę, najchętniej w gotówce.

W tym roku telekomy idą dalej. Play Communications, właściciel sieci komórkowej Play od wiosny testował sprzedaż smartfonów na raty także klientom konkurencji, a w tym miesiącu ruszył z kampanią promującą raty zero procent. Telekom obiecuje konsumentom, że nie znajdą telefonu w niższej cenie na rynku, co jest zabiegiem znanym z początku wojny na smartfony.

Marcin Gruszka, rzecznik Play nie zdradza efektów kampanii ani sum, jakie operator uzyskuje w ten sposób, ale mogą być spore. Prowadzi dyskusję w mediach społecznościowych z Wojciechem Jabczyńskim, rzecznikiem Orange Polska, który to telekom w lipcu zaczął sprzedaż telefonów na raty bez abonamentu, ale kieruje je do własnych klientów. Jabczyński pokazał w jednym ze wpisów, że w tej formule są w Orange modele aparatów tańsze niż w Play.

Rzecznik Play uważa, że nie można porównywać tych ofert, ze względu na inne podejście konkurenta.

Wojciech Jabczyński przyznaje, że firma chce je rozszerzyć: – Docelowo chcemy również umożliwić sprzedaż w ratach klientom innych operatorów – mówi Jabczyński, nie podając, kiedy to nastąpi.

Jak się dowiadujemy, do podobnego ruchu przymierza się także T-Mobile Polska. Piotr Żaczko z biura prasowego telekomu potwierdza, że operator wyjdzie z ofertą na rynek w pierwszej połowie czwartego kwartału br.

W 2017 roku około jedna trzecia przychodu T-Mobile Polska pochodziła ze sprzedaży urządzeń konsumenckich. Według Andreasa Maierhofera, prezesa T-Mobile Polska, udział ten będzie się zwiększał.

Na sprzedaż telefonów szerszemu gronu klientów nastawia się też coraz bardziej Grupa Cyfrowy Polsat, właściciel sieci komórkowej Plus. Arkadiusz Majewski z biura prasowego Plusa informuje, że operator ten umożliwia zakup samego telefonu klientom konkurentów – ale tylko za gotówkę. – Umożliwiamy też zakup aparatu na raty, ale konsument musi podpisać umowę na niewielki abonament na usługi – mówi Majewski.

Tłumaczy tę konieczność konfiguracją systemów informatycznych operatora.

Do obrotu telefonami w nowej formule przygotowuje się też największy wirtualny operator – Virgin Mobile Polska. Obecnie nie sprzedaje telefonów. – Nie rezygnujemy z tego biznesu. Jesteśmy w trakcie zmiany partnera finansowego i dystrybutora. Wrócimy na rynek jeszcze w tym roku z szerszą ofertą – mówi nam Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile Polska. Ona także zapowiada sprzedaż telefonów nie tylko użytkownikom Virgin.

Nowe podejście do sprzedaży urządzeń ze strony operatorów pozwala im upłynnić zapasy i odzyskać zainwestowaną w telefony gotówkę. Słychać, że posłużyć może ono firmom też do upłynnienia używanych aparatów.

Jeśli przyjmie się i salon operatora będzie traktowany tak jak zwykły sklep ze sprzętem telefonicznym, trzeba się też liczyć ze spadkiem rentowności telekomów.

W pierwszym półroczu br. trzech z czterech operatorów komórkowych (T-Mobile nie dzieli się danymi) sprzedało urządzenia mobilne, w tym głównie smartfony za 1,87 mld zł. To o 3,2 proc. mniejsza kwota niż w I półroczu 2017 roku. W tym czasie rynek inteligentnych telefonów w Polsce pod względem liczby sprzedanych aparatów rósł.

Od kilku lat operatorzy komórkowi tracą rynek telefonów komórkowych na rzecz tzw. kanału otwartego: sklepów specjalistycznych, producenckich oraz przede wszystkim hipermarketów ze sprzętem RTV/AGD. Podczas gdy niegdyś odpowiadali za około 75-80 proc. rynku, dziś ich udział zbliża się do 40 proc. – mówią szacunki uczestników rynku.

Operatorzy mobilni zamiast bronić się przed trendem postanowili jakiś czas temu wyjść mu na przeciw i zaczęli oferować telefony bez abonamentu. Były jednak niekonkurencyjne cenowo i – jak do tej pory Polkomtel, operator sieci Plus – branża pobierała za nie jednorazową opłatę, najchętniej w gotówce.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość