MWC19 Barcelona: głównym tematem 5G, ale nie tylko

Publikacja: 25.02.2019 07:00

MWC19 Barcelona: głównym tematem 5G, ale nie tylko

Foto: cyfrowa.rp.pl

Prawie 110 tys. osób odwiedzi tegoroczne targi MWC19 Barcelona. Za sprawą technologii 5G nie jest to już tylko targowisko próżności firm telekomunikacyjnych.  Hasło tegorocznego wydarzenia brzmi „Inteligentna łączność”  i ma opisywać „kombinację bardzo szybkich sieci 5G, internetu Rzeczy, sztucznej inteligencji i dużych zbiorów danych (BIG Data)”  – tłumaczą organizatorzy.

W poniedziałek, 25 lutego, w stolicy Katalonii zaczynają się najpopularniejsze w Europie targi firm telekomunikacyjnych, organizowane przez stowarzyszenie GSMA reprezentujące interesy operatorów komórkowych. 32. edycja wydarzenie znanego do tej pory jako Mobile World Congress zostało nazwane w tym roku MWC19 Barcelona.

To tylko symptom zmian, jakie przechodzi świat mobilnych technologii, coraz mocniej obejmujący takie sektory gospodarki, jak motoryzacja, transport, handel detaliczny (oczywiście w sieci) i rozrywka (oczywiście internetowa).

Tym razem w Barcelonie wśród wystawców zobaczyć będzie można po raz pierwszy Forda, Volkswagena, czy Rakutena – wywodzący się z Japonii, mający siedzibę w Hiszpanii międzynarodowy serwis z filmami, próbujący konkurować z Netflixem.

Przenikanie się różnych dziedzin gospodarki odpowiadających za innowacje dostrzegają także inni. W tym roku po raz pierwszy od 33 lat nie będzie osobnych targów CeBIT w Hanowerze, poświęconych sprzętowi komputerowemu. To nie znaczy, że tematyka ta zginie w ogóle. Miesiąc po MWC19 Barcelona odbędzie się Hannover Messe, które to targi przeistaczają się w targowisko innowacji bardzo podobne do tego w stolicy Katalonii.

Tak czy inaczej, GSMA podaje, że w tym roku MWC19 Barcelona odwiedzi około 107 tys. gości, a swoje stoiska przygotowało 2400 wystawców. Dla porównania w 2014 roku, na targi zarejestrowało się około 75 tys. osób.

Fot: Wejście na targi w Barcelonie w 2011 roku zdobiły flagi z marką Fuji. Wchodząca wówczas do użytku technologia LTE zwiastowała producentom sprzętu fotograficznego nowy rozdział historii.

Martin Mellor, prezes szwedzkiego dostawcy infrastruktury telekomunikacyjnej Ericsson w Polsce, spodziewa się, że centralnym tematem targów będzie sieć 5G. Tak było już w minionym roku, ale tym razem dostawcy zapowiadają już konkretne produkty. – My zaprezentujemy platformę Ericsson 5G i przedstawimy naszym klientom, jak prosto można się przełączyć na tę technologię – mówi Martin Mellor.

Na tym, że w jednym miejscu w ciągu czterech dni spotkać można tysiące osób, chcą skorzystać tradycyjnie niektóre polskie firmy, takie jak informatyczny Comarch, kierujący część swoich produktów do operatorów telekomunikacyjnych, platforma gier komputerowych T-Bull czy producent telefonów Maxcom. – Targi MWC są na stałe wpisane do kalendarza Maxcomu, ponieważ w perspektywie długofalowej przynoszą namacalne korzyści – przekonuje Arkadiusz Wilusz, prezes firmy. – W wydarzeniu uczestniczą prezesi i dyrektorzy największych firm z sektora, producenci sprzętu i dostawcy z całego świata.Tam też mamy możliwość zorganizowania spotkań z kluczowymi kontrahentami reprezentującymi najważniejszych i największych operatorów telekomunikacyjnych oraz sieci handlowe. Jest to dla nas bardzo istotne, choćby ze względu na oszczędność czasu. Dzięki targom w kilka dni możemy się spotkać z wieloma partnerami i przeprowadzić liczne negocjacje handlowe – mówi Wilusz.

Natłok promocji, prezentacji i warsztatów towarzyszących targom sprawia, że najwięksi producenci smartfonów od lat prezentują nowości nie na samym kongresie, ale w jego pobliżu i zwykle zanim ruszy on na dobre.

Dla przykładu koreański koncern Samsung zdecydował się w tym roku na premierę nowego telefonu Samsung Fold z rozkładanym ekranem nie w Barcelonie, ale w Londynie 20 lutego. Wyprzedził tym samym konkurenta – chiński koncern Huawei, który premierę – także rozkładanego smartfona Mate X – zrobił w niedzielę, tuż przed startem MWC. Mate X jest już przy tym wyposażony w 5G.

Dla Huawei impreza ma dodatkowy wymiar. Może być sprawdzianem, czy chiński koncern przetrwa na europejskim rynku, kiedy wiele państw, w tym Polska, zastanawia się, czy może mieć do niego zaufanie.

Telekomunikacja
Na Księżycu powstanie sieć komórkowa. Technologię przygotowała Nokia
Materiał Promocyjny
W zasięgu bezpiecznej przyszłości
Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa