Reklama
Rozwiń

T-Mobile Polska bardziej rentowny. Firma najgorsze ma za sobą?

Mimo rozwoju oferty dla firm i wprowadzenia pakietów ze światłowodem, przychody T-Mobile Polska obniżyły się w 2019 roku o 1,8 proc. Telekom zaliczany przez właściciela do grona konwergentnych, poprawił zaś rentowność.

Publikacja: 19.02.2020 13:34

T-Mobile Polska bardziej rentowny. Firma najgorsze ma za sobą?

Foto: cyfrowa.rp.pl

Komórkowa sieć z grupy Deutsche Telekom zakończyła miniony rok z 10,954 mln obsługiwanych kart SIM, co oznacza wzrost o 167 tys. przez rok oraz o 46 tys. kart SIM w samym IV kw. ub.r.  Pod tym względem był to tym samym rok o prawie połowę gorszy niż 2018, gdy na czysto statystyki urosły telekomowi o 333 tys.

CZYTAJ TAKŻE: Od kogo i do kogo w 2019 roku uciekali klienci sieci komórkowych

Liczba sprzedanych kart abonamentowych urosła przez rok o 264 tys. do nieco ponad 7,5 mln. W ciągu ostatnich trzech miesięcy ub.r. przybyło ich 70 tys. T-Mobile tracił natomiast użytkowników telefonii na kartę: ich grono zmalało w 2019 r. o 94 tys. do 3,45 mln. W ostatnim kwartale ub.r. spadek w tym segmencie wyniósł 24 tys.

Bez pustych obrotów

Pod względem przychodów 2019 roku był dla T-Mobile Polska słabszy niż rok 2018, choć w ostatnim kwartale ub.r. telekom odnotował 2-proc. wzrost obrotów (do 1,71 mld zł). Kierowana przez Andreasa Maierhofera grupa wypracowała w 2019 r. około 6,39 mld zł przychodu, czyli o 1,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Według zarządu firmy, spadek to pokłosie niepowodzeń z pierwszego półrocza, w tym pożaru w centrum przetwarzania danych na warszawskim Annopolu.

CZYTAJ TAKŻE: Pożar uderzył w działanie T-Mobile

Telekom – jak pisaliśmy – zrezygnował też z ekspansji w sferze hurtowej sprzedaży urządzeń konsumenckich.

Maierhofer komentował niedawno, że nie zależy mu na „pustych przychodach”, czyli transakcjach, na których firma praktycznie nie zarabia.

Przychody napędzały kontrakty z firmami

W podziale na biznesy, w ub.r. telekomunikacyjna spółka inkasowała mniej z tytułu sprzedaży produktów i usług mobilnych (o 3,1 proc.), a urosły jej wpływy z produktów i usług stacjonarnych obejmujących także usługi ICT.  Wysokości tych ostatnich T-Mobile nie zdradza. Tak jak i nie ujawnia, ilu abonentów pakietów ze światłowodem miał na koniec grudnia (w sprawozdaniu DT widać 18 tys. detalicznych klientów abonentów szerokopasmowego internetu, ale tyle samo było ich w 2018 r.).

Firma podaje tylko, że w ub.r. wpływy z ICT niemal podwoiły się. W komentarzu do wyników telekom podał, że rozszerzył ofertę usług cyberbezpieczeństwa, uruchamiając centrum bezpieczeństwa (Security Operations Center) i oferując nowe produkty, w tym platformę Cyberguard.  Zwraca uwagę na inwestycje w infrastrukturę transmisji danych (WAN, FTTx, a także powierzchnię kolokacyjną). Nie bez znaczenia jest też zapewne fakt, że T‑Mobile stał się „gospodarzem struktury T-Cloud”.

CZYTAJ TAKŻE: Chmura rośnie jak szalona. Kto się liczy?

W efekcie firma nawiązała lub rozszerzyła umowy m.in. z sektorem publicznym. Wśród klientów wymienia Najwyższą Izbę Kontroli, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, NASK, Centrum Obsługi Administracji Rządowej, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, GUS, PKP, czy Narodowy Fundusz Zdrowia.

Telekom podkreśla także, że przychody z samych usług mobilnych urosły o 3 proc. do prawie 4 mld zł. W informacji prasowej można znaleźć wzmiankę o wzroście ARPU, ale zaokrąglone dane DT (w euro) zmiany tej nie pokazują.

Marże w górę

W przeciwieństwie do przychodów zyski operatora powiększyły się. Roczny zysk operacyjny przed amortyzacją (EBITDA) skoczył o ponad 17 proc. do 1,95 mld zł. Natomiast wskaźnik stosowany także przez Orange Polska – EBITDAal (EBITDA pomniejszona o koszty leasingu) urósł o około 1 proc. do 1,65 mld zł.

W samym IV kw. ub.r. T-Mobile Polska wykazał 472 mln zł EBITDA (wzrost o 14 proc. rok do roku) oraz 399 mln zł EBITDAal (spadek o 1 proc.).

W 2019 r. operator przeznaczył na inwestycje nieco więcej niż w 2018 r. Wydatki gotówkowe na ten cel – według raportu DT – wyniosły 953 mln zł, rosnąc o 1,3 proc.. W informacji prasowej T-Mobile Polska mowa jest zaś o 2-proc. wzroście.

DT: aukcja 5G skończy się w III kwartale

Część tej sumy firma przeznaczała na modernizację sieci. W drugim półroczu ub.r. unowocześniła maszty w Warszawie. W tym roku projekt ma objąć kolejne duże miasta Polski – podano.

Na koniec 2019 roku klienci T‑Mobile mogli korzystać z zasięgu dostarczanego przez 11350 stacji bazowych (część masztów należy do Orange Polska). 8850 z nich oferowało agregację przynajmniej dwóch pasm częstotliwości docierając z zasięgiem do ponad 78 proc. populacji kraju – podano.

Grupa DT przewiduje, że tegoroczna aukcja częstotliwości 3,6 GHz dla sieci 5G zacznie się w drugim kwartale, a zakończy w trzecim. Z kolei w przyszłym roku w trzecim kwartale spodziewa się startu, a w IV kw. 2022 r. końca aukcji pasma 700 MHz i 2100 MHz.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku