Wirtualna sieć wyceniona na ponad 1,5 mld zł

Publikacja: 02.03.2020 18:59

Promocje sklepowe można
już przeglądać nie tylko
w papierowych gazetkach,
ale i na smartfonach.

Promocje sklepowe można już przeglądać nie tylko w papierowych gazetkach, ale i na smartfonach.

Foto: Shutterstock

Jedna z pierwszych i najbardziej znanych marek wirtualnych sieci komórkowych – Lycamobile – w Hiszpanii została wystawiona na sprzedaż. I znalazła nabywcę.

Masmovil, czwarty pod względem liczby abonentów operator komórkowy w Hiszpanii kupuje tamtejszego MVNO (ang. mobile virtual network operator, czyli operatora wirtualnej sieci mobilnej) – Lycamobile.

1,5 mln użytkowników w 10 lat

Wartość przedsiębiorstwa (udziały i dług) firmy zależnej od brytyjskiej grupy telekom z Półwyspu Iberyjskiego ustalono w tej transakcji na 372 mln euro (około 1,6 mld zł). Operacja ma zostać sfinalizowana do końca tego półrocza. Płatność podzielona jest na raty, przy czym największa – 307 mln euro – zostanie zapłacona w momencie przeniesienia udziałów.
Lycamobile, znana także Polakom, działa w Hiszpanii od dekady. Jeśli ktoś się zastanawia, ile można w tym czasie zdziałać, aby jako MVNO mówić o sukcesie, to pokazują to wyniki finansowe.
W tym czasie baza jej użytkowników urosła tam do 1,5 mln i w minionym roku sieć wypracowała 132 mln euro przychodu (nieco mniej niż w 2018 r.) oraz około 45 mln euro zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację – podał Masmovil.

Korzyści w mniejszych kosztach i marce

Nowy właściciel wirtualnego operatora chce zachować markę. Szacuje też, że rezygnując z systemów IT Lycamobile i przenosząc użytkowników do własnych obniży koszty o 30 mln euro rocznie, a rezygnując z osobnej siedziby – 75 mln euro począwszy od w 2021 r.  Korzyści te sprawiają, że z punktu widzenia właścicieli akcji Masmovil transakcja staje się bardziej zrozumiała.
Kwota wyjściowa wydaje się wysoka szczególnie biorąc pod uwagę to, że użytkownicy kupowanego operatora to głównie posiadacze kart pre-paid.
Wcześniej kupił także MVNO o nazwie Llama Ya i Lebara (ta ostatnia marka pojawiła się też u nas, ale nie zyskała zbyt wielkiej popularności).
Jak wskazują eksperci, strategia Masmovil zakłada docieranie do różnych segmentów rynku przy wykorzystaniu różnych marek (Yoigo, Pepephone, Lebara, Llamaya, Hits Mobile  i Oceans).
W Polsce operatorzy wirtualnych sieci korzystają z infrastruktury dwóch telekomów: Plusa (Grupa Cyfrowy Polsat) i Playa (sieć należy do P4 z grupy Play Communications). Obie firmy mają na koncie pierwsze umowy o nawiązaniu związków kapitałowych z MVNO.
Plus przejął mniejszościowy pakiet udziałów w Premium Mobile, a Play podpisał umowę opcji zakupu udziałów w Virgin Mobile Polska.
Udziały w Lycamobile Polska należą do cypryjskiej firmy Salinasco Holdings. Jest ona właścicielem także Lycamobile Danmark.

1,5 mln użytkowników w 10 lat

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?