Potentat od routerów i switchy nie chce być drugą Nokią

Cisco w swej strategii konsekwentnie ufa prognozom, że za kilka lat przekaz wideo zdominuje ruch w sieciach telekomunikacyjnych. Pod tym kątem rozwija swoje produkty w centrach badawczych i układa strategię na najbliższe lata. Choć firma rzeczywiście dostała trochę zadyszki, to dziś się stara, aby nie popaść w kłopoty jak inni giganci teleinformatycznego rynku. Konkurencja tylko na to czeka

Publikacja: 10.09.2012 09:00

Potentat od routerów i switchy nie chce być drugą Nokią

Foto: Cisco

Cisco nie chce podzielić losu fińskiej Nokii, która jeszcze niedawno rozdawała karty, a dziś walczy o „być albo nie być” w biznesie komórkowym. Niektórzy z rynkowych analityków jeszcze do niedawna wieszczyli, że podobny los może czekać Cisco, jednego z największych na świecie producentów sprzętu sieciowego. Jeszcze w ubiegłym roku w mediach można było przeczytać, że potentat traci swą innowacyjność, nie rozumie klientów i przeżywa kłopoty. Pojawili się konkurenci, jak chiński Huawei, czy Hewlett-Packard, którzy walcząc z Cisco zaczęli oferować tańsze rozwiązania sieciowe. Poza tym świat technologii szybko się zmieniał. Na znaczeniu zaczęły zyskiwać m.in. komunikacja mobilna i cloud computing.

John T. Chambers, prezes Cisco nie chciał przyglądać się spokojnie, co przyniesie przyszłość i w zeszłym roku uprościł strukturę korporacji (co wiązało się ze zwolnieniami) i ogłosił nową strategię. Routery i switche pozostały ważnym elementem, ale Cisco ma także stać się liderem, jeśli chodzi o dostarczanie zintegrowanych rozwiązań do komunikacji i współpracy biznesie, które będą łączyć technologie mobilne, data center, wirtualizacje, przesył wideo, co dzisiaj się określa często jak zintegrowana komunikacja (ang. unified communications).

– Architektura rozwiązań ma znacznie i przekłada się na jakość oferowanych produktów i usług. Rozwiązania sofware’owe spełniają swoją rolę, gdy są zoptymalizowane do wykorzystywanego sprzętu, a Cisco ma na tym polu ogromne doświadczanie – mówi O.J. Winge, który kieruje w Cisco grupą Collaboration Technology. Uważa on, że w najbliższej dekadzie właśnie technologie usprawniające komunikację w firmach będą miały największe znacznie przy inwestycjach w IT. Cisco przytacza prognozy, które mówią, że jeśli dziś do sieci podłączonych jest 13 miliardów urządzeń, to w 2020 r. liczba ta wzrośnie do 50 miliardów. Firma podkreśla już za trzy lata 2/3 ruchu w sieci generowane będzie przez przesył wideo. I właśnie ten fakt Cisco chce wykorzystać.

– Wierzymy, że firmy będą coraz szerzej wykorzystywać takie narzędzia jak wideokonferencje, a jakość obrazu będzie bardzo istotna choćby dlatego, że komunikacja niewerbalna ma bardzo duże znacznie – mówi Snorre Kijesbu, wiceprezes Cisco w północnej Europie.

Z jednej strony więc Cisco stawia na takie rozwiązania jak TelePresence, z drugiej rozwija takie narzędzia jak kupiony w 2008 r. komunikator Jabber, bo do komunikacji wideo są coraz częściej wykorzystywane tablety i smartfony.

Firma analityczna Gartner podkreśla, że Cisco zakresie zintegrowanej komunikacji ma bogatą ofertę rozwiązań a w ostatnim okresie firma zrobiła ogromny wysiłek, by je uprościć, skonsolidować i ustandaryzować . Z drugiej strony, co zauważa Gartner, dla wielu firm (potencjalnych klientów) te rozwiązania są ciągle zbyt skomplikowane, by nimi zarządzać i tak dobrać komponenty, by inwestycja była cenowo efektywna.

Rywale i nie śpią i starają się tę słabość wykorzystać. Jednym z największych konkurentów jest Microsoft, który w ubiegłym roku przejął komunikatora Skype, a w tym roku Yammera, jednego z głównych dostawców narzędzi do tworzenia sieci społecznościowych i czatów w czasie rzeczywistym z przeznaczeniem dla przedsiębiorstw. Firma z Redmond w swoim portfolio w zakresie unified communications ma też Lynca, który łatwo integruje z pakietem Office, Exchange, czy Skypem.

Cisco przekonuje, że dostrzega zagrożenie i pracują na tym by oferta była bardziej spójna i zrozumiała dla klientów. W centrum-badawczo rozwojowym w Oslo firma przygotowała np. cztery wzory biur, do których dopasowała wystandaryzowane rozwiązania TelePresence (do komunikacji wideo). Oferuje je firmom w cenie tysiąc euro miesięcznie w kontrakcie na 36 miesięcy.

– Nasza oferta Telepresence jest kierunkiem, w którym chcemy zmierzać na innych polach. Jest dobrze przyjmowana przez klientów. W 2013 r. zamieramy zaoferować nowe wersję wielu naszych produktów. To ma sprawić, ze całe portfolio usług począwszy od telefonii IP, poprzez technologie przetwarzania w chmurze, po takie narzędzia jak Jabber, czy Webex, będzie bardziej spójne – mówi Jonas Linde, szef zespołu projektowania i optymalizowania produktów pod względem użyteczności w Cisco Collaboration Group.

O tym, że nowa strategia Cisco zaczyna przynosić efekty mogą świadczyć ostatnie wyniki finansowe osiągnięte przez firmę. W sierpniu firma opublikowała raport finansowy za swój ostatni kwartał rozliczeniowy, z którego wynika, że w stosunku do kwartału rok wcześniej urosły jej zarówno przychody, jak i zysk netto. Te pierwsze wyniosły 11,7 mld dolarów, tj. były o 4 proc. wyższe w stosunku kwartału rok wcześniej, z zysk netto urósł aż o 56 proc. do 1,9 mld dolarów. Zachęcony wynikami zarząd firmy postanowił zwiększyć dywidendę o 75 proc.

Być może w ten właśnie sposób John T. Chambers chce pokazać inwestorom, że wszystko jest pod jego kontrolą i by nie obwiali się powielenia przez Cisco losu Nokii.

Cisco nie chce podzielić losu fińskiej Nokii, która jeszcze niedawno rozdawała karty, a dziś walczy o „być albo nie być” w biznesie komórkowym. Niektórzy z rynkowych analityków jeszcze do niedawna wieszczyli, że podobny los może czekać Cisco, jednego z największych na świecie producentów sprzętu sieciowego. Jeszcze w ubiegłym roku w mediach można było przeczytać, że potentat traci swą innowacyjność, nie rozumie klientów i przeżywa kłopoty. Pojawili się konkurenci, jak chiński Huawei, czy Hewlett-Packard, którzy walcząc z Cisco zaczęli oferować tańsze rozwiązania sieciowe. Poza tym świat technologii szybko się zmieniał. Na znaczeniu zaczęły zyskiwać m.in. komunikacja mobilna i cloud computing.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu