Wyniki przenoszenia numerów komórkowych w IV kwartale i całym 2018 r.: Play znowu na szczycie [nowe]

Publikacja: 04.01.2019 10:39

498,9 tys. numerów komórkowych przenieśliśmy z sieci do w ostatnim kwartale 2018 roku. To o prawie 100 tys. (15,5 proc.) mniej niż w tym samym okresie 2017 roku – wynika z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Po trzech słabych kwartałach do formy wrócił P4, operator sieci Play (Grupa Play Communications), który z bilansem 25,7 tys. numerów na plusie, zanotował najlepszy wynik przenosin nie tylko wśród czterech operatorów infrastrukturalnych, ale w ogóle.

Play zepchnął tym razem na drugie miejsce lidera pierwszych trzech kwartałów 2018 r. – wirtualną sieć Premium Mobile, której bilans w ostatnim kwartale ub.r. to 15,82 tys. przyjętych numerów. Premium Mobile w 25 proc. należy do Grupy Cyfrowy Polsat.

Trzeci wynik w kwartale należy do platformy satelitarnej Nc+, która na czysto pozyskała 4,27 tys. numerów, a czwarty do jednej z firm grupy Zygmunta Solorza – Aero2, właściciela (do 30 listopada ub.r.) marki a2Mobile, która pozyskała na czysto 3,88 tys. numerów. Na piątym miejscu uplasowała się telewizja kablowa Multimedia Polska z wynikiem 3,37 tys. na plusie.

Ujemne wyniki przenosin numerów komórkowych zanotowały natomiast w ostatnim kwartale 2018 roku pozostałe trzy największe sieci komórkowe.

Największa strata należy do Orange Polska, którego bilans to 26,8 tys. numerów na minusie.

Drugi od końca wynik przynależy do T-Mobile Polska (minus 24,7 tys.). Operator ten zacięcie walczył o odbudowę udziałów w rynku i przez dwa kwartały ub.r. miał dodatni wynik. Zrezygnował jednak z ostrej walki ceną. Przedstawiciele sieci pytani o powody ujemnego bilansu w ostatnim kwartale ub.r., tłumaczą, że około 1/4 wszystkich kart SIM przenoszonych do konkurencji to karty prepaid, które nie działają w T-Mobile nawet 30 dni. Chodzi tu o osoby, które aby skorzystać z bieżącej intratnej promocji kupują pre-paid u jednego operatora, aby przenieść go nazajutrz do innego.

Strata Plusa, który dobrze radził sobie przez pierwsze trzy kwartały to 6,7 tys. numerów.

Czwarty najsłabszy wynik należy do największej sieci wirtualnej – Virgin Mobile Polska, która w ubiegłym roku nie prowadziła kampanii reklamowej w telewizji: oddała na czysto 2,9 tys. numerów.

Jak wynika z naszych obliczeń, w sumie w całym 2018 r. operatora mobilnego zmieniło w Polsce około 1,93 mln numerów, o 7 proc. mniej niż w 2017, gdy było to 2,09 mln.

Wyhamowanie aktywności użytkowników na rynku MNP (ang. mobile number portability) ma najprawdopodobniej związek ze spadkiem popularności kart prepaid, które po wprowadzeniu obowiązku rejestracji danych użytkownika odpowiadają już tylko za około 33 proc. komórkowego rynku w Polsce.

Inny powód może być taki, że operatorzy rzadziej walczą o przenoszących numer specjalnymi promocjami. W ostatnich miesiącach ub.r. walka na tego typu oferty zaostrzyła się. Polkomtel, operator sieci Plus (Grupa Cyfrowy Polsat) i P4, operator sieci Play proponowały przechodzącym minimum pół roku bez płacenia za abonament. Przyniosły one efekt w postaci już opisanego powyżej wyniku Playa i relatywnie niewielkiej na tle pozostałych MNO straty Plusa.

Aktywność takich brandów jak a2Mobile, czy Premium Mobile zapewniła grupie Cyfrowy Polsat dodatni bilans przenosin w 2018 r. (około 40 tys. uwzględniając wynik Premium Mobile od IV kw.). Straty zanotowały w 2018 r.: Play (12,3 tys.), T-Mobile (22 tys.) i Orange (89,2 tys.).

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10