Reklama
Rozwiń

5G nie będzie drogie. Najnowszy raport

Choć znaczenia internetu nikt już nie neguje, nie ruszymy gremialnie po droższe szybkie łącza. W 2025 r. przychody operatorów w Polsce będą podobne jak w tym
– przewiduje Audytel.

Publikacja: 28.06.2020 18:28

5G nie będzie drogie. Najnowszy raport

Foto: Adobe Stock

Internet stał się w tym roku usługą, bez której nie można się obejść. A jednak operatorzy telekomunikacyjni w Polsce jako ogół nie zanotują wzrostu przychodów. Branża ta niezauważalnie – 0,02 proc. – straci nawet na wartości i odnotuje niespełna 46 mld zł przychodów – prognozuje firma doradcza Audytel.

CZYTAJ TAKŻE: Raport KE o cyfryzacji: Słabo z 5G, ale mamy mocny punkt

Także zdaniem firmy PMR 2020 r. może przynieść spadki. Zdaniem Katarzyny Sachy, starszej analityk w tej firmie, mogą być one widoczne najbardziej w segmencie mobilnym. Główny powód to mniejsze przychody operatorów ze sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego (zakłócenie łańcucha dostaw), które stanowią około jednej czwartej całkowitych przychodów telekomów mobilnych, oraz przychody z usług roamingowych – wylicza Sacha. Jej zdaniem ważnym amortyzatorem dla tych spadków będą podwyżki cen usług komórkowych z 2019 r.

Grzegorz Bernatek, główny analityk w Audytelu, uważa, że po podwyżkach cen za usługi komórkowe jest możliwy wzrost cen usług światłowodowych. Uważa jednak, że na duże zmiany operatorzy nie mogą sobie pozwolić. Dotyczy to także usług w najnowszej technologii. – 5G może być zastosowane na potrzeby quasi-stacjonarnego dostępu do internetu. Także w tym wypadku trudno sobie jednak wyobrazić, aby operatorzy mogli żądać za usługę istotnie wyższych cen niż do tej pory – mówi Bernatek.

Zdaniem Konrada Księżopolskiego, analityka Haitongu, jeszcze zaczekamy na efekty cyfrowej transformacji i budowy nowej gospodarki opartej na szybkich łączach, takich jak 5G. – Covid-19 wyrządził jak na razie sporą szkodę starej gospodarce i zapewne minie jakiś czas, zanim świat dojdzie do siebie – uważa.

CZYTAJ TAKŻE: Złe wieści dla chińskich producentów smartfonów

Długoterminowa perspektywa według Audytelu pozostaje niezmienna. W 2025 r. przychody operatorów mają wynieść niewiele więcej niż w tym – 46,4 mld zł. Bernatek uważa, że trzeba się liczyć z tym, iż po wejściu w życie przepisów europejskiego kodeksu łączności elektronicznej abonenci pakietów usług zyskają nowe przywileje. Chodzi o to, że mając pakiet usług, będzie można zrezygnować z dowolnej z nich. Nie jest na razie określone, czy i jaki koszt miałby ponieść rezygnujący. Bernatek nie zgadza się, że to koniec usług wiązanych, ale ostrzega, że może to oznaczać wzrost wskaźnika rezygnacji.

W defensywie będzie tradycyjna płatna telewizja ustępująca pola bezpłatnej cyfrowej naziemnej oraz internetowym serwisom (ang. over the top, OTT), jak Netflix. Z drugiej strony to właśnie usługi multimedialne mają pozostać głównym motorem wzrostu dla telekomów. Przewidywana stagnacja przychodów powoduje, że postępować będzie konsolidacja rynku.

– Z punktu widzenia inwestorów liczyć się będą takie zjawiska, jak cyfryzacja, poprawa efektywności działania operatorów telekomunikacyjnych i optymalizacja infrastruktury – dodaje analityk Audytelu.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy chcą szybkich łączy. Koronawirus zwiększył popyt

Jednym z kierunków, w których podążają telekomy, jest sprzedaż masztów. Cyfrowy Polsat wniósł je do spółki Polkomtel Infrastruktura, a Haitong Bank uważa, że te aktywa mogą być warte nawet 7 mld zł. Także Play tworzy wehikuł wieżowy. Według Bloomberga możliwe, że maszty telekomu trafią pod młotek w 2021 r. za około 800 mln euro.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku