Segment biznes: trudna rzeczywistość i dobre prognozy

Operatorzy telekomunikacyjni wciąż borykają z echami kryzysu ekonomicznego, który zmusił do oszczędności wielu biznesowych klientów. Dno rynku jednak już za nami więc powinno być lepiej.

Publikacja: 20.10.2010 09:10

Na przeszło 11 mld zł szacuje tegoroczną wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla biznesu firma doradcza [b]Audytel[/b]. Wedle jej prognoz ten segment urośnie w tym roku o 3,5 proc. Przede wszystkim dzięki usługom komórkowym, na które firmy mają wydać w tym roku o 5 proc. więcej, niż w roku ubiegłym. Segment telefonii stacjonarnej natomiast ma spaść, choć nieznacznie – o mniej niż 1 proc.

[srodtytul]Przychody zwolniły razem z PKB[/srodtytul]

– Rok 2009 nie był zbyt korzystny dla największych polskich spółek. Przychody pięciuset największych firm w Polsce spadły o 3 proc., a zatrudnienie w nich spadło o 2,4 proc. Operatorzy musieli się więc zmierzyć się z ograniczeniem inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną u klientów korporacyjnych oraz silnym naciskiem na obniżkę kosztów usług – zauważa [b]Grzegorz Bernatek[/b] z Audytela. Mimo spodziewanej poprawy sytuacji nastroje największych operatorów wciąż nie są najlepsze.

– W dalszym ciągu obserwuję brak zaufania przedsiębiorstw, co do kierunku rozwoju globalnej sytuacji ekonomicznej. Powstrzymuje ich to przed odważniejszą ekspansją na przykład przed tworzeniem nowych placówek, którym trzebaby dostarczyć usługi telekomunikacyjne. To przekłada się na spowolnienie – głównie – na rynku usług transmisji danych. Firmy wciąż czują presję na redukcję kosztów, a więc renegocjują kontrakty z operatorami telekomunikacyjnymi – mówi członek zarządu jednej z największych firm telekomunikacyjnych w Polsce.

Przychody większości operatorów – skoncentrowanych na biznesie i uniwersalnych – skurczyły się w ubiegłym roku. Pośród firm specjalizująych się w obsłudze biznesu można wskazać przede wszystkim na [b]Telekomunikację Kolejową[/b] (od niedawna [b]TK Telekom[/b]), którą 2009 r. kosztował o 20 mln niższe przychody i 33 mln zł straty netto. Spadki przychodów takich firm, jak [b]GTS Energis[/b] były stosunkowo niewielkie i nie wpłynęły tak mocno na wynik finansowy, jak w przypadku TK Telekom. [b]Exatel[/b] wybrnął z trudnego roku 2009 z niewielkimi stratami na przychodach. Operatorzy mają jednak duże możliwości stymulowania przychodów na hurtowym rynku telekomunikacyjnym. Trudno więc ocenić, na ile realnie pogorszył się ich biznes korporacyjny w ubiegłym roku, bo mogli to rekompensować handlem minutami połączeń głosowych. W tym roku jednak powinno być lepiej. Wspomniana wyżej Telekomunikacja Kolejowa spodziewa się przychodów wyższych o 6-7 proc.

[srodtytul]Będzie lepiej?[/srodtytul] – Perspektywy sprzedaży dla klientów biznesowych są raczej dobre, między innymi dzięki pozytywnym prognozom rozwoju dynamiki PKB. Przychody przedsiębiorstw rosną w tym roku przeważnie po kilka punktów procentowych szybciej. To może być źródłem budżetów na modernizację infrastruktury telekomunikacyjnej oraz inwestycji w nowoczesne usługi – przewiduje Grzegorz Bernatek. Operatorzy liczą na dalszy, jak w latach poprzednich, wzrost rynku transmisji danych. Szczególnie w segmencie dużych przedsiębiorstw.

– W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy na rynku użytkowników biznesowych utrzyma się wzrostowy trend wartości usług transmisji danych VPN MPLS. Przewidujemy, że wyniesie on ok. 10-procent. Z badań przeprowadzonych na nasze zlecenie wynika, że spośród firm, które nie korzystają jeszcze z usług transmisji danych co szósta planuje ich zakup w najbliższych 6 miesiącach – powiedział [b]Zdzisław Nowak[/b], prezes zarządu Exatela.

[srodtytul]Rynek się zmieni[/srodtytul]

Układ sił na rynku usług dla biznesu może się zmienić w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy. Po pierwsze, ten rynek czeka konsolidacja. Wspomniany wyżej Exatel został wystawiony na sprzedaż przez [b]Polską Grupę Energetyczną[/b], a ochotę na niego ma m.in. jeden z największych konkurentów na rynku biznesowym – Netia. Skuteczna akwizycja uczyniłaby z Netii spółkę o ponad 2–miliardowych przychodach i bezapelacyjny numer 2 na rynku telekomunikacyjnym dla biznesu, po Telekomunikacji Polskiej. W paradę wejść jej może również [b]Polkomtel[/b], co także byłoby wyadarzeniem bez precedensu – potężny podmiot pojawiłby się na rynku, na którym dotychczas go nie było: usług telefonii stacjonarnej, czy transmisji danych w sieciach stacjonarnych. GTS Energis – bezpośredni konkurent Exatela – również chciałby przejąć tą spółkę. Na sprzedaż jest także TK Telekom, a zainteresowana nią może być każda z wymienionych wyżej spółek.

Na placu boju wciąż jest – i to jako najsilniejszy gracz – Telekomunikacja Polska. Operator narodowy, który stracił spory udział w rynku biznesowym, szykuje się do kontry. Jednym z narzędzi ma być przyjęcie marki [b]Orange Business Services[/b] dla całej gamy usług telekomunikacyjnych dla biznesu. Krok, którego można było oczekiwać już w 2008 r. został odłożony ad acta, ale z pewnością kiedyś nastąpi. Na rynku usług dla biznesu będzie się działo nie mniej, niż na rynku detalicznym.

Na przeszło 11 mld zł szacuje tegoroczną wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla biznesu firma doradcza [b]Audytel[/b]. Wedle jej prognoz ten segment urośnie w tym roku o 3,5 proc. Przede wszystkim dzięki usługom komórkowym, na które firmy mają wydać w tym roku o 5 proc. więcej, niż w roku ubiegłym. Segment telefonii stacjonarnej natomiast ma spaść, choć nieznacznie – o mniej niż 1 proc.

[srodtytul]Przychody zwolniły razem z PKB[/srodtytul]

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów