Głównym powodem do wdrażania rozwiązań wykorzystujących big data jest poprawianie jakości obsługi klienta ( deklaruje tak 64 proc. firm), na zwiększanie efektywności rozmaitych procesów oraz lepsze profilowanie usług marketingowych wskazuje 47 proc., a 23 proc. wymienia wzmocnienie możliwości ochrony danych. W tym ostatnim przypadku odsetek odpowiedzi wzrósł w ciągu roku najbardziej, bo z 15 proc. rok wcześniej.
Gros firm stawiających na oswajanie big data wierzy, że środki zainwestowane w nowe rozwiązania szybko się zwrócą. W tym samym czasie 38 proc. firm, które już poczyniły kroki w kierunku wykorzystywania big data wcale nie jest przekonanych czy przyniesie im to zwrot z inwestycji. Wśród firm, które dopiero planują taki ruch, 43 proc. nie umie odpowiedzieć na pytanie czy zwrot z takich inwestycji będzie pozytywny. – Ta niepewność uwidacznia wyzwania, jakie wiążą się określaniem wartości takich inwestycji – zauważają eksperci z Gartnera.
Badanie Gartner przeprowadził wśród 437 przedsiębiorstw z rozmaitych sektorów (nie tylko klientów Gartnera).