Jak wynika z badania, Polacy ostatecznie oswoili się z telefonią komórkową, która stała się oczywistym dobrem codziennego użytku. Penetracja telefonią komórkową wynosi w Polsce 85 proc. Dla porównania, w 2006 r. było to zaledwie 72 proc. W tym samym czasie [b]wyraźnie zwiększył się czas codziennych rozmów przez komórkę. Dziś jest to 26 minut każdego dnia (17 to rozmowy prywatne), podczas gdy trzy lata temu – niemal dwa razy mniej, zaledwie 15 min.[/b]
[wyimek]Rekordzistami są Włosi, rozmawiający dziennie średnio 56 minut przez komórkę i 51 za pomocą linii naziemnej.[/wyimek]
Komórka jest głównym narzędziem komunikacji głosowej. Dzienne wykorzystanie telefonu stacjonarnego to zaledwie 16 minut (7 to rozmowy prywatne). W stosunku do 2006 r. wzrosło ono w Polsce o zaledwie 2 minuty. Nie bez znaczenia jest fakt zmniejszania się liczby linii stacjonarnych w polskich domach. W 2006 r. istniały one w 65 proc. gospodarstw domowych. Dziś – tylko w 58 proc. (średnia światowa to 65 proc.). Mimo to, 77 proc. Polaków uważa, że korzystanie z linii stacjonarnej jest tańsze niż z telefonu komórkowego. – Udział telefonów komórkowych rośnie, bo wygoda korzystania z niego przeważa nad aspektem nieco wyższych kosztów – powiedziała „Rz” Susanna Lewis, konsultant w Ericsson Consumer Lab. Mimo wysokiej dynamiki, pod względem czasu spędzanego na rozmowach głosowych Polacy wciąż odstają od średniej światowej (badanie przeprowadzono w 30 krajach, jest reprezentatywne dla 1,1 mieszkańców ziemi). Rekordzistami są Włosi, rozmawiający dziennie średnio 56 minut przez komórkę i 51 za pomocą linii naziemnej.
Mimo prymatu komórek w komunikacji głosowej, przenośny telefon nie jest usługą telekomunikacyjną, na która Polacy miesięcznie wydają najwięcej. Średni rachunek za komórkę to 57 zł. Wyższe są comiesięczne wydatki na dostęp do Internetu (59 zł) i telefon stacjonarny (65 zł). Co ciekawe, realne koszty korzystania z komórek i linii stacjonarnych odbiegają od wcześniej przytoczonego postrzegania tych usług przez Polaków, którzy uważają komórkę za droższy niż linia stacjonarna sposób komunikacji. [b] Jak wynika z badania Ericsson Consumer Lab, penetracja Internetu (definiowana jako odsetek korzystających z niego Polaków) wynosi w Polsce 57,7 proc. [/b]Cieszy fakt, że z sieci korzysta 45 proc. mieszkańców wsi. W przypadku miast powyżej 200 tys. mieszkańców ten współczynnyik wynosi 70 proc.
Wśród osób korzystających z Internetu 41 proc. deklaruje, że co najmniej raz w tygodniu korzysta z elektronicznych usług bankowych. To ogromny wzrost w stosunku do 2006 r., kiedy korzystanie z e-bankowości deklarowało zaledwie 14 proc. Polaków.