UOKIK ukarał NOM za automatyczne rolowanie umów

Publikacja: 10.03.2014 11:43

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał Niezależnego Operatora Międzystrefowego (NOM) za zapis o automatycznym przedłużaniu umowy z klientem po wygaśnięciu kontraktu. NOM naruszył przy tym prawo, ponieważ rolował umowy nie – jak większość branży – na czas nieokreślony, ale na kolejny – taki sam jak umowa – okres bez pytania konsumenta o zgodę.

Jak podał urząd, operator zaniechał swojej praktyki w związku z czym dostał niższy wymiar kary – 195 tys. zł – od której już się odwołał.

Postępowanie UOKiK wykazało, że w regulaminie świadczenia usług telekomu znajdowało się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienie. Abonenci, którzy chcieli zrezygnować z nowego kontraktu, byli zobowiązywani do złożenia pisemnego oświadczenia, co najmniej 30 dni przed upływem starej umowy.

„Praktyka ta wymuszała na konsumentach podejmowanie działań zapobiegających przedłużeniu umowy oraz ograniczała możliwość rezygnacji z usług przedsiębiorcy. Jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami, a tym samym niezgodne z prawem” – podał UOKIK.

Zdaniem UOKIK przedsiębiorca powinien zapewnić konsumentowi możliwość podjęcia świadomej decyzji dotyczącej przedłużenia umowy na kolejny czas określony informując go o upływającym terminie i przedstawiając mu nową ofertę.

Urząd podkreślił, że nie kwestionuje praktyk stosowanej przez wielu przedsiębiorców telekomunikacyjnych, polegających na przedłużaniu umowy klientom na czas nieokreślony jeżeli abonent nie składa deklaracji co do jej kontynuacji.

„Praktyka taka nie jest kwestionowana ponieważ rozwiązanie umowy na czas nieokreślony nie wiąże się z ponoszeniem przez konsumenta dodatkowych kosztów jak w przypadku kontraktu na czas określony (np. kara umowna, wynagrodzenie do końca obowiązywania umowy)” – uzasadnia UOKIK.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał Niezależnego Operatora Międzystrefowego (NOM) za zapis o automatycznym przedłużaniu umowy z klientem po wygaśnięciu kontraktu. NOM naruszył przy tym prawo, ponieważ rolował umowy nie – jak większość branży – na czas nieokreślony, ale na kolejny – taki sam jak umowa – okres bez pytania konsumenta o zgodę.

Jak podał urząd, operator zaniechał swojej praktyki w związku z czym dostał niższy wymiar kary – 195 tys. zł – od której już się odwołał.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą