UOKIK ukarał NOM za automatyczne rolowanie umów

Publikacja: 10.03.2014 11:43

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał Niezależnego Operatora Międzystrefowego (NOM) za zapis o automatycznym przedłużaniu umowy z klientem po wygaśnięciu kontraktu. NOM naruszył przy tym prawo, ponieważ rolował umowy nie – jak większość branży – na czas nieokreślony, ale na kolejny – taki sam jak umowa – okres bez pytania konsumenta o zgodę.

Jak podał urząd, operator zaniechał swojej praktyki w związku z czym dostał niższy wymiar kary – 195 tys. zł – od której już się odwołał.

Postępowanie UOKiK wykazało, że w regulaminie świadczenia usług telekomu znajdowało się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienie. Abonenci, którzy chcieli zrezygnować z nowego kontraktu, byli zobowiązywani do złożenia pisemnego oświadczenia, co najmniej 30 dni przed upływem starej umowy.

„Praktyka ta wymuszała na konsumentach podejmowanie działań zapobiegających przedłużeniu umowy oraz ograniczała możliwość rezygnacji z usług przedsiębiorcy. Jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami, a tym samym niezgodne z prawem” – podał UOKIK.

Zdaniem UOKIK przedsiębiorca powinien zapewnić konsumentowi możliwość podjęcia świadomej decyzji dotyczącej przedłużenia umowy na kolejny czas określony informując go o upływającym terminie i przedstawiając mu nową ofertę.

Urząd podkreślił, że nie kwestionuje praktyk stosowanej przez wielu przedsiębiorców telekomunikacyjnych, polegających na przedłużaniu umowy klientom na czas nieokreślony jeżeli abonent nie składa deklaracji co do jej kontynuacji.

„Praktyka taka nie jest kwestionowana ponieważ rozwiązanie umowy na czas nieokreślony nie wiąże się z ponoszeniem przez konsumenta dodatkowych kosztów jak w przypadku kontraktu na czas określony (np. kara umowna, wynagrodzenie do końca obowiązywania umowy)” – uzasadnia UOKIK.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu