UOKIK ukarał NOM za automatyczne rolowanie umów

Publikacja: 10.03.2014 11:43

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał Niezależnego Operatora Międzystrefowego (NOM) za zapis o automatycznym przedłużaniu umowy z klientem po wygaśnięciu kontraktu. NOM naruszył przy tym prawo, ponieważ rolował umowy nie – jak większość branży – na czas nieokreślony, ale na kolejny – taki sam jak umowa – okres bez pytania konsumenta o zgodę.

Jak podał urząd, operator zaniechał swojej praktyki w związku z czym dostał niższy wymiar kary – 195 tys. zł – od której już się odwołał.

Postępowanie UOKiK wykazało, że w regulaminie świadczenia usług telekomu znajdowało się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienie. Abonenci, którzy chcieli zrezygnować z nowego kontraktu, byli zobowiązywani do złożenia pisemnego oświadczenia, co najmniej 30 dni przed upływem starej umowy.

„Praktyka ta wymuszała na konsumentach podejmowanie działań zapobiegających przedłużeniu umowy oraz ograniczała możliwość rezygnacji z usług przedsiębiorcy. Jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami, a tym samym niezgodne z prawem” – podał UOKIK.

Zdaniem UOKIK przedsiębiorca powinien zapewnić konsumentowi możliwość podjęcia świadomej decyzji dotyczącej przedłużenia umowy na kolejny czas określony informując go o upływającym terminie i przedstawiając mu nową ofertę.

Urząd podkreślił, że nie kwestionuje praktyk stosowanej przez wielu przedsiębiorców telekomunikacyjnych, polegających na przedłużaniu umowy klientom na czas nieokreślony jeżeli abonent nie składa deklaracji co do jej kontynuacji.

„Praktyka taka nie jest kwestionowana ponieważ rozwiązanie umowy na czas nieokreślony nie wiąże się z ponoszeniem przez konsumenta dodatkowych kosztów jak w przypadku kontraktu na czas określony (np. kara umowna, wynagrodzenie do końca obowiązywania umowy)” – uzasadnia UOKIK.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał Niezależnego Operatora Międzystrefowego (NOM) za zapis o automatycznym przedłużaniu umowy z klientem po wygaśnięciu kontraktu. NOM naruszył przy tym prawo, ponieważ rolował umowy nie – jak większość branży – na czas nieokreślony, ale na kolejny – taki sam jak umowa – okres bez pytania konsumenta o zgodę.

Jak podał urząd, operator zaniechał swojej praktyki w związku z czym dostał niższy wymiar kary – 195 tys. zł – od której już się odwołał.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Telekomunikacja
Bezprzewodowy internet rozkwitnie dzięki 5G. Najnowsze prognozy Ericssona
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Telekomunikacja
Aukcja częstotliwości dla sieci 5G rusza 22 czerwca. Kto weźmie udział?
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej